• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15179
+
-

تبلیغ برای زیبایی‌های کاذب

عده‌ای با سوء‌استفاده و تبلیغات کاذب خسارات جبران‌‌ناپذیری به سلامت بیماران و جامعه جراحی می‌زنند

جامعه
تبلیغ برای زیبایی‌های کاذب




هیفاء پردل |‌یزد - خبرنگار:

این روزها تبلیغ برای زیبایی چهره یکی از تبلیغات غالب در شبکه‌های اجتماعی و مجلات است، تبلیغاتی که خبر از تغییر اندازه‌ بینی، گونه‎‎ها و شکم افراد برای رسیدن به قله زیبایی می‎‎دهد و معمولا، نیز افراد را مجاب می‎‎کند برای رسیدن به این هدف، هزینه‎‎هایی گزاف پرداخت کنند.

البته نکته حائز اهمیت در این باره، بهره گرفتن برخی افراد سودجو و غیر‌متخصص از ناآگاهی مخاطبان و متقاضیان است، به طوری که افراد گاهی عوارض این اعمال جراحی را به جان می‎‎خرند. در گذشته، جراحی‌های مربوط به زیبایی بیشتر در بین دختران و زنان شایع بود، ولی امروزه، آقایان هم گرفتار دغدغه زیبایی و ظاهر خود شده‎‎اند.

البته تعریف مشخصی برای زیبایی ظاهری افراد وجود ندارد، به طوری که در هر دوره شکل یا ظاهری مد می‎‎شود که غالباً نیز به تبعیت از هنرپیشگان یا افراد مشهور  است. طبق آمار اداره نظارت بر درمان، بیشترین اعمال جراحی زیبایی در بیمارستان‌‌های خصوصی انجام می‌شود، ولی آماری از تعداد آنها در دست نیست.

 بیشتر اعمال جراحی انجام‌شده مجاز دولتی در بیمارستان دولتی شهید صدوقی انجام می‌شود و طبق آمار اداره نظارت بر درمان استان 24 مورد جراحی زیبایی بینی انجام گرفته است؛ هرچند بعضا جراحی‌های سرپایی هم در مطب‌ها صورت می‌گیرد، ولی آمارِ آنها ثبت نمی‌شود.


تن دادن به تبلیغات کاذب

یکی از شهروندان می‌گوید: این روزها جراحی زیبایی به نوعی مد در جامعه تبدیل شده، به طوری که خیلی‌ها بر اساس چشم‌و‌همچشمی، حاضر به پرداختن هزینه‏‏های گزاف و رفتن زیر تیغ جراحی می‎‎شوند تا از این طریق از این مد تبعیت کنند.
«محمد‌جواد منتظرالمهدی» بیان می‌کند: البته در این میان برخی افراد با توجه به شرایط و فرم نامناسب اندام خود، اقدام به عمل جراحی زیبایی می‌کنند، ولی برخی نیز تنها مقلدانه اقدام می‏‏کنند؛ در حالی که تغییر فرم هر کدام از اعضای بدن نیاز به بررسی و داشتن شرایطی خاص دارد.

وی تبلیغات‏‏ شبکه‏‏های ماهواره‎‎ای و فضای مجازی را در ترغیب افراد به این اعمال موثر می‏داند و می‏‏گوید: بسیاری از افراد جامعه، به‌ویژه جوانان، از طریق همین تبلیغات که غالباً نیز کاذب هستند، به این موضوع ترغیب می‏‏شوند و در بسیاری از موارد نیز، بدون مشورت با متخصصان امر، در این باره اقدام
 می‌کنند.
یک شهروند دیگر به خاطره شوم یکی از دوستانش در این زمینه اشاره و بیان می‏‏کند: یکی از دوستان دبیرستانی‏‏ام که ظاهری مناسب داشت با وسوسه تبلیغات یک کانال تلگرامی برای رفع مشکل اندک اضافه وزن خود اقدام کرد تا از این طریق چربی‌های اضافه شکم خود را کاهش دهد.
«مهناز آیت‌اللهی» اضافه می‏‏کند: دوست من به دلیل عوارض جانبی این عمل که بدون مشورت با متخصص هم انجام نشد، نه‌تنها مشکلش رفع نشد، بلکه پس از مدتی با مشکلات دیگری دست به گریبان شد و علت آن نیز مراجعه به مرکزی غیرمجاز بود.

یک بانوی میانسال یزدی هم می‌گوید: شاید برخی افراد مجبور باشند برای تغییر فرم و شکل ظاهری بدن خود، زیر نظر متخصص، اقدام به جراحی بدنشان کنند، ولی برخی نیز به دلایل غیرواقعی و برای زیباتر شدن کاذب، خود را به زیر تیغ جراحان غیرمتخصص واگذار می‏‏‌کنند.

«بی‌بی‌سادات حسینی» می‌افزاید: افرادی هستند که با سوء‌استفاده از اقبال مردم به سوی جراحی‌های زیبایی، پا در کفش افراد متخصص در این رشته می‏‏نهند و در محیط‌های غیرسالم اقدام به جراحی افراد می‌کنند و نه‌تنها وجهه جراحان متخصص را خدشه‎‎دار، بلکه بیماران خود را با عوارض و خسارات جبران‌ناپذیری مواجه می‏‏کنند.


بروز اختلالات روانی در برخی افراد پس از جراحی زیبایی

یک روانشناس یزدی در این باره معتقد است که فطرت انسان به طور طبیعی دوستدار زیبایی است و زیبایی هم بزرگی به همراه دارد، ولی نباید این امر همراه با افراط و تفریط باشد.
«سیدمجتبی یاسینی» می‌گوید: مشکل این است که فرد به شکل ظاهری خود اعتماد ندارد و راضی نیست؛ بنابراین همه راه‌های رسیدن به زیبایی را پشت سر می‌گذارد تا زیبایی ظاهری خود را به تایید دیگران برساند، ولی در صورت نرسیدن به هویت اصلی خود، اعتماد به نفس خود را نیز از دست می‌دهد.

وی می‌افزاید: با توجه به پیشرفت علم پزشکی و فراهم شدن ابزارهای مرتبط با آن، جراحی پلاستیک برای ترمیم ضایعات و برطرف کردن نواقص بدن جایگاه خود را بیشتر پیدا کرده، ولی هدف عمده آن سالم‌سازی در کنار زیبایی افراد است.
به گفته این روانشناس، افراد باید قبل از مراجعه به جراح پلاستیک با یک روانشناس هم مشورت کنند؛ چرا که دیده شده است افرادی که زیرتیغ جراحی زیبایی رفته و عمل موفقی نیز داشته‌اند، به دلیل انتظارات بالا بعداً از این اقدام خود پشیمان و با اختلال روانی مواجه شده‌اند. یاسینی عنوان می‌کند: حضور مشاور یا روانشناس و مداخله وی در تصمیم‏‏گیری برای عمل زیبایی می‏‏تواند به تصمیم‎‎گیری واقع‌بینانه‏‏تر فرد در مورد این اقدام کمک و او را از هرگونه خیال‏‏پردازی و احساس نامطلوب دور کند.

این روانشناس یزدی به ضرورت توجه به جنبه‏‏های اقتصادی این موضوع با توجه به افزایش اقبال جامعه به جراحی‏‏های زیبایی نیز تاکید می‏‏کند و می‏‏گوید: برخی افراد برای دستیابی به زیبایی ارزان‏‏تر، حاضر به استفاده از ژل‌های غیراستاندارد، ابزار غیرمطلوب و حتی دستان ناصالح و افراد غیر‌متخصص می‏‏شوند، ولی بعد از مدت کوتاهی با عوارض نامطلوب اقدام خود مواجه می‏‏شوند.

یاسینی با بیان اینکه تکرار جراحی‌های زیبایی در حال افزایش است، پیشنهاد می‏‏کند افراد در کنار گروه‎‎های جراحی پلاستیک از متخصصان مشاوره نیز بهره جویند تا با مشکلات و عوارض روحی و روانی مواجه نشوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید