• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151777
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z6jgR
+
-

شهردار تهران در آیین گرامیداشت مقام زن:

نقش ۱۲هزار بانو در مدیریت شهری نظیر ندارد

زاکانی: در هر محله یک‌پارک‌ برای مادران و کودکان مناسب‌سازی می‌شود

گزارش
نقش ۱۲هزار بانو در مدیریت شهری نظیر ندارد

افزایش اشتغال زنان در پایتخت، این گروه اجتماعی را درگیر بخش‌های مختلف فعالیت شهری از حمل‌ونقل تا خدمات گوناگون کرده و سهم آنها در تأثیر‌گذاری بر اداره شهر را افزایش داده است. به همین نسبت مدیریت شهری نیز در سال‌های اخیر نیاز‌های بانوان در دریافت خدمات را بیشتر از پیش مدنظر قرار داده است.
به گزارش همشهری، دیروز آیین گرامیداشت مقام زن با حضور جمعی از کارکنان زن شهرداری در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. شهردار تهران در این مراسم گفت: در شهرداری ۲۵درصد از کارمندان را بانوان تشکیل می‌دهند که در تمام سطوح شهرداری تلاش می‌کنند. آنچه در جامعه برای آنها طلب می‌کنیم باید در مجموعه مدیریتی و شهرداری مشاهده کنیم. اگر داعیه این را داریم که فعالیت اجتماعی و محور خانواده بودن را مانع یکدیگر نمی‌دانیم و یک زن می‌تواند مادر خوب برای فرزندان، همسر خوب برای شوهر و در عرصه اجتماعی یک تلاشگر و فعال بزرگ اجتماعی قلمداد شود و حتی دست به اصلاح بزند باید این را در شهرداری از مقام شعار به عینیت برسانیم.
علیرضا زاکانی گفت: این قریب ۱۲هزار خانمی که در شهرداری مشغول فعالیت هستند، نقش بی‌نظیری دارند و باید زمینه نقش‌آفرینی بیشتر را برای آنها فراهم کنیم و خود آنها باید خلاقیت‌ها را به ظهور و بروز برسانند و بتوانند یک میدان فراخ و وسیعی برای ظرفیت‌های خود فراهم کنند و وظیفه ماست که این مسیر را هموار کنیم.
او ادامه داد: امکانی باید فراهم شود که خود بانوان در شهرداری جنبه پیشتازی برای تحول‌آفرینی را برعهده بگیرند. شهرداری بیشترین ارتباط با مردم را دارد و این ارتباط از قبل از به دنیا آمدن تا بعد از مرگ را شامل می‌شود. همچنین باید مسئولیت‌های اجتماعی معطوف به نگاه جایگاه رفیع زن نیز دنبال شود. توجه به خانواده‌، زنان، دختران، مادران و کودکان ارزشی متعالی است و باید در تمام پارامترها این ویژگی را لحاظ کنیم. باید آنچه درون شهرداری است را در جامعه بر مدار خانواده و «تهران خانواده» شکل دهیم.
زاکانی افزود: نمی‌توانیم با رفاه و با آرامش درون خانواده نسبتی برقرار نکنیم. در تهران بیش از  ۲۳۰۰ پارک داریم که ۵ پارک فرامنطقه‌ای آن مختص بانوان است. البته 2پارک‌ در حال تکمیل است و با اضافه شدن ۵ پارک دیگر این عدد را به ۱۲پارک خواهیم رساند. علاوه بر این در شهرمان در هر محله‌ای باید در حداقل زمان برای زنان، دختران، مادران و کودکان پارکی داشته باشیم که محیط آسایش و امن آنها باشد.

مناسب‌سازی پارک‌ها برای زنان و دختران
شهردار ادامه داد: بر همین اساس پارک‌هایی به‌عنوان پارک‌های محله‌ای خواهیم داشت که ناظر به حریم و مناسب‌سازی و ایجاد زمینه تسهیلات مادران و کودکان است. این پارک‌ها طبق برنامه‌ریزی اولیه از ابتدای سال خدمت خود را ارائه می‌دهند و طی 2ماه آینده به مدار خدمت در محلات می‌رسند. شهردار اضافه کرد: همچنین ۱۲هزار کیلومتر پیاده‌راه داریم که اصلا مناسب‌ نیست و بناست سال آینده ۶۰۰ کیلومتر و در یک افق ۶ساله همه آن را مناسب‌سازی کنیم تا یک شهر انسان‌محور بسازیم که آسایش ایجاد می‌کند. او با تأکید اینکه طرح‌های بزرگی توسط شهرداری در دوره جدید شهری در حوزه معیشتی مردم دنبال می‌شود، گفت: اقتصاد خانواده چیزی نیست که از کنار آن به‌راحتی بگذریم. شهرداری باید در بحث درآمد و اقتصاد خانواده مؤثر باشد؛ چه در بحث مسکن و چه حوزه تغذیه و سایر حوزه‌ها.

نیاز تهران به نگاه مادرانه
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تهران به یک نگاه مادرانه و با احساس و مملو از عاطفه نیاز دارد. شهردار تهران نیز تأکید دارند که برای کالبد تهران کارهای زیادی شده که باید ادامه پیدا کند، ولی برای روح تهران باید بیش از اینها تلاش کرد. شهر تهران نیاز به نشاط، شادی، دلسوزی و از خودگذشتگی دارد. بسیاری از عناوینی که در قالب روح شهر مطرح است، باید مادرانه‌ به آن نگاه کرد که با این کار می‌توان خیلی از مشکلات را حل کرد.
محمدامین توکلی‌زاده افزود: نگاهی در غرب وجود دارد که شی‌وارگی را برای زن‌ها پسندیده است و بدترین آسیب نگاه غرب و مکاتب مادی نگاه شی‌وارگی به زن است که حتی مورد اعتراض فرهیختگان و آزاداندیشان غرب نیز قرار گرفته است.
بر همین اساس است که نگاه ممتاز اسلام به زن برتری اندیشه اسلامی را نسبت به سایر مکاتب نشان می‌دهد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: از شما بانوان گرامی تقاضا می‌کنیم که ما را در تقویت نگاه به روح شهر و جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اجتماعی یاری کنید. خرسندیم که در شهرداری تهران همکاران بانوی بسیاری داریم که فرهیختگی و تلاشگری جزو صفات اولیه آنهاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید