• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151519
+
-

مبنای محاسبه هزینه در قبض های برق از دیروز تغییر کرد

قبض‌های جدید برق علیه پرمصرف‌ها

طبق قانون جدیدی که از دیروز اجرایی شد، از این پس تعرفه‌های جدید برق ملاک محاسبه هزینه مشترکان خواهد بود. به این‌ترتیب کسانی که بالاتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف کنند، باید منتظر جرایم سنگین باشند.
به گزارش همشهری، تعرفه‌های جدید برق پیرو مصوبه دولت و با اعلام قبلی از دیروز (اول بهمن) اجرایی شد. براساس آیین‌نامه هیأت وزیران، با تعرفه‌های جدید، هزینه مشترکان 3 پله اول مصرف یعنی کم‌مصرف‌ها و خوش‌مصرف‌ها هیچ تغییری نمی‌کند و حتی مشترکانی که بتوانند مصرف خود را در چارچوب الگو کاهش دهند، مشمول پاداش می‌شوند؛ اما در مقابل مشترکانی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف کنند، به‌صورت پلکانی باید هزینه‌های بالاتری را پرداخت کنند.

جریمه برقی در انتظار مشترکان پرمصرف
در جلسه هیأت وزیران در پنجم دی‌ماه امسال که به ریاست سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، برگزار شد، با استناد به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان تعیین و اجازه اجرای آن از اول بهمن 1400صادر شد. براساس این مصوبه، هزینه برق مصرفی در 3پله نخست تعرفه‌بندی برق که در مناطق عادی تا 300کیلوبایت تعریف شده هیچ تغییری نمی‌کند و حتی پاداش و تخفیف کم‌مصرفی و خوش ‌مصرفی نیز به این مشترکان تعلق می‌گیرد اما از پله چهارم به بعد که مشترکان پرمصرف و بد‌مصرف محسوب می‌شوند، هزینه‌های برق به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد تا جایی که مشترکان بد‌مصرف در پله هفتم تعرفه، باید هزینه برق خود را براساس قیمت خرید برق تجدیدپذیر پرداخت کنند. از منظر آمارهای توانیر، 75درصد مشترکان برق خانگی در ایران در گروه نخست جای می‌گیرند و کم‌مصرف و خوش‌مصرف محسوب می‌شوند که هزینه برق آنها هیچ تغییری نمی‌کند اما 25درصد باقی‌مانده از مشترکان که مصرف برق ماهانه آنها فراتر از الگوی تعیین شده است، یا باید میزان مصرف برق خود را تعدیل کنند یا باید منتظر اعمال هزینه‌های قابل‌توجه در قبض برق خود باشند. براساس مصوبه جدید تعرفه‌بندی برق، تعرفه‌های برق مصارف خانگی مشترکان کمتر از الگوی مصرف براساس تصویب‌نامه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران تعیین می‌شود؛ اما تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مازاد بر آن تا ۱.۵ برابر، ۲ برابر و بیش از ۲ برابر به‌ترتیب با ضریب (۱.۵)، (۲.۵) و (۳.۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی 2سال گذشته به‌علاوه هزینه نقل‌وانتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می‌شود.

تعرفه‌های پلکانی و شیوه قیمت‌گذاری
در جریان تعیین تعرفه‌های جدید، الگوهای مصرف برق در 5منطقه آب و هوایی مطابق روال قبلی مدنظر قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که برای مشترکان در مناطق عادی الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. برای مناطق گرمسیر ۴ بالغ‌بر ۴۰۰ کیلووات، گرمسیر ۳ بالغ‌بر هزار کیلووات، گرمسیر ۲ بالغ‌بر 2هزار کیلووات و در مناطق گرمسیر یک بالغ‌بر 3هزار کیلووات در ماه ملاک است و مشترکان هر منطقه بسته به اینکه کمتر یا بیشتر از الگوی تعیین شده مصرف کنند، قیمت برق آنها تغییری می‌کند.  بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد هزینه برق یک مشترک در مناطق عادی نظیر تهران، طبق جدول همین گزارش محاسبه می‌شود که البته رقم نهایی آن بعد از اعمال 9درصد مالیات ارزش‌افزوده و تخفیف و جریمه کم‌باری و پرباری متفاوت از این ارقام خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید