• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15246
+
-

زنان برای مدیریت مصرف آب آماده می‌شوند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده: باید یک الگوی کشوری و سازوکار ملی برای ارائه آموزش‌ها و شبکه‌سازی‌ به‌منظور کاهش مصرف آب در خانواده‌ها تدوین کنیم

آب
زنان برای مدیریت مصرف آب آماده می‌شوند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب گفت: یکی از راهبردهای معاونت امور زنان و خانواده که در طرح رد پای آب هم پیگیری می‌شود، توجه به نقش زنان و خانواده‌ها در حفظ منابع آب و محیط‌زیست است.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار در نشست با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و مسئولان اجرایی طرح «رد پای آب» با اشاره به شکل‌گیری ایده طرح رد پای آب که با هدف آموزش و اصلاح الگوی مصرف آب شکل گرفته است، گفت: هدف ما این است که بتوانیم با مبنا قرار دادن استان تهران، این طرح را در سطح ملی اجرا کنیم و به این منظور باید یک الگوی کشوری و سازوکار ملی برای ارائه آموزش‌ها و شبکه‌سازی‌ به‌منظور کاهش مصرف آب در خانواده‌ها تدوین کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تغییر الگوی مصرف را کلیدی‌ترین هدف برای استفاده بهینه از آب دانست و تأکید کرد: باید از کلی‌گویی بپرهیزیم و روش‌های کاربردی را برای گروه‌های مختلف جامعه و با شبکه‌سازی‌ آموزش دهیم. در این زمینه نقش گروه‌های شهری، حاشیه‌نشینان شهری و جوامع روستایی بسیار مهم است.



ضرورت  ترویج الگوی مصرف

ابتکار با تأکید بر اهمیت شبکه‌سازی‌ در ترویج الگوی مصرف گفت: ابزار شبکه‌سازی‌ فقط تلگرام نیست، البته ممنوعیتی برای استفاده از تلگرام نیست اما می‌توانیم در کنار استفاده از این پیام‌رسان، از پیام‌رسان‌های داخلی و متنوع استفاده کنیم. همچنین باید یک شبکه خاص رسانه‌ای هم داشته باشیم.

 او تأکید کرد: باید نشست‌ها و برنامه‌های مشابه را در سطح استان‌ها برای ایجاد یک جریان فرهنگی، اجتماعی و حساس‌سازی‌ جامعه با تمرکز بر زنان درخصوص مصرف بهینه آب و ارائه آموزش‌های لازم برگزار کنیم. در این زمینه گروه‌های خاص همچون حوزه علمیه بانوان نقش مهمی دارند و با توجه به نزدیکی‌ماه مبارک رمضان که یکی از آموزه‌های این‌ماه در کنار ابعاد معنوی، اصلاح الگوی مصرف است، باید در این جهت گام برداریم و آموزش‌ها را شروع کنیم.

ابتکار با بیان اینکه بخش زیادی از آب به‌صورت آب مجازی در مواد غذایی هدر می‌رود، گفت: به‌عنوان یک کشور اسلامی اتفاق خوبی نیست که یک سوم مواد غذایی را به‌صورت دورریز هدر بدهیم. امیدواریم طرح ردپای آب در ادامه به رد پای انرژی برسد و در این زمینه هم اقدامات درخوری انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده استفاده از کاهنده‌های مصرف آب در منازل را یکی از راهکارهای کاهش آب مصرفی دانست و افزود: استفاده از تولیدات داخلی در این زمینه، هم به کاهش مصرف آب کمک می‌کند و هم در جهت شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی اقدام مناسبی است.



هم‌اکنون آب مصرفی به بهای یک دهم قیمت واقعی عرضه می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران هم در این نشست با تأکید بر اهمیت مدیریت تقاضا و مصرف آب در کشور گفت: نیمی از مشترکان آب زنان هستند و باید به خانواده‌ها در جهت اصلاح الگوی مصرف آموزش‌های لازم داده شود. محمد پرورش افزود: وضعیت آب در کشور و تهران در شرایط ویژه‌ای است و به همین منظور باید به موضوع اصلاح شیوه‌های مصرف توجه جدی داشته باشیم.

او گفت: در آغاز شکل‌گیری ایده رد پای آب جلساتی با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده داشتیم و توافق بر این بود که این طرح در تهران آغاز شود تا با آموزش اصلاح مصرف آب، بتوانیم تقاضا را در تهران مدیریت کنیم. مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران افزود: نیمی از مشترکان و مصرف‌کنندگان ما زنان هستند و مصارفی که در منازل انجام می‌شود بیشتر به امورات روزمره زنان و کارهای منزل مربوط می‌شود و لازم است با حضور همه فعالان عرصه آب و حوزه زنان و خانواده تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شود.

پرورش بر ضرورت شبکه‌سازی‌ در ارائه آموزش‌های اصلاح الگوی مصرف تأکید کرد و گفت: به‌دنبال این هستیم که این طرح از سطح استان به سطح ملی برسد.

او با بیان اینکه هم‌اکنون هر مترمکعب آب به قیمت حدود ۴۰۰ تومان به مشترکان عرضه می‌شود، تأکید کرد: اگر یارانه انرژی و برق را حذف کنیم و هزینه استهلاک شبکه آبرسانی و نگهداری سدها را حساب کنیم، قیمت هر مترمکعب آب به حدود ۴هزار تومان می‌رسد.



   راهکارهای جلب مشارکت زنان برای کاهش مصرف آب

محمد درویش، کارشناس محیط‌زیست درباره چگونگی بسترسازی برای جلب مشارکت زنان باهدف بهینه‌سازی‌ الگوی مصرف آب در خانه‌ها به همشهری گفت: زنان در مقابله با بیابان‌زایی و جلوگیری از تخریب سرزمین، نقش بسیار مهمی دارند، تا آنجا که سازمان ملل هم بر نقش زنان در این زمینه تأکید می‌کند؛ به‌ویژه در مناطق کم‌آب و در جوامع شرقی که مدیریت منازل با زنان است این نقش بسیار برجسته است. درویش که تا چندی پیش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، افزود: زنان موقعی می‌توانند نقش خود را در بهینه‌سازی‌ مصرف آب ایفا کنند که مشوق‌های انگیزشی داشته باشند. برای دستیابی به این هدف ضروری است دولت مکانسیم‌هایی را برای متمایز بودن زنانی که الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند با زنانی که به این موضوع بی‌توجه هستند درنظر بگیرد. وقتی برای یک مجتمع آپارتمانی فقط یک کنتور آ‌ب وجود دارد نقش زن مدبری که در یک آپارتمان، مصرف آب را مدیریت می‌کند کجا دیده می‌شود؟ براین اساس، ضروری است همانطوری که برای صدور پایان کاریک ساختمان، باید برای هر آپارتمان، کنتور برق مجزایی نصب شده باشد صدور پایان کار باید منوط به نصب کنتور آب مجزا برای هر آپارتمان باشد تا زنان برای کاهش مصرف آب انگیزه داشته باشند. این کارشناس محیط‌زیست درباره زنان روستایی هم گفت: در حوزه روستایی نقش زنان در مدیریت خانه و معیشت معنادارتر است؛ به همین دلیل باید تشکل‌های مردم‌نهاد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره بحران آب و ضرورت مصرف بهینه آب، به زنان آموزش‌های لازم را بدهند؛ لازمه این کار، فراهم کردن زمینه فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد است. تجربه هم نشان داده که زنان روستایی می‌توانند در این زمینه بسیار مؤثر باشند؛ برای نمونه در خراسان جنوبی، نقش زنان در کشت و تولید زعفران مرغوب بسیار پررنگ است همچنان‌که در روستاهای بین مشهد و نیشابور، تولید بهترین محصولات باغی، مدیون حضور مستقیم زنان در فرایند باغداری و کشاورزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید