• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 بهمن 1400
کد مطلب : 152494
+
-

برنج و سیب‌زمینی در کورس رشد قیمت

روایت مرکز آمار از اثر تورم روی نرخ خوراکی‌ها در دی‌ماه منتشر شد

هزینه خورد و خوراک همچنان در حال افزایش است، خانواده‌های ایرانی تحت‌تأثیر رشد قیمت اقلام خوراکی جز تغییر سبد مصرفی‌شان چاره‌ای ندارند. جایگزین شدن سویا به جای گوشت قرمز، کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، حذف کالاهایی چون ماهی از سبد مصرفی بخشی از واقعیتی است که بالارفتن تورم خوراکی‌ها باعث شده تا خانوارها الگوی خوراک خود را تغییر دهند.
به گزارش همشهری، ادامه روند صعودی قیمت خوراکی‌ها و تغییر در الگوی غذایی خانوارها در بلندمدت اثراتی چون سوء‌تغذیه به‌ویژه در گروه‌های فقیر و ضعیف جامعه را به همراه دارد و در نهایت هزینه بهداشت و سلامت آنها را در آینده افزایش می‌دهد.
تازه‌ترین روایت رسمی مرکز آمار ایران از بالا و پایین شدن قیمت خوراکی‌های پرمصرف ایرانیان نشان می‌دهد؛ بعد از هندوانه که فصل برداشت آن به پایان رسیده، این برنج ایرانی است که پیشتاز رشد قیمت‌هاست و همچنان قیمت آن قد می‌کشید. به‌گونه‌ای که رشد قیمت هر یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در ماه گذشته 3برابر قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی درجه یک بوده که با دلار نیمایی وارد کشور می‌شود.
به گزارش همشهری، برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای تولید ایران از برخی مقاصد صادراتی، ازجمله روسیه در ماه گذشته باعث شده تا قیمت آن در دی‌ماه امسال 16.3درصد پایین بیاید و پس از آن بیشترین کاهش قیمت مربوط به هویج فرنگی به میزان 13.5درصد و گوجه فرنگی به میزان 11.8درصد بوده است.
مرکز آمار می‌گوید: در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه گذشته قیمت هر کیلوگرم هندوانه 12.2درصد و برنج ایرانی درجه یک 10.2درصد و سیب‌زمینی هم 9.1درصد و رب گوجه فرنگی هم 7.1درصد رشد داشته است. طبق این گزارش از بین 53قلم کالای خوراکی پرمصرف در ماه گذشته نسبت به آذرماه امسال تنها قیمت فلفل دلمه‌ای، هویج‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، پرتقال، گوشت مرغ، روغن مایع و جامد به همراه ماکارونی ارزان شده و بقیه کالاها روند صعودی قیمت را تجربه کرده‌اند.
به این ترتیب از بین 53قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری ایران تعداد 31قلم درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای شهری به میزان 35.8درصد را ثبت کرده‌اند. این اقلام خوراکی شامل، هندوانه، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، سس مایونز، ماهی قزل آلا، شکر، قند، برنج ایرانی درجه یک، سس گوجه‌فرنگی، نخود، شیرینی خشک، بادمجان، قارچ، ماست پاستوریزه، عدس، پنیر پاستوریزه، نوشابه، لوبیا چینی، رشته‌آش، گوشت‌مرغ، گوجه فرنگی، کدو سبز، دوغ، پسته، لپه، گوشت‌قرمز، لوبیا قرمز، سیب، انار، کشمش پلویی و شیر‌پاستوریزه می‌شود که به‌ترتیب بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را به جای گذاشته‌اند. در فاصله دی‌ماه پارسال تا دی‌ماه امسال تنها قیمت موز 7.9درصد پایین آمده و تنها این روغن نباتی جامد بوده که با تورم تک رقمی 4.3درصدی مواجه شده است.

ترین‌های رالی قیمت‌ها
مرکز آمار گزارش داده در گروه نان و غلات پیشتاز رشد قیمت‌ها برنج ایرانی درجه یک بوده که در دی نسبت به آذر امسال 10.2درصد و نسبت به دی پارسال 68.5درصد گران‌تر شده و میانگین قیمت این کالا در ماه گذشته به 57هزار تومان رسیده درحالی‌که رشد تورم ماهانه برنج خارجی درجه یک 3.4درصد و نقطه به نقطه 21.8درصد برآورد شده است. در گروه گوشت‌قرمز و سفید و فرآورده‌های آن بالاترین رشد تورم ماهانه به گوشت گوسفندی به میزان 1.9درصد اختصاص داشته و نسبت به دی‌ماه سال گذشته هم رشدی 19.7درصدی داشته و میانگین قیمت آن به 142هزار تومان رسیده درحالی‌که رشد ماهانه قیمت گوشت گوساله 1.7درصد و تورم نقطه‌ای این کالا 37.9درصد بوده و میانگین قیمت هرکیلوگرم آن به بالای 148هزار تومان رسیده است.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد: بالاترین نرخ تورم ماهانه در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن به تخم مرغ با 3.9درصد و شیرخشک با 2.5درصد اختصاص داشته و نسبت به دی‌ماه سال گذشته قیمت هر یک کیلوگرم تخم مرغ 29.4درصد و شیرخشک 32.2درصد قد کشیده است.

کشمش پلویی هم گران شد
ایرانی‌ها نه‌تنها در دی‌ماه، با افزایش نرخ برنج و رب و سیب‌زمینی، شاهد گران‌ترشدن قیمت تمام‌شده استانبولی بوده‌اند بلکه اگر بخواهند با کشمش پلویی، غذایی چون برنج با عدس و کشمش بخورند، هم باید بدانند که قیمت این غذا به‌دلیل رشد 5.9درصدی کشمش در دی‌ماه، نسبت به آذرماه، بالا رفته است. اگر هم تصمیم بگیرند که استانبولی درست کنند، رشد قیمت سرسام‌آور سیب‌زمینی و رب باعث شده تا قیمت این غذا بیشتر شود.
همچنان که در گروه سبزیجات و حبوبات، بالاترین رشد قیمت ماهانه را سیب‌زمینی با 9.1درصد ثبت کرده و پس از آن نخود با 4.7درصد و عدس با 4.6درصد قرار دارد. مرکز آمار می‌گوید: قیمت هرکیلوگرم سیب‌زمینی در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال 106درصد، نخود 61.3درصد و عدس حدود 54درصد گران شده است.

خودتان رب گوجه بپزید
در گروه کالایی قندوشکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها هم بالاترین رشد قیمت ماهانه مربوط به رب گوجه فرنگی با 7.1درصد، سس کوجه‌فرنگی با 4.3درصد بوده درحالی‌که قیمت گوجه فرنگی در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه سال‌جاری 11.8درصد ارزان‌تر شده، با این حساب فعلا صرفه اقتصادی در درست کردن غذاهایی است که گوجه در آن به جای رب‌گوجه استفاده شود. به‌ویژه اینکه رب گوجه در دی‌ماه امسال نسبت به دی ماه پارسال 95درصد گران شده درحالی‌که گوجه‌فرنگی فقط 43.1درصد رشد قیمت داشته است. شاید یکی از گزینه‌های ارزان‌سازی غذا این باشد که خانواده‌ها خودشان گوجه بخرند و رب و سس گوجه درست کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید