• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 4 بهمن 1400
کد مطلب : 151753
+
-

وضعیت قرمز در پایتخت گازی دنیا

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای بالاترین ذخایر گازی دنیا در وضعیت قرمز از حیث مصرف قرار گرفته؛ تا جایی که سیاست تامین حداکثری گاز موردنیاز بخش خانگی در روزهای سرد سال باعث زمینگیر شدن صنایع شده است؛ چنان‌که به‌گفته محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با توجه به استمرار هوای سرد، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد.
 او می‌گوید: با توجه به کاهش دما در مناطق شمال و شمال‌غرب کشور، اکنون به‌طور میانگین روزانه ۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور است. او با بیان اینکه این مقدار مصرف رقم بسیار بالایی است و سبب اعمال محدودیت‌ها در دیگر صنایع می‌شود، افزود: هرقدر مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد به همین مقدار مجبوریم سوخت نیروگاه‌ها و صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی‌ها را کم کنیم. جولایی در عین حال می‌گوید: در نیروگاه‌ها کمبود سوخت را با جایگزینی سوخت مایع جبران می‌کنیم، اما در بعضی صنایع مانند پتروشیمی و فولاد امکان جایگزینی نیست و ناچار باید فعالیت آنها را محدود کنیم. به‌گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون استان‌های تهران، قم و البرز بیشترین مصرف روزانه را دارند و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و پس از این، استان‌های شمال‌غربی کشور هستند که مصرفی حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵میلیون مترمکعب در روز دارند. او گفت: استان‌های شمالی کشور با مصرف روزانه ۸۰میلیون مترمکعب و استان‌های شمال‌شرق کشور با مصرفی در همین حدود در رتبه‌های بعدی قرار دارند. او با بیان اینکه این مقدار مصرف تاکنون در کشور سابقه نداشته، اعلام کرد: پارسال تنها یک روز مصرف ۶۶۷ میلیون مترمکعبی را ثبت کردیم و این در حالی است که امسال، 2هفته است که مصرف بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب داریم.

گاز قطع شد یا نشد؟
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه سرانه مصرف نسبت به میانگین وزنی کاهش دما بیشتر از استانداردهاست، گفت: هم‌اکنون طبق محاسبه‌های انجام‌شده ۱۰درصد بالاتر از آن چیزی که باید، مصرف می‌کنیم. او بخشی از این افزایش مصرف را مربوط به مشترکان جدید دانست و افزود: ۲ تا ۳درصد افزایش به‌دلیل جذب مشترکان جدید است، اما اکنون 7تا 8درصد بیشتر از استانداردها مصرف می‌کنیم که دلیل آن بدمصرف کردن است. او با بیان اینکه گاز در کشور ۲۸میلیون مشترک دارد، گفت: به‌دلیل اینکه تعداد مشترکان زیاد است هرکس تنها چند درصد گاز را بیشتر مصرف کند، نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه ۸۰درصد سبد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود، گفت: اگر این روند اصلاح نشود بی‌شک در سال‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد. وزیر نفت هم از رکوردشکنی تاریخی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در ۲۴ساعت گذشته خبر داد. با این حال هیچ قطعی و افت فشاری در گازرسانی خانگی وجود ندارد. شرکت ملی گاز اعلام کرده سیاست تامین گاز بخش خانگی، بسیاری از صنایع نیازمند گاز را با بحران مواجه کرده است. ادامه این وضعیت تولید این صنایع را به‌شدت کاهش و روند سودسازی آنها را در خطر قرار داده است.

کمبود سوخت نداریم
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم اطمینان داد: با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسب پیش از آغاز فصل سرما و با توجه به شرایط حاد جوی، در هیچ نقطه‌ای از کشور کمبود سوخت وجود ندارد و سوخت موردنیاز روستاییان در نقاط سخت‌گذر نیز تأمین شده است. کرامت ویس‌کرمی گفت: طبق روال هرساله برنامه‌ریزی‌ برای تأمین سوخت روستانشینان از ماه‌ها پیش آغاز شده است و سوخت نفت سفید را به‌صورت اعتباری تحویل می‌دهیم که در فروشندگی‌هایی که امکان تردد وجود ندارد، ذخیره کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید