• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152021
+
-

کاهش روزهای آلوده در دی‌ماه امسال

گزارش روز
کاهش روزهای آلوده در دی‌ماه امسال

 نخستین‌ماه زمستان امسال در حالی به پایان رسید که نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته، تعداد روزهای فراتر از حد مجاز به شکل قابل توجهی کاهش داشت. همچنین بررسی کیفیت هوای ماه‌های دی‌ در 4سال اخیر نشان می‌دهد که کیفیت بالای هوای تهران در سال 97 همچنان تکرار نشدنی است و دی امسال شباهت بسیاری به دی سال 98داشت که شمار روزهای آلوده و قابل‌قبولش برابر بود.
محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های کیفیت هوا در شهر تهران طی دی ماه سال1400در مجموع 14روز در شرایط قابل‌قبول و ۱۶روز بالاتر از حد مجاز قرار گرفت که شرایط کیفی هوا در همه روزهای آلوده، ناسالم برای گروه‌های حساس بوده وآلاینده شاخص، ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5میکرون بود. البته در همین مدت 2روزنیز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن به‌صورت همزمان بالاتر از حد مجاز قرارداشت.
روشنی تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که طی مدت مشابه در سال گذشته تنها ۶‌روز قابل‌قبول ثبت شده بود. ۲۴روز شرایط نامطلوب در شهر تهران اتفاق افتاد که از این بین ۱۱روز، شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۳روز شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه ثبت شده بود. در همه روزهای آلوده دی‌ماه سال گذشته نیز آلاینده شاخص، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود و البته 5روز نیز به‌علت افزایش غلظت دی اکسید نیتروژن و 6روز به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰میکرون به‌صورت همزمان بالاتر از حد مجاز قرار گرفت.
به‌گفته این کارشناس، کیفیت هوا در آذرماه سال‌جاری دارای 4روز قابل‌قبول، 21روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 6روز ناسالم برای همه افراد بود و این امر حاکی از بهبود چشمگیر کیفیت هوا در دی‌ماه نسبت به ماه قبل نیز هست. وی تصریح کرد: در مجموع طی دی ماه سال‌جاری تعداد روزهای آلوده ۸ روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. البته هیچ روزی نیز در شرایط ناسالم برای همه افراد ثبت نشد. از عوامل مهم کاهش روزهای نامطلوب، شرایط هواشناسی و پدیده‌های جوی مناسب نسبت به سال گذشته بود و با توجه به آنکه تا پایان سال هنوز روزهای سرد و پدیده وارونگی دما قابل پیش‌بینی است، همه شهروندان و مسئولان باید حساسیت خود را نسبت به کیفیت هوا حفظ کنند و وظایف خود در این حیطه را به انجام رسانند. برای مثال حذف سفرهای غیرضروری و جدی گرفتن شرایط معاینه فنی وسایل نقلیه بسیار مهم است.
از طرفی پیش‌بینی‌های میان‌مدت نشان می‌دهد دما و بارش نرمال طی بهمن و اسفند در تهران مانع از آلودگی‌های فزاینده و دوره‌های طولانی آلوده خواهد شد. در سال‌های اخیر با تغییر الگوی بارش‌ها، تهران از بارش‌های پاییزی سابق محروم شده و توده‌های تغییر آب و هوایی کمتر در این شهر ملاحظه شده بود. این شرایط البته طی 2ماه پیش رو جبران می‌شود و می‌تواند بر بهبود کیفیت هوا اثر مستقیم داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید