• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 9 بهمن 1400
کد مطلب : 152275
+
-

گردش به چپ‌ هندوراس

رویداد
گردش به چپ‌ هندوراس

با پیروزی شیومارا کاسترو در انتخابات ریاست‌جمهوری هندوراس، دوره 12ساله حکمرانی حزب راست‌گرای ملی به پایان رسید و بار دیگر چپ‌ها در این کشور آمریکای مرکزی قدرت را در دست گرفتند. خانم کاسترو، همسر مانوئل زلایا است که در سال2009 در پی کودتا از قدرت برکنار شد. او از سال2006 کرسی ریاست‌جمهوری را در اختیار داشت و پایان کارش به‌عنوان پایان حضور چپ‌ها در ساختار حکومت در هندوراس بود. این نخستین‌بار است که یک زن در هندوراس به ریاست‌جمهوری می‌رسد. روز پنجشنبه هزاران نفر در مراسم تحلیف او در ورزشگاه ملی هندوراس در پایتخت شرکت کردند. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ازجمله مقام‌های خارجی حاضر در مراسم تحلیف بود که با تشویق حضار روبه‌رو شد.
شیومارا کاسترو در میان مردم هندوراس از محبوبیت بالایی برخوردار است و وعده داده که با فساد دولتی و باندهای قاچاق مواد‌مخدر مبارزه کند. او همچنین گفته که به‌دنبال اجرای عدالت اجتماعی است. کاسترو خود را یک سوسیالیست‌دمکرات معرفی کرده اما بسیاری از مخالفانش، او را یک چپ‌گرای رادیکال می‌دانند. او جانشین اورلاندو هرناندز شده که گفته می‌شود با قاچاقچیان مواد‌مخدر ارتباط داشته است.
شیومارا کاسترو 62ساله رهبر حزب لیبره (آزاد) است و توانست در انتخاباتی که 2ماه قبل برگزار شد، با فاصله پیروز میدان شود. اما طی هفته‌های اخیر، اعضای ارشد حزب لیبره علیه‌ او شورش کرده‌اند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد کاسترو روزهای سختی در پیش خواهد داشت. او در جریان انتخابات، توانست با سالوادور نصرالله از حزب لیبرال به توافق برسد و نصرالله که فلسطینی‌تبار است، به نفع او از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. کاسترو در برابر، متعهد شد از نامزد مورد نظر نصرالله برای ریاست پارلمان حمایت کند. اعضای حزب لیبره اما با این تصمیم مخالفت کردند و در پارلمان به ریاست گزینه مورد نظر حزب راست‌گرای ملی رأی دادند. اکنون پارلمان دارای 2رئیس است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :