• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152497
+
-

فوتی‌های کرونا 2برابر شد

آمار فوت و ابتلای کرونا، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، به‌طوری‌که تنها در 24ساعت اخیر، 21هزار و 996نفر به مجموع مبتلایان کرونا در کشور اضافه شد که از این تعداد 1209نفر بستری شدند. آمار فوتی‌ها هم در مقایسه با روزهای گذشته تقریبا 2برابر شد و به 44نفر رسید. حالا افزایش موارد مرگ در هفته‌های آینده با توجه به افزایش مراجعات سراپایی و موارد بستری، تبدیل به یک هشدار جدی درآمده است. آخرین بررسی‌ها از میزان شیوع کرونا در پایتخت هم حکایت از بستری شدن روزانه 300تا 400در مراکز درمانی دارد. ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: «از آنجا که تعداد موارد سرپایی بیشتر شده، نباید این ویروس را دست‌کم گرفت. مردم باید بیشتر مراقبت کرده و بدانند تزریق دوز سوم واکسن و استفاده از داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند ضروری است حتی اگر داروهای ساده‌ای باشند.» نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران هم از چند برابر شدن آمار مراجعات سرپایی خبر داده و به ایسنا گفته «تفاوت این پیک با پیک قبلی در افزایش ابتلاست، اما بیماری شدت کمتری دارد. میزان مراجعات سرپایی در روز به مرز ۶ هزار نفر رسیده اما تعداد بستری‌های جدید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰مورد در روز است. یعنی از هر ۲۰نفر یک نفر بستری می‌شود.»
توکلی با تأکید بر افزایش ابتلا به اومیکرون در کودکان هم اعلام کرده که: «نسبت به ماه‌های قبل ابتلا به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰سال افزایش یافته است. البته فراموش نکنیم هر سال در این فصل، بیماری‌های ویروسی هم روند افزایشی دارند؛ بنابراین بخشی از موارد ابتلا هم مربوط به موارد آنفلوآنزاست.» این مسئول با بیان اینکه نمی‌توان به‌شدت قبل محدودیت‌های کرونایی را اعمال کرد، تأکید کرده: «با توجه به سرایت‌پذیری بالای اومیکرون برگزاری هر تجمعی ریسک بالایی دارد، مگر اینکه فاصله اجتماعی رعایت شود و دوز بوستر واکسن نیز تزریق شده باشد. از سوی دیگر طول دوره قرنطینه با سویه اومیکرون کمتر و بین ۵تا ۷روز است و معمولا بیماری هم خفیف است؛ بنابراین بازگشت به قرنطینه سنتی و تعطیلی سراسری توصیه نمی‌شود.»‌ از سوی دیگر، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت هم رعایت نشدن پروتکل‌ها در وضعیت کنونی با توجه روند صعودی پیک اومیکرون را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: «اگر شرایط بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داشته باشد، در هفته‌های دیگر شاهد افزایش آمار بستری و مرگ‌و‌میرها خواهیم بود.»
این در حالی است که براساس اعلام معاونت بهداشت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 58.89درصد است و مراکز بهداشتی و ورزشی، تالارهای پذیرایی، پاساژها، نانوایی‌ها، مهدهای کودک، رستوران‌ها، بانک‌ها و کارگاه‌ها و صنایع کوچک همچنان جزو متخلفان رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌اند. حالا در این شرایط، ستاد ملی کرونا تزریق دوز سوم واکسن برای اصناف را اجباری کرد و با توجه به شیوع گسترده اومیکرون گروهای شغلی رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به‌صورت پذیرایی در فضای بسته، تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پیشخوان دولت با محدودیت کرونایی مواجه شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید