دیدگاه تحولی شهرداریتهران در بودجه1401
لطفالله فروزنده- معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا
دوره جدید مدیریت شهری با شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در حالی آغاز بهکار کرد که لازمه تحول در روح و کالبد شهر، ایفای نقش مردمسالاری دینی، بهدستگیری امور توسط نخبگان و مشارکت مردم در حکمرانی شهری بود. از اینرو، این تغییر ریل از سطح کلان مدیریت شهری در برنامه شهردار پایتخت و سیاستهای ابلاغی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران رقم خورد و بارزترین مصادیق آن در عدالتمداری و رسیدگی به مناطق کمبرخوردار، فسادستیزی، توسعه حملونقل عمومی، افزایش سرعت و دقت در خدماترسانی، مقابله با ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی، تقویت مسجدمحوری و خانوادهمحوری و در یک کلام ایجاد آسایش و امنیت برای شهروندان و جلب رضایت آنان جلوهگر شد.
بدون شک این رویکردها باید در تدوین بودجه سال1401 شهرداری تهران لحاظ میشد؛ بنابراین دیدگاه تحولی به شهر از آغازین لحظات تهیه و تنظیم بودجه مدنظر قرار گرفت و لایحه پیشنهادی براساس این نگاه با ساعتهای متمادی کار کارشناسی تدقیق و تدوین و به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شد.
بودجه شهرداری تهران با تأسی از احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران و براساس سیاستهای کلان مدیریت شهری اعم از ارتقای زیستپذیری در شهر تهران، ایجاد آرامش در شهر، ارتقای مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، ارتقای رشد و تعالی شهروندان، تحقق شهری پیشرفته بااصالت و هویت ایرانی و اسلامی، هوشمندسازی و شفافیت، ارتقای نظام مالی و اقتصادی و همچنین برنامه و پروژههای عملیاتی 1401، با اعتبار ۵۶هزار و ۸۶۹میلیارد تومان پیشبینی شده است.
از مهمترین نکات بودجهای سال1401 میتوان به رشد قابل توجه در مولدسازی اموال و املاک بهمنظور افزایش بهرهوری، ایجاد درآمدهای پایدار از طریق مشارکت و جذب سرمایهگذار اشاره کرد.
براساس برآورد مصارف لایحه بودجه1401 در حوزه ماموریتی، 37درصد سهم بودجه به توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری، 32درصد به حملونقل و ترافیک، ۹درصد به اجتماعی و فرهنگی و ۵درصد به ایمنی و مدیریت بحران اختصاص یافته است.
درتقسیمبندیهای بودجهای، مقوله توزیع متوازن خدمترسانی به مردم عزیزمان را لحاظ کردیم. نزدیکترین و ملموسترین سطح خدمت به جامعه در خدمات شهری انجام میشود که ۱۴درصد از سهم کل اعتباری بودجه سال آتی را به این حوزه اختصاص دادیم؛ البته برخی از این سطوح از طریق مشارکت میتواند به چند برابر برسد؛ مثلا در حملونقل یا موضوع خدمات شهری، نگاه جدید و مشارکتپذیری، امکان بزرگی را برای ما فراهم خواهد کرد.
تغییر نگاه نوسازی شهری و نوسازی بافت فرسوده، گسترش حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا(احداث و توسعه خطوط مترو، خرید اتوبوس، اورهال، توسعه و نگهداشت پایانههای شهری و...) که جزو مطالبات اصلی شهروندان محسوب میشود نیز در بودجه سال آتی پیشبینی شده است که برای تحقق آن باید قفل حوزه ساختوساز شهری از طریق تصویب لوایح تسهیلگری ضوابط شهرسازی و بهای خدمات، باز شود.
رویکرد دیگر بودجه1401 تاکید بر کاهش فاصله طبقاتی مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران است که با سیاستهای شورای شهر نیز انطباق کامل دارد و تعریف و اجرایی کردن پروژههای توسعهمحور و توزیع اعتبارات پروژههای توسعه محلهای با رویکرد توجه به محلات کمبرخوردار شهر مدنظر قرار گرفته است. همچنین در راستای یاری رساندن به آسیبدیدگان اجتماعی، توانمندسازی اقشار نیازمند حمایت و فقرزدایی نیز اعتبارات لازم پیشبینی شده است.
امیدواریم از طریق سیاستهای تشویقی و گرهگشایی از ساختوساز، افزایش درآمدهای پایدار، ساماندهی و برنامهریزی جدی درون شهرداری و افزایش بهرهوری و بهرهگیری از شیوههای نوین مالی، این امکان فراهم شود که ظرفیتهای جدیدی خلق گردد تا با تحقق درآمد برای شهر بتوانیم در کاهش معضلات شهری و افزایش رضایت شهروندان عزیز تهرانی مثمرثمر باشیم.