تبلیغ برای زیباییهای کاذب
عدهای با سوءاستفاده و تبلیغات کاذب خسارات جبرانناپذیری به سلامت بیماران و جامعه جراحی میزنند
هیفاء پردل |یزد - خبرنگار:
این روزها تبلیغ برای زیبایی چهره یکی از تبلیغات غالب در شبکههای اجتماعی و مجلات است، تبلیغاتی که خبر از تغییر اندازه بینی، گونهها و شکم افراد برای رسیدن به قله زیبایی میدهد و معمولا، نیز افراد را مجاب میکند برای رسیدن به این هدف، هزینههایی گزاف پرداخت کنند.
البته نکته حائز اهمیت در این باره، بهره گرفتن برخی افراد سودجو و غیرمتخصص از ناآگاهی مخاطبان و متقاضیان است، به طوری که افراد گاهی عوارض این اعمال جراحی را به جان میخرند. در گذشته، جراحیهای مربوط به زیبایی بیشتر در بین دختران و زنان شایع بود، ولی امروزه، آقایان هم گرفتار دغدغه زیبایی و ظاهر خود شدهاند.
البته تعریف مشخصی برای زیبایی ظاهری افراد وجود ندارد، به طوری که در هر دوره شکل یا ظاهری مد میشود که غالباً نیز به تبعیت از هنرپیشگان یا افراد مشهور است. طبق آمار اداره نظارت بر درمان، بیشترین اعمال جراحی زیبایی در بیمارستانهای خصوصی انجام میشود، ولی آماری از تعداد آنها در دست نیست.
بیشتر اعمال جراحی انجامشده مجاز دولتی در بیمارستان دولتی شهید صدوقی انجام میشود و طبق آمار اداره نظارت بر درمان استان 24 مورد جراحی زیبایی بینی انجام گرفته است؛ هرچند بعضا جراحیهای سرپایی هم در مطبها صورت میگیرد، ولی آمارِ آنها ثبت نمیشود.
تن دادن به تبلیغات کاذب
یکی از شهروندان میگوید: این روزها جراحی زیبایی به نوعی مد در جامعه تبدیل شده، به طوری که خیلیها بر اساس چشموهمچشمی، حاضر به پرداختن هزینههای گزاف و رفتن زیر تیغ جراحی میشوند تا از این طریق از این مد تبعیت کنند.
«محمدجواد منتظرالمهدی» بیان میکند: البته در این میان برخی افراد با توجه به شرایط و فرم نامناسب اندام خود، اقدام به عمل جراحی زیبایی میکنند، ولی برخی نیز تنها مقلدانه اقدام میکنند؛ در حالی که تغییر فرم هر کدام از اعضای بدن نیاز به بررسی و داشتن شرایطی خاص دارد.
وی تبلیغات شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی را در ترغیب افراد به این اعمال موثر میداند و میگوید: بسیاری از افراد جامعه، بهویژه جوانان، از طریق همین تبلیغات که غالباً نیز کاذب هستند، به این موضوع ترغیب میشوند و در بسیاری از موارد نیز، بدون مشورت با متخصصان امر، در این باره اقدام
میکنند.
یک شهروند دیگر به خاطره شوم یکی از دوستانش در این زمینه اشاره و بیان میکند: یکی از دوستان دبیرستانیام که ظاهری مناسب داشت با وسوسه تبلیغات یک کانال تلگرامی برای رفع مشکل اندک اضافه وزن خود اقدام کرد تا از این طریق چربیهای اضافه شکم خود را کاهش دهد.
«مهناز آیتاللهی» اضافه میکند: دوست من به دلیل عوارض جانبی این عمل که بدون مشورت با متخصص هم انجام نشد، نهتنها مشکلش رفع نشد، بلکه پس از مدتی با مشکلات دیگری دست به گریبان شد و علت آن نیز مراجعه به مرکزی غیرمجاز بود.
یک بانوی میانسال یزدی هم میگوید: شاید برخی افراد مجبور باشند برای تغییر فرم و شکل ظاهری بدن خود، زیر نظر متخصص، اقدام به جراحی بدنشان کنند، ولی برخی نیز به دلایل غیرواقعی و برای زیباتر شدن کاذب، خود را به زیر تیغ جراحان غیرمتخصص واگذار میکنند.
«بیبیسادات حسینی» میافزاید: افرادی هستند که با سوءاستفاده از اقبال مردم به سوی جراحیهای زیبایی، پا در کفش افراد متخصص در این رشته مینهند و در محیطهای غیرسالم اقدام به جراحی افراد میکنند و نهتنها وجهه جراحان متخصص را خدشهدار، بلکه بیماران خود را با عوارض و خسارات جبرانناپذیری مواجه میکنند.
بروز اختلالات روانی در برخی افراد پس از جراحی زیبایی
یک روانشناس یزدی در این باره معتقد است که فطرت انسان به طور طبیعی دوستدار زیبایی است و زیبایی هم بزرگی به همراه دارد، ولی نباید این امر همراه با افراط و تفریط باشد.
«سیدمجتبی یاسینی» میگوید: مشکل این است که فرد به شکل ظاهری خود اعتماد ندارد و راضی نیست؛ بنابراین همه راههای رسیدن به زیبایی را پشت سر میگذارد تا زیبایی ظاهری خود را به تایید دیگران برساند، ولی در صورت نرسیدن به هویت اصلی خود، اعتماد به نفس خود را نیز از دست میدهد.
وی میافزاید: با توجه به پیشرفت علم پزشکی و فراهم شدن ابزارهای مرتبط با آن، جراحی پلاستیک برای ترمیم ضایعات و برطرف کردن نواقص بدن جایگاه خود را بیشتر پیدا کرده، ولی هدف عمده آن سالمسازی در کنار زیبایی افراد است.
به گفته این روانشناس، افراد باید قبل از مراجعه به جراح پلاستیک با یک روانشناس هم مشورت کنند؛ چرا که دیده شده است افرادی که زیرتیغ جراحی زیبایی رفته و عمل موفقی نیز داشتهاند، به دلیل انتظارات بالا بعداً از این اقدام خود پشیمان و با اختلال روانی مواجه شدهاند. یاسینی عنوان میکند: حضور مشاور یا روانشناس و مداخله وی در تصمیمگیری برای عمل زیبایی میتواند به تصمیمگیری واقعبینانهتر فرد در مورد این اقدام کمک و او را از هرگونه خیالپردازی و احساس نامطلوب دور کند.
این روانشناس یزدی به ضرورت توجه به جنبههای اقتصادی این موضوع با توجه به افزایش اقبال جامعه به جراحیهای زیبایی نیز تاکید میکند و میگوید: برخی افراد برای دستیابی به زیبایی ارزانتر، حاضر به استفاده از ژلهای غیراستاندارد، ابزار غیرمطلوب و حتی دستان ناصالح و افراد غیرمتخصص میشوند، ولی بعد از مدت کوتاهی با عوارض نامطلوب اقدام خود مواجه میشوند.
یاسینی با بیان اینکه تکرار جراحیهای زیبایی در حال افزایش است، پیشنهاد میکند افراد در کنار گروههای جراحی پلاستیک از متخصصان مشاوره نیز بهره جویند تا با مشکلات و عوارض روحی و روانی مواجه نشوند.