• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 7 بهمن 1400
کد مطلب : 152132
+
-

سرآشپز این هفته، سه آرزوی «کم‌کالری‌خورها» را برآورده کرده است

خوشمزه‌های رژیمی

خوشمزه‌های رژیمی

گلنوش امیری

رژیم‌های دوره‌ای، برای اغلب ما خاطراتی از ناکامی به جا گذاشته‌اند؛ آن هم درست وقتی که روی نیروی اراده‌مان، بیش از اندازه حساب کرده و تصمیم گرفته‌ایم چشم‌مان را روی یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های زندگی یعنی غذاخوردن ببندیم. اگر اسم «غذاهای رژیمی» تصویر غذاهای بی‌مزه و کم‌تنوع را در ذهن‌تان زنده می‌کند، وقت آن رسیده که این تصور را کمی تغییر دهید. آشپزی رژیمی می‌تواند دستور پختی ساده و در عین حال متنوع داشته باشد؛ راه حلی که بر خلاف رژیم‌های دوره‌ای و موقت، قرار است سبک زندگی ما را اصلاح کند و روندی ماندگارتر داشته باشد. نرگس افشاری که خط به خط متن بالا را زندگی کرده، یک روز تصمیم می‌گیرد به سراغ تهیه غذاهای رژیمی اما متنوع برود. گرچه رشته تحصیلی او مهندسی کامپیوتر بوده و تخصصش برنامه‌نویسی است اما تجربه‌هایش را در پیداکردن دستور پخت‌های جذاب، در صفحه‌ای مجازی با دیگران هم در میان می‌گذارد و کم‌کم از دستور پخت‌های ساده به انتشار ویدئو از تهیه این غذاها می رسد. او می‌گوید: «من عاشق غذاخوردن هستم. از طرفی به دلیل نوع ژنتیکی که دارم، زود چاق می‌شوم. بارها تلاش کردم که با رژیم، وزن خودم را پایین نگه دارم اما هر بار بعد از پایان رژیم، دوباره سروکله اضافه‌وزن پیدا می‌شد. تا اینکه فهمیدم باید سبک زندگی‌ام را تغییر دهم. کم‌کم وقتی اطرافیانم غذاها، شیرینی‌ها و دسرهای خوشمزه و سالم من را دیدند تشویقم کردند که آنها را با دیگران هم به اشتراک بگذارم». نرگس افشاری در این صفحه، ما را مهمان 3 دستور غذای سالم، رژیمی و خوش‌طعم کرده است.


کیک شکلات فندقی
کیک شکلات فندقی یا همان نوتلا، از میان‌وعده‌های محبوب بین ایتالیایی‌هاست. این کیک می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش رو برای پذیرایی از مهمانان هم باشد. در این دستور، طرز تهیه این کیک را با بافت خامه‌ای و نرم، با طعم نوتلا می‌خوانید؛ البته بدون استفاده از خامه، روغن، شکر و کره!

مواد لازم
مواد لازم برای تهیه لایه کرم:

  فندق، حداقل ۱۵عدد
  خرما، 3عدد
  موز، یک عدد
  پودرکاکائو، یک قاشق غذاخوری
  شیر، یک‌سوم لیوان
  پودر ژلاتین خالص، ۲قاشق چای‌خوری (با ۳قاشق غذاخوری آب به روش ‌بنماری حل می‌شود.)
  یک تکه شکلات‌تلخ آب‌شده

مواد لازم برای لایه کیک:
  تخم‌مرغ، نصف یک عدد
  وانیل، نصف قاشق چای‌خوری
  ارده، یک قاشق مربا خوری
  شیره، یک قاشق غذاخوری
  آرد جودوسر یا آرد کامل گندم، یک‌ونیم قاشق غذاخوری

طرز تهیه
ابتدا فندق و خرما را در غذاساز می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم کاملاً نرم شوند. سپس بقیه مواد را هم به آن اضافه می‌کنیم و با کمک غذاساز به ترکیبی یکدست و نرم تبدیل می‌کنیم. برای پایه کار، اول مواد لایه کیک را با هم ترکیب می‌کنیم و سپس برای حدود 1.5 تا 2دقیقه در مایکروویو قرار می‌دهیم تا پخته شود. بعد از خنک شدن این لایه، آن را به‌آرامی از ظرف، خارج می‌کنیم. داخل همان ظرف، کیک را با سلفون یا نایلون می‌پوشانیم تا بعد از آماده‌شدن کیک، بتوانیم آن را به‌راحتی از ظرف خارج کنیم. سپس دوباره کیک را در ظرف خود قرار می‌دهیم. لایه کرمی که از قبل آماده شده را روی کیک می‌ریزیم. ضربه‌های آرامی با قاشق روی کیک و کرم شکلاتی می‌زنیم تا حباب‌های آن گرفته شود. حالا وقت آن است که کیک، چند ساعتی در یخچال استراحت کند و برای خوردن آماده شود. مقدار انرژی موجود در این کیک در یک ظرف 10×10 حدوداً 585 کالری است.


بیسکوئیت خرمایی
بیسکوئیت‌ها، خوراکی‌های ساده‌ای هستند که می‌توانیم آنها را همراه خود به محل کار، دانشگاه یا هر جای دیگری ببریم و به عنوان میان‌وعده‌ای سبک، همراه با چای یا دیگر نوشیدنی‌ها استفاده کنیم. درست‌کردن این بیسکوئیت‌ها به صورت سالم و کم‌کالری می‌تواند ارزش این خوراکی محبوب را بین خانواده‌ها بیشتر کند.

مواد لازم
  خرما، ۸عدد
  آرد جو، ۸۰ گرم یا حدود ۸قاشق غذاخوری
  ارده یا کره مغزها، ۶۰گرم یا حدود ۶قاشق غذاخوری
  بکینگ‌پودر، نصف تا یک قاشق چای‌خوری
  پودر قهوه یا دارچین یا کاکائو، حدود یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه
پوست و هسته خرماها را جدا می‌کنیم و آن را با کمک چنگال، با ارده خوب ترکیب می‌کنیم. آرد، بکینگ‌پودر و طعم‌دهنده را به آن اضافه می‌کنیم و با نوک انگشت، آن را آرام، ورز می‌دهیم؛ در حدی که فقط با هم ترکیب شوند و خمیر یکدستی تشکیل دهند. نیازی به ورز دادن زیاد این خمیر نیست. خمیر آماده‌شده را وسط کیسه فریزری که باز شده قرار می‌دهیم و با وردنه یا بطری، آن را باز می‌کنیم؛ بعد آن را به طرح‌های دلخواه، برش می‌زنیم. بیسکوئیت‌ها را در ظرف مخصوص فر به مدت 10دقیقه با دمای 180درجه قرار می‌دهیم. بعد از پخت، بیسکوئیت‌ها را در فضای آزاد قرار می‌دهیم تا خشک و ترد شوند. ترکیب این مقدار از مواد اولیه حدود 20بیسکوئیت بزرگ به شما تحویل می‌دهد که تقریباً هر کدام 40کالری دارد.


چیزکیک
چیزکیک از میان‌وعده‌های پرکالری و چربی است که اغلب افراد دارای رژیم لاغری، از خوردن آن منع شده‌اند؛ اما در این روش، می‌توانید چیزکیک کم‌کالری‌تری را برای خود تهیه کنید و حتی به عنوان میان‌وعده در ساعات ورزش خود، روی آن حساب کنید.

مواد لازم
مواد لازم پایه چیزکیک:

  جو دوسرپرک، ۲قاشق غذاخوری یا ۲۵گرم
  پوره موز، نصف یک عدد
  گردو، نصف یک عدد
مواد لازم کرم:
  پنیر لبنه، ۳۰ گرم یا یک‌ قوطی‌کبریت
  ماست ایسلندی
۱۲۰گرم یا حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  عسل به میزان لازم 
(حداقل یک قاشق غذاخوری)
  لبو پخته و ریزشده، یک عدد کوچک
  پودر ژلاتین، یک قاشق چای‌خوری
  شکلات‌تلخ، ۷گرم
  عصاره وانیل

طرز تهیه
تمام مواد پایه چیزکیک را با هم مخلوط کرده، کمی تفت می‌دهیم تا حالت خمیری پیدا کند. بعد آن را کف ظرف دلخواه پهن می‌کنیم. مواد کرم را توسط همزن دستی یا غذاساز به کرم یکدستی تبدیل می‌کنیم و آن را روی پایه کیک می‌ریزیم. سپس آن را برای حداقل 3 ساعت در یخچال قرار می‌دهیم. بعد از شکل گرفتن کامل چیزکیک و اصطلاحاً بستن آن، مقداری شکلات تلخ آب‌شده روی آن می‌ریزیم. می‌توانیم چیزکیک را با میوه‌هایی مثل دانه‌های انار تزئین کنیم. این مقدار از مواد اولیه 550کالری و 26گرم پروتئین دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید