• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 6 بهمن 1400
کد مطلب : 151954
+
-

یک روز شاد برای کودکان کار با عموفیتیله

مؤسسه فرهنگی هنری مهاد با اجرای جشنی شاد، ساعات خوشی را برای کودکان کم‌برخوردار و معلول رقم زد

گزارش
یک روز شاد برای کودکان کار با عموفیتیله

مژگان مهرابی، روزنامه‌نگار

اینجا جشنی باشکوه برپاست. در یکی از تالارهای بزرگ و مجلل شهر، همه‌‌چیز برای پذیرایی از مهمان‌هایی ویژه مهیاست؛مهمان‌هایی که کمتر به چشم من و شما می‌آیند؛ بچه‌هایی به‌نام کودک کار. میزبانی مراسم را مؤسسه هنری «مهاد» برعهده دارد. مکانی فرهنگی که حوزه فعالیتش اجرای برنامه‌های شاد و آموزنده برای کودکان است. امشب هم از ۱۵۰ کودک کار و کم برخوردار دعوت کرده تا در مراسم حضور داشته باشند. البته در بین این بچه‌ها، کودکان سندروم داون و اوتیسمی هم هستند که همراه با خانواده‌شان آمده‌اند. ایده‌پردازی «جشن بزرگ حامیان کودکان کار» را محمد مسلمی انجام داده؛ همان عمو فیتیله‌‌ای خودمان که با حضور دیگر دوستانش در برنامه صبح جمعه ساعات خوشی را برای‌مان رقم می‌زد. او در این جشن از خیرین و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران نامی هم دعوت کرده تا کودکان کار و نیازمند را دریابند و آنچه در توان دارند برای حمایت از آنها به‌کار گیرند.

سالن تالار پذیرایی لبریز از مهمان است؛ مهمان‌هایی کوچک با آرزوهایی بزرگ. تعدادشان زیاد است. به‌گفته محمد مسلمی یا همان عمو فیتیله‌‌ای ۱۵۰نفری می‌شوند. از مراکز خیریه بچه‌های ثروت‌ساز، حافظان کودکان کار و جمعیت طلوع بی‌نشان و به دعوت مؤسسه مهاد آمده‌اند. شور و شوق‌شان وصف‌ناپذیر است. کسانی  که در زندگی‌شان، شادی و تفریح رنگی ندارد. مراسم به مناسبت گرامیداشت سالروز میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) ترتیب داده شده و همین خوشحالی مدعوین را دوچندان می‌کند. مرتضی حسینی، مجری برنامه است؛ شوخ‌طبعی او هنگام اجرای برنامه شعفی در حضار به‌وجود می‌آورد و البته در بچه‌ها بیشتر. آمیخته‌شدن همهمه مدعوین با صدای خنده بچه‌ها مانعی است برای شنیدن حرف‌های حسینی و اینجاست که ذکر صلوات و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، سکوتی را در سالن حکمفرما می‌کند.

شهر آرزوها، شهری برای کودکان
با پایان قرائت قرآن، انگار که مهمانان مجوزی برای شور و هیاهو داشته باشند، روال قبل را در پیش می‌گیرند.  مسلمی سکان کار را به‌دست می‌گیرد و بعد از گفتن خیرمقدم به مدعوین، آنها را از خبرهای خوشی آگاه می‌کند. او می‌گوید:«امروز خوشحالم که بعد از ۳۰سال تجربه و کار به آنچه هدفم بوده رسیدم و آن راه‌اندازی «شبکه توان‌تی‌وی» یا همان تلویزیون معلولان ایران به کمک آقای کاظم احمدزاده است. این شبکه برای افراد کم‌توان نابینا، ناشنوا، اوتیسم و سندروم داون درنظر گرفته شده و به‌زودی افتتاح می‌شود. خبر خوش دیگر راه‌اندازی شبکه «حامیم» با برنامه‌های متنوع و ارزنده ویژه کودکان و نوجوانان است». اما خبر مسرت‌بخش دیگری که این هنرمند به آن اشاره می‌کند، اجرای طرح «شهر آرزوها، شهری برای کودکان» است. او دراین باره توضیح می‌دهد:«در این شهر، کودک زندگی کردن در آن را آموزش می‌بیند و همه شغل‌ها را در آنجا تجربه می‌کند. ۲سال پیش اتاق فکر آن را تشکیل دادیم. حدود ۲۰۰نفر از کارشناسان زبده حوزه کودک در این راه همراهی کرده و ایده دادند. البته از خود بچه‌ها هم کمک گرفتیم که چه فضایی آنها را بیشتر شاد می‌کند. در شهر آرزوها، کودکان و نوجوانان می‌توانند کارهایی که شنیده یا دیده‌‌اند را خودشان انجام دهند مثل دوشیدن شیر گاو، کاشتن گل، پختن نان و… این مهم تأثیر زیادی در مهارت‌آموزی آنها دارد.»

کشف استعدادهای درخشان اما نهفته
مسلمی عاشق کار کردن با بچه‌هاست. این را از استاد خود علیرضا خمسه یاد گرفته است. برای همین فعالیتش از ابتدا در حوزه کودکان بوده است. او می‌گوید:«کودکان بیشتر از هر قشری نیاز به شادی دارند. برای همین خیلی از برنامه‌های خود را در مؤسسه‌های خیریه اجرا کرده‌ام». او معتقد است با هنر می‌توان بچه‌های کم‌برخوردار را شاد کرد. این کار تأثیر زیادی در روحیه آنها دارد. این هنرمند ادامه می‌دهد:«هدف از اجرای این جشن و دعوت از خیرین و فرهیختگان کشور این بود که از نزدیک با نیازهای کودکان نیازمند و آسیب‌دیده آشنا شوند و آنچه در توان دارند برای رفع احتیاج این بچه‌ها به‌کار گیرند. کودکان کار یا کم برخوردار نیاز به دیده شدن دارند. در بین آنها استعدادهای درخشانی است که کشف نشده‌اند. زمینه تعالی و رشدشان را باید فراهم کرد. بچه‌هایی که به جبر روزگار آسیب دیده‌اند».
این هنرمند معتقد است با تحولاتی که ایجادشده باید دیدمان را نسبت به کودک تغییر دهیم و می‌گوید: «باید پذیرفت کودکان این نسل با نسل‌های گذشته تفاوت دارند و اگر آموزش نبینند نسل آسیب‌پذیری به جامعه وارد خواهد شد. آینده‌سازان ما همین بچه‌ها هستند و اگر بخواهیم اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نداشته باشیم و نیروها و انسان‌های آگاه و کاربلدی داشته باشیم باید روی کودک کار کنیم. آن هم در این شرایط که همه‌چیز مجازی شده پس باید روی این نسل سرمایه‌گذاری کرد. کار در حوزه کودک عزم ملی می‌خواهد».

اهدای جوایز توسط هنرمندان و ورزشکاران
صحبت‌های مسلمی به پایان می‌رسد اما بچه‌ها گویا انتظار دیگری از او دارند. مسلمی خودش این را می‌داند و مثل همیشه شور و هیجانش را به جمع انتقال می‌دهد‌. با فریاد دستا بالا بچه‌ها دست‌های خود را بالا آورده و محکم به هم می‌زنند.
  صدای خنده و هیاهوی‌شان همه جا را پر می‌کند. از شادی آنها مدعوین هم به وجد آمده‌اند. او شعر «دوستی را می‌خواند و بچه‌ها همراهی می‌کنند. میلاد که از سرای مهر آمده، از خوشحالی روی پا بند نمی‌شود و مرتب با ایستادنش صدای اعتراض دوستانش را درمی‌آورد. چرا که اجازه نمی‌دهد آنها عمو فیتیله‌‌ای را ببینند. خواندن سرود توسط بچه‌های خیریه «حافظان کودکان کار» و برگزاری مسابقه از دیگر برنامه‌هایی است که در این مراسم انجام می‌شود. لحظات آخر جشن است و نوبت به اهدای جوایز به نخبه‌های ورزشی و هنری می‌رسد؛ کودکانی که استعدادهای‌شان به چشم نمی‌آید. یکی‌شان در رشته رزمی جوجیتسو مدال آورده و دیگر در جشنواره فرهنگی. هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو و محمدحسین رستمیان، رئیس انجمن جوجیتسو، سیروس همتی و صفر کشکولی از بین مهمان‌ها عهده‌دار اهدای جوایز به برترین‌ها هستند.

150کودک کار
از مراکز خیریه، بچه‌های ثروت‌ساز، حافظان کودکان کار و جمعیت طلوع بی‌نشان به دعوت مؤسسه مهاد  به این جشن دعوت شده‌اند.

200 نفر
از کارشناسان زبده حوزه کودک به‌عنوان اعضای اتاق فکر، در طرح «شهر آرزوها، شهری برای کودکان» همراهی کرده و ایده دادند. در این شهر، کودک زندگی کردن   آموزش داده می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید