• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 152020
+
-

جشن مشترک گردشگری و صنایع‌دستی

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با ارائه سفرهای تخفیف‌دار نوروزی و فروش تولیدات صنایع‌دستی پس از 2سال وقفه برپا می‌شود

گزارش
جشن مشترک گردشگری و صنایع‌دستی

محمد باریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

  نمایشگاه تجمیعی گردشگری و صنایع‌دستی نهم تا دوازدهم بهمن‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور فعالان صنعت گردشگری کشور و هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی ایران برگزار می‌شود تا شاید در شرایطی که بیش از 2سال از توقف رویداد سفر در کشور به‌دلیل شرایط کرونایی و تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی گذشته است، این رویداد بتواند رونقی اندک به موضوع سفر و خرید محصولات صنایع‌دستی از هنرمندان این صنعت ایجاد کند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیروز میزبان خبرنگاران شد تا جزئیات بیشتری از این دو رویداد همزمان در دولت جدید با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی کشور در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
از نوروز سال‌98 که سیلاب ویرانگر شهرهای کشور را در‌بر‌گرفت تا همین امسال که کشور درگیر بیماری کرونا البته از سویه جدید اومیکرون با کاهش مرگ‌ومیر ‌به مدد واکسیناسیون گسترده است، سفرهای داخلی با رکود شدید مواجه شد و سفرهای خارجی نیز به‌طور مطلق تعطیل بود. اگرچه دیروز خبرگزاری مهر اعلام کرد که بیش از یک میلیون گردشگر خارجی در چندماه اخیر به ایران سفر کرده‌اند، اما گردشگری ایران هنوز پس از گذشت 3سال نتوانسته ‌آنطور که باید روی پای خود بایستد و فعالان این صنعت همچنان خسارت‌های ناشی از پاندمی و شرایط پیش از آن را می‌پردازند.

دستاورد نمایشگاه‌ها برای مردم
معاونان وزارت میراث‌فرهنگی هفته گذشته از ‌سونامی گردشگری ایران در نوروز سال‌1401 خبر داده بودند و حالا به بهانه برپایی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران، روزنامه همشهری در نشست دیروز از معاون گردشگری کشور پرسید که این نمایشگاه با توجه به نیاز شدید روانی مردم به سفر پس از 3سال رکود و ممنوعیت سفر با توجه به گران‌شدن هزینه‌های مسافرت برای مردم و کوچک‌تر شدن سبد معیشت خانوار چه دستاوردی برای مردم دارد و آیا تورهای نوروزی با تخفیف‌های ویژه در این نمایشگاه به مردم عرضه می‌شود؟
شالبافیان گفت: دغدغه سفرهای نوروزی همچنان ادامه دارد و برنامه‌ریزی‌هایی برای آن انجام شده است. ستاد خدمات سفرهای نوروزی نیز به جز در 5 استان در تمامی استان‌های کشور بعضا با حضور استاندارها تشکیل شده و برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی در استان‌ها انجام شده است. هماهنگی‌های خوبی نیز با وزارت کشور برای تشکیل ستاد سفرهای نوروزی به ریاست استاندارها صورت گرفته است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور نیز همچون گذشته بسته‌های گردشگری و تورهای مسافرتی با تخفیف‌های ویژه به مردم و بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.
او با اعلام اینکه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور به‌رغم آنکه یک نمایشگاه تخصصی است اما میزبان خوبی برای ذینفعان صنعت گردشگری و مردم و بازدید‌کنندگان است تا شرایطی برای مذاکرات دوجانبه فعالان صنعت گردشگری با هدف ایجاد رونق در این صنعت و انعقاد تفاهمنامه‌های گردشگری و مذاکرات بین دستگاهی و پاسخگویی به نیازهای مسافرتی مردم ایجاد شود.
علی‌اصغر شالبافیان با اشاره به این نکته که نمایشگاه گردشگری تهران با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط حاضران و بازدیدکنندگان برگزار می‌شود، تأکید کرد: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور در شرایطی برگزار می‌شود که به مدد واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، همچنان نگرانی‌های مرتبط با سویه اومیکرون کرونا وجود دارد و به همین دلیل در تبعیت از تصمیمات مراجع ذیربط ازجمله ستاد ملی مقابله با کرونا، این نمایشگاه با رعایت کامل ضوابط و چارچوب‌های مورد نظر ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود.
او از حضور فعال مسئولان وزارت خارجه، سازمان امور مالیاتی و هیأت‌های تجاری و اتاق‌های بازرگانی و حتی بانک‌های عامل در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری خبر داد و گفت: این شرایط فرصت بسیار مناسبی در اختیار فعالان صنعت گردشگری قرار می‌دهد تا به‌طور مستقیم بتوانند مشکلات مرتبط با امور مالیاتی دفاتر گردشگری و مسائل بانکی و امور مرتبط با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را با مسئولان مستقیم این بخش‌ها در میان بگذارند و برای توسعه فعالیت‌های گردشگری خود در داخل و خارج در مذاکرات دو‌جانبه با بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری اقدام به بازاریابی و بهبود شرایط فعالیت در مسیرهای گردشگری کشور کنند.
علی‌اصغر شالبافیان از حضور هیأت‌های تجاری خارجی از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، پاکستان و عمان در پانزدهمین نمایشگاه گردشگری ایران خبر داد و گفت: در شرایط حاضر با توجه به تداوم وجود کرونا نمی‌توان انتظار داشت که کشورهای اروپایی و غیراروپایی دورتر از ایران قادر به حضور در این نمایشگاه باشند.
او همچنین از رونمایی بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در این نمایشگاه خبر داد و گفت: 20بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران رونمایی می‌شود.

تسکین آلام صنایع‌دستی
اما پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز در نشستی که دیروز با حضور خبرنگاران برگزار شد، در مورد نحوه حضور و حمایت از فعالان صنایع‌دستی کشور و هنرمندان تولیدکننده هنرهای سنتی در نمایشگاه ترکیبی صنایع‌دستی و گردشگری و در پاسخ به سؤال همشهری که آیا این نمایشگاه تأثیری بر کاهش درد و رنج هنرمندان صنایع‌دستی که نزدیک به 3سال است کارگاه‌های خود را تعطیل و برخی‌شان به ناچار راننده تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند، دارد؟ گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در قلب پایتخت با هدف ارتقای فروش حداکثری تولیدات صنایع‌دستی با توجه به نزدیک‌بودن روزهای منتهی به ایام نوروز و ایجاد ارتباط تولیدکنندگان صنایع‌دستی با بازرگانان و تجار برگزار می‌شود. به‌ویژه آنکه از بیش از 2سال پیش شرایط بسیار سختی با شیوع کرونا بر هنرمندان صنایع‌دستی تحمیل شد، این نمایشگاه فرصتی برای فروش تولیدات هنرمندان هنرهای سنتی کشور ایجاد می‌کند.
پویا محمودیان با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته از هنرمندان صنایع‌دستی تاکنون، اعلام کرد: کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی همچنان از پرداخت مالیات معاف هستند و هنرمندان تولید‌کننده نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند. ضمن آنکه 1100میلیارد تومان‌ برای ارائه تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع‌دستی براساس تفاهمنامه منعقد‌شده با بانک‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد. او به تفاهمنامه‌های منعقد‌شده میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بنیاد برکت و آستان قدس رضوی برای ارائه تسهیلات کرونایی به هنرمندان صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اخیرا در بازدیدهای صورت‌گرفته تمامی اجاره‌بهای صنعتگران و هنرمندان تولیدکننده صنایع‌دستی را که در بناهای تاریخی زیر‌مجموعه وزارت میراث فرهنگی فعالیت دارند ‌تا پایان سال‌جاری استمهال کرد.
معاون صنایع‌دستی در خبری دیگر اعلام کرد که موضوع استمهال وام‌های کرونایی تعلق‌گرفته به هنرمندان صنایع‌دستی نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و تصویب شده ‌و وزارت میراث فرهنگی در انتظار ابلاغ این مصوبه است تا بازپرداخت وام‌های هنرمندان صنایع‌دستی نیز مهلت بیشتری بگیرد.
محمودیان در خبری دیگر اعلام کرد که هفته گذشته، مبلغ 7میلیارد و 900میلیون تومان با هدف تسکین اندکی از آلام خانواده بزرگ صنایع‌دستی کشور که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، به‌صورت بلاعوض از تسهیلاتی که به ستاد ملی مقابله با کرونا تخصیص یافته است دریافت شده که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
او تلاش دیگر معاونت صنایع‌‌دستی برای حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده از کرونا را محاسبه تعرفه‌های آب و برق کارگاه‌های صنایع‌دستی در ردیف صنعتی خبر داد و گفت: محاسبه تعرفه بهای گاز کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی در بخش گاز نیز از تجاری به صنعتی در دستور کار است.
معاون صنایع‌دستی از تلاش برای بیمه 2هزار هنرمند تولید‌کننده صنایع‌دستی در سازمان تامین اجتماعی و همچنین در بخش بیمه عشایر و روستاییان خبر داد و گفت: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز که همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار می‌شود، با هدف تسهیل در فروش آثار تولید‌شده توسط هنرمندان صنایع‌دستی کشور برگزار می‌شود.
او در بخشی دیگر از سخنانش از حضور رایگان هنرمندان صنایع‌دستی 12استان محروم کشور با دستور شخص وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی کشور در کنار پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید