• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151502
+
-

رزمایش مشترک «کمربند امنیت دریایی‌۲۰۲۲» با حضور نیروهای ایران، روسیه و چین برگزار شد

رزمایش مرکب

نظامی
رزمایش مرکب

رزمایش مشترک جمهوری‌اسلامی ایران، روسیه و چین با عنوان «کمربند امنیت دریایی‌۲۰۲۲» از صبح دیروز با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه آغاز شد؛ رزمایشی که برای سومین سال متوالی و با شعار «با هم برای صلح و امنیت» برگزار می‌شود.
این رزمایش درحالی برگزار می‌شود که در روزهای اخیر همکاری‌های راهبردی 3کشور ایران، روسیه و چین وارد مرحله نوینی شده‌است. سیاست منطقه‌‌گرایی دولت سیزدهم که در ماه‌های اخیر با گام‌های سیاسی و اقتصادی مهمی همراه شده‌، فصل نوینی در همکاری‌های راهبردی این 3کشور به‌شمار می‌رود که علاوه‌بر رفت‌وآمدهای دیپلماتیک میان ایران، روسیه و چین در هفته‌های اخیر، اکنون با برگزاری رزمایش کمربند امنیت دریایی‌۲۰۲۲ وارد مرحله جدیدی شده‌است.
این موضوع نشان می‌‌دهد ایران، روسیه و چین، علاوه‌بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، در زمینه‌های راهبردی نیز فصل جدیدی از تعاملات دوجانبه و سه‌جانبه را تجربه می‌کنند که رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی2022 نمودی از این همکاری‌‌ها قلمداد می‌شود. در این میان با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه شمال اقیانوس هند به‌دلیل وجود آبراه‌ها و تنگه‌های مهم «باب‌المندب»، «مالاکا» و «هرمز» درحوزه تجارت جهانی، ایران، روسیه و چین با هدف تأمین امنیت پایدار دریانوردی و حفاظت از آبراه‌های حیاتی، اقدام به برگزاری این رزمایش کردند. ازسوی دیگر به‌گفته مسئولان برگزار‌کننده، پیام این رزمایش، رسیدن هر 3کشور به سطح معنادار و قابل‌توجهی از روابط نظامی است؛ موضوعی که نشان‌ می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده‌است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار شود و با ایجاد «اتحادهای راهبردی متکی بر منافع و احترام متقابل»، هیچ‌گاه منزوی نمی‌ماند.

رزمایشی متناسب با تهدیدهای موجود
بر این اساس با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در جریان برگزاری این رزمایش انواع تمرینات تاکتیکی ازجمله «نجات شناور دچار حریق»، «آزادسازی شناور ربوده‌شده» و «تیراندازی به اهداف مشخص دریایی در شب و روز» پیش‌بینی شده‌است که ازسوی یگان‌های شرکت‌کننده از 3کشور انجام می‌شود. همچنین در رزمایش کمربند امنیت دریایی، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به‌ سرفرماندهی ناوشکن «جماران» و با استفاده از سلاح‌های کالیبر ۲۰میلی‌متری به‌سوی اهداف سطحی از پیش تعیین‌شده در دریا تیراندازی کردند. سخنگوی این رزمایش دراین‌باره گفت: در این مرحله از برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی‌2022، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، این مرحله از تمرینات را به اجرا گذاشتند.
امیر دریاداردوم مصطفی تاج‌الدینی افزود: همچنین در مرحله بعد تمرین «PHOTOEX» شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با تهدیدهای موجود در منطقه انجام شد. وی با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی بیانگر ارتقای سطح و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، اضافه‌کرد: برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به‌همین دلیل نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریایی نخواهند داد.
 برگزاری این رزمایش مشترک بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان داشت و مورد تحلیل کارشناسان بین‌المللی هم قرار گرفت و با واکنش‌های خصمانه برخی کشورهای غربی نیز مواجه شد. بر همین اساس هم بود که وزیر امورخارجه انگلیس که برای دیدار با همتای استرالیایی‌ خود به این کشور سفر کرده‌است، همزمان با برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، درجریان یک نشست‌خبری، ادعاهایی ‌علیه این 3کشور مطرح کرد. لیز تراس با بیان اینکه واقعیت این است که تهدیدها در سراسر جهان رو به افزایش است، گفت: روسیه اوکراین را تهدید و نظامیانش را در مرز آن کشور مستقر می‌کند. ایران در تلاش است به یک سلاح هسته‌ای دست یابد و چین از قدرت اقتصادی‌اش علیه استرالیا و دیگر متحدان مانند لیتوانی استفاده می‌کند. وی با تأکید بر اینکه «برای پاسخ‌دادن به این تهدیدها‌ متحدیم»، از عزم موجود برای مقابله با این تهدیدهای فزاینده سخن گفت و از نگرانی غربی‌ها از توسعه همکاری‌های راهبردی ایران، روسیه و چین پرده  برداشت.

مکث
تلاش مشترک برای ارتقای امنیت دریانوردی
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در حاشیه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی‌۲۰۲۲، با بیان اینکه تجارب ایران، چین و روسیه زمینه‌ساز قرارگرفتن سطح همکاری‌ها در بالاترین مرتبه خود شده‌است، گفت: با پشتوانه مردمی، توانسته‌ایم رشد داشته باشیم و تمام این تجارب باعث شده در دنیا همه به این نتیجه برسند که با ایرانی‌ها باید با احترام صحبت کرد. امیردریادار شهرام ایرانی با بیان اینکه چین و روسیه کشورهایی هستند که در سطح جهان در همه حوزه‌ها حرفی برای گفتن دارند و در حوزه دریا نیز به‌عنوان قدرت دریایی شناخته می‌شوند، افزود: نیروی دریایی راهبردی ارتش، به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طی یک دهه گذشته حضوری جدی و فعال در منطقه داشته و امروز نیز تمام تلاش هر 3 کشور در حوزه دریا بر پایه این بوده‌است که امنیت و ایمنی دریانوردی را تأمین کنند. وی اضافه‌کرد: با توجه به اینکه طی 2سال‌گذشته روند به‌گونه‌ای بوده که امروز هماهنگی 3کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد، کشورهای چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شده‌اند و این سبب شده پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی ‌بالاتر برود و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز افزایش یافته‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید