• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151524
+
-

اقشار ضعیف و پول ناکافی


محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می‌گوید: منابع پیش‌بینی شده در تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف نیست. او توضیح می‌دهد: تأکید مجلس این است که دولت برنامه روشنی را ارائه و دقیقاً مشخص کند که چگونه می‌خواهد از معیشت مردم محافظت و قیمت‌ها را مدیریت کند.
همانگونه که این نماینده مجلس می‌گوید، واقعیت این است که منابع پیش‌بینی شده در تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده کفاف جبران سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر را نمی‌دهد. مهم‌تر اما این است که دولت و مجلس در تصمیم‌گیری نهایی بر منابع پایدار و مستحکم تمرکز کنند زیرا تزلزل در منابع تبصره 14 در نهایت دولت را گرفتار کسری بودجه شدید‌تر می‌سازد و موتور تورم را روشن نگه می‌دارد.
راه هرگونه تصمیم‌گیری صحیح، شفافیت در فرایند تصمیم و اجرای آن، البته گفت‌وگوی صریح با مردم است. محاسبه تورم ناشی از حذف ارز 4200 تومانی یک روی سکه است و روی دیگر آن به انتظارات تورمی بازمی‌گردد که نباید آن را دست‌کم گرفت. بودجه سال آینده می‌تواند بودجه‌ای متفاوت با کمترین رانت ارزی و البته فشار بر معیشت خانوارها باشد. فراموش نکنیم شکننده بودن منابع بودجه ازجمله منابع تبصره 14 در نهایت باعث فشار بر سفره‌ها می‌شود و به همین دلیل مجلس اصرار دارد تصمیم آخر باعث تضعیف قدرت خرید شهروندان نشود. این واقعیت را همگان قبول دارند که حذف ارز 4200 شوک قیمتی به همراه دارد اما اگر سازوکار حمایتی دقیق و شفاف باشد، در نهایت به نفع همه تمام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید