• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15251
+
-

بازگشت کاوه آهنگر به اصفهان

میراث فرهنگی
بازگشت کاوه آهنگر به اصفهان

مجسمه کاوه نماد ظلم‌ستیزی در اسطوره‌های ایرانی و شاهنامه فردوسی، همان آهنگری که درفش آهنین کاویانی را بر دوش گرفت و به نبرد ضحاک ماردوش رفت و او را که دو مار بر شانه داشت و از مغز جوانان ایران برای تغذیه مارها بهره می برد شکست داد، حالا پس از 15 سال دوری از سطح شهر اصفهان و با پیگیری مردم این شهر و دوستداران میراث فرهنگی به میدان آزادی اصفهان بازگشت.

شاهین سپنتا عضو انجمن دوستداران شهر اصفهان و فعال میراث فرهنگی این شهر در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تلاش‌های مردم شهر اصفهان و چرایی برداشتن این مجسمه از میدان آزادی اصفهان در یک دهه قبل گفت: شهر اصفهان شهری تاریخی است که چندهزار سال تاریخ دارد و در متون مختلف نیز نام کاوه آهنگر با شهر اصفهان گره خورده است. در متون تاریخی نام‌های قدیم اصفهان با عنوان گابه و کاویان آمده است و محققان احتمال داده اند که نام کاوه نیز برگرفته از همین نام باشد و کاوه آهنگر نیز شهروند اصفهان بوده است.

به گفته او، اهمیت کاوه آهنگر در اسطوره‌های ایرانی  در آن است که کاوه نخستین شخصی است که از توده مردم در برابر ظلم ضحاک قیام کرد و درفش آهنین را به دوش کشید و مردم نیز که از ظلم ضحاک برآشفته بودند او را همراهی کردند و ضحاک ماردوش در قیام کاوه آهنگر در اسطوره های ایرانی شکست خورد.

کاوه آهنگر در اسطوره های ایرانی پس از شکست ضحاک، حکمران ستمگر داستان های اسطوره ای شاهنامه لقب کاوه دادخواه یافت و حالا مجسمه او که 15 سال از سطح شهر اصفهان برچیده شده بود بار دیگر به درخواست مردم آن شهر به میدان آزادی اصفهان بازگشت.

این فعال میراث فرهنگی در شهر اصفهان به همشهری می‌گوید: 15 سال پیش عده‌ای از مخالفان نصب مجسمه کاوه آهنگر به او لقب کاوه تاج بخش دادند و خواستار برچیدن این مجسمه از شهر اصفهان شدند. در این میان ماجرای متروی اصفهان هم در برداشتن مجسمه کاوه از میدان آزادی بی تاثیر نبود و شهرداری اصفهان مجسمه کاوه را از میدان آزادی این شهر برداشت و به انبارهای خود منتقل کرد. تا آنکه مردم اصفهان و دوستداران این شهر طی 15 سال در نامه های متعدد به مسئولان شهر اصفهان و شهرداری این شهر درخواست نصب مجدد این مجسمه در میدان آزادی شهر اصفهان را مطرح کردند و حالا این مجسمه در میان خبرهای بد اصفهان همچون خشکیدگی زاینده رود تبدیل به یک خبر خوب شد و با نصب آن در میدان آزادی مردم اصفهان خوشحال شدند.

مجسمه کاوه آهنگر اسطوره ایرانی توسط ایرج محمدی استاد مجسمه ساز ایرانی ساخته شد و درست همانجایی نصب شده بود که پیش‌تر مجسمه شاه عباس صفوی توسط خود او ساخته شده و نصب شده بود. مجسمه شاه عباس صفوی در رویدادهای پس از انقلاب از سیاست جدا نماند و عده‌ای این مجسمه را همان دوران به پایین کشیدند و به گفته شاهین سپنتا براساس یک روایت در مکانی نامعلوم دفن کردند و براساس روایتی دیگر مجسمه ساخته شده توسط استاد محمدی را ذوب کردند. حالا شهرداری اصفهان نیز در جستجوی مجسمه مفقود شده شاه عباس صفوی است تا با یافتن آن بتواند جایگاهی دیگر برای مشاهیر ایران بسازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید