• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151758
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zpZAm
+
-

شمار مبتلایان روزانه کووید-19پس از 60روز، دوباره به بالای 5هزار نفر رسید

اقدام فوری برای تکمیل واکسیناسیون

موارد ابتلا به کرونا در حال افزایش است. با اینکه آمار مرگ‌ها پایین است اما نوسان در تعداد فوتی‌های ثبت‌شده، زنگ خطر شیوع دوباره ویروس در کشور را به‌صدا درآورده. کشور، آمار بالای 5هزار ابتلای روزانه را آخرین‌بار در دومین روز آذرماه تجربه کرد. پس از آن با کاهش قابل توجه موارد شناسایی جدید در هر روز، موارد جدید به کمتر از هزارنفر در 18دی‌ماه رسید. اما 3روز مانده به پایان این ماه، شمار بیماران جدید دوباره اوج گرفت و حالا در روز گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت، 5هزار و 144بیمار جدید در 24ساعت شناسایی شدند.
ویروس‌شناسان می‌گویند این اتفاق تحت‌تأثیر شیوع سویه اومیکرون در کشور رخ داده و حالا در آمارها هم پدیدار شده است. این موضوع را وزیر بهداشت هم تأیید می‌کند. بهرام عین‌اللهی نسبت به افزایش 4برابری بیماران سرپایی کرونا اعلام نگرانی می‌کند و می‌گوید که در چند روز اخیر، بیماران سرپایی کرونا افزایش پیدا کرده‌اند. او از مردم می‌خواهد نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند، چراکه واکسن در اختیار مراکز واکسیناسیون است.
به گزارش ایسنا و به‌گفته وزیر بهداشت، وضعیت شیوع کرونا در کشورهای همسایه و همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکا هم نامناسب است. حتی براساس آخرین گزارش‌ها، اعلام می‌شود که وضعیت شیوع کرونا در روسیه هم خوب نیست و میزان ابتلا و مرگ در آن کشور هم بالا رفته است. هرچند که شرایط در ایران هنوز خوب است، اما باید بتوان این وضعیت را حفظ کرد. راه‌حل اصلی هم تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز سوم است: «آنطور که فکر می‌کردیم از تزریق دوز سوم واکسن کرونا استقبال نشده و تنها حدود ۲۱ تا ۲۲درصد واکسیناسیون دوز سوم انجام شده است. ما نگران اومیکرون هستیم، بنابراین باید زودتر این اتفاق بیفتد.»
براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۱۲۸میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۹۵دوز واکسن تزریق شده است. از این تعداد، ۶۰میلیون و ۴۹۰هزار و ۳۰۹نفر دوز اول، ۵۳میلیون و ۵۸۶ هزار و ۶۴۶نفر دوز دوم و ۱۴میلیون و ۵۶۳هزار و ۴۴۰نفر نیز دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در شبانه‌روز اخیر، 387هزار و 571دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

واکسیناسیون کودکان مرحله‌ای انجام می‌شود
با تصویب واکسیناسیون کودکان زیر 12سال، حالا وزیر بهداشت درباره جزئیات آن توضیحاتی می‌دهد و می‌‌گوید: «با توصیه‌های کمیته‌های علمی و تأیید مراکز جهانی در زمینه واکسیناسیون کودکان و تحقیقاتی که دانشمندان داخل کشور انجام دادند، این تصمیم گرفته شد. اما قرار است این کار به‌صورت مرحله‌ای باشد؛ به‌طوری‌که در مرحله اول، پس از اینکه کمیته علمی نوع واکسن را تأیید کرد، با اعلام وزارت بهداشت، تزریق واکسن به این گروه سنی، با رضایت والدین انجام می‌شود. در مرحله بعد هم براساس تحقیقات انجام‌شده پیش می‌رویم. تا چند روز آینده هم این موضوع و هم واکسن تزریق‌شده به کودکان، به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.»
میزان هشدارها نسبت به وقوع پیک ششم کرونا بالا رفته است. متخصصان نظام سلامت می‌گویند اگر تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی به همین شکل بالاتر برود و بازگشایی‌ها هم ادامه داشته باشد، باید منتظر وقوع پیک ششم در اسفندماه بود. براساس اعلام علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری، هم‌اکنون سویه اومیکرون، شایع‌ترین سویه در کشور است و به‌نظر می‌رسد در 2هفته آینده، غالب‌ترین سویه در کشور خواهد شد. بنا بر اعلام او، در برخی استان‌ها موارد شناسایی اومیکرون به 80درصد می‌رسد؛ سویه‌ای که سرایت‌پذیر است، از واکسن فرار می‌کند و به‌صورت سردرد، سرگیجه، عطسه، تب کم و تهوع و گرفتگی صدا نشان داده می‌شود. کاهش حس چشایی و بویایی از دیگر علائم این سویه است که با درجاتی پایین‌تر در بین مبتلایان دیده می‌شود. متخصصان می‌گویند افراد به محض دیدن این نشانه‌ها تست بدهند و در صورت مثبت‌شدن قرنطینه شوند. حالا براساس اعلام ناجی، با شیوع اومیکرون، دیگر ماسک‌های پارچه‌ای جوابگو نیست: «براساس مطالعات صورت‌گرفته استفاده همزمان از ماسک‌های ان95 و ماسک‌های دولایه جراحی می‌تواند حفاظت ما را در برابر ورود سویه اومیکرون ارتقا ببخشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید