• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 2 بهمن 1400
کد مطلب : 151425
+
-

اندیشه کتاب/ گنُگ خواب‌دیده


همه‌‌چیز از یک شکست شروع شد. رویارویی خصم‌آلود با همسایه شمالی‌مان، به معمایی بدل گشت که گویا هاضمه فکری انسان ایرانی، ناتوان از حل و درکش بود. روس‌ها جنس‌شان با همه دشمنان ایران فرق می‌کرد، بهت و حیرت این شکست بیش از تلخی خساراتش بود. چه ‌آنکه ایرانیان با شکست و غارت بیگانه نبودند اما این بار، بازی را به کسی می‌باختند که کمترین سنخیت را با دشمنان سابق‌شان داشت. پس از آن بود که روح یک ملت، کاسه چه کنم، چه کنم دست گرفت و به هر ریسمانی چنگ زد تا خود را از این حیرت نجات دهد. دیواری به بزرگی امپراتوری عثمانی میان ما و غرب و درهم شکستگی صفویان بعد از هجوم هوتکیان، ما را غرق در خوابی عمیق کرده بود که کابوس قشون تزار این چرت نابهنگام را پاره کرد. تعبیر کابوس این «گنگ»، به‌دست مسافرانی بود که به دیار فرنگ می‌رفتند و حکایتشان از غرب دست کمی از داستان «فیل و کوران» مولانا نداشت. کتاب «گنگ خواب‌دیده» که به قلم بهزاد جامه‌بزرگ به رشته تحریر درآمده است، گزیده‌ای است از سیاحت‌نامه ایرانیانی که سفیر تحیر و درماندگی یک ملت بودند. او در این اثر، به تفصیل شرح می‌دهد که چگونه جذبه تمدنی غرب‌ موجب عدم‌درک عمیق و صحیح از غرب شد. زرق و برقِ سفر فرنگ چنان چشمان این سیاحان را پر کرده بود که ناتوان از‌ اندیشیدن به زمینه‌های رشد و توسعه غرب و نیز کیفیت آن، بودند و ثمره همین برداشت ناصحیح، بر سرگشتگی ناشی از شکست ایرانیان افزود. این اثر به‌تازگی توسط نشر صاد در ۲۲۱ صفحه به چاپ رسیده است.

دین و اندیشه/ جهان‌بینی و دین‌مداری

کتاب «جهان‌بینی و دین‌مداری» اثر محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۷۶ صفحه منتشر شد. مذهب خواهی و دین مداری از گذشته‌های تاریخ در جوامع بشری مطرح بوده و هم اکنون نیز مورد نظر و توجه است و این مجموعه که ضرورت
جهان بینی صحیح و ایدئولوژی کامل را برای نسل بالنده و فرهیختگان روشن می سازد، بحثی بسیار حیاتی، سودمند و سرنوشت ساز است و برای نسل تحصیل‌کرده بایسته و شایسته است که آن را به دقت مورد مطالعه و بازنگری و بازکاوی علمی، تاریخ و کلامی قرار دهند. نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: در این مبحث کلامی و فلسفی، از آثار بی بدیل شهید مطهری و علامه طباطبایی نیز استفاده کرده ام و از تجربیات چندین ساله شخصی در زندان شاه طی مناظرات با کمونیست‌ها و در خارج از کشور با اشخاصی بهره برده ام، البته منابع بسیاری در تدوین این درس ها به کار گرفته شده است. این کتاب در دنیای کنونی و با توجه به تهاجم فرهنگ‌های اعتقادی و سیل شبهات جاری در فضاهای مجازی که همواره کولاک کرده و می کند، بدون تردید یک حرکت مبارک و فرخنده است و می‌تواند  برای تمام جوانان و متفکران آزاداندیش و فرهیخته راهگشا باشد. این مجموعه در قالب استدلال‌های علمی، کلامی و خردپذیر، ضرورت مذهب حق را نشان می دهد‌ وکوتاه‌ترین راه را برای طی طریق ارائه می دهد.

کتاب اندیشه/ گفت‌وگوی معلم و فیلسوف

«معلم نباید گمان کند که بدون نیاز به هر نظر و نظریه‌ای می‌تواند به‌طور مستقیم با عمل تعلیم و تربیت در پیوند قرار گیرد.» این اصلی‌ترین ایده دکتر خسرو باقری در نگارش کتاب «گفت‌وگوی معلم و فیلسوف» است. دکتر باقری که با سال‌ها استادی در دانشگاه تهران از استادان مطرح فلسفه تعلیم و تربیت به‌حساب می‌آیند، در این کتاب به‌گفته خود تلاش کرده تا سنگلاخ‌های میان خانه معلم و خانه فیلسوف را کوبیده و هموار نماید. این کتاب که در قالب گفت‌وگویی خیالی میان یک فیلسوف و معلم نوشته شده بر این داستان استوار است که پس از همایشی علمی معلمی که هیچ از گفته‌های ثقیل فلسفی فیلسوفان نفهمیده با عصبانیت به سراغ یکی از فیلسوفان رفته و سر سخن را با او باز می‌کند. این پیش‌فرض موجب شده است که در طول کتاب خبری از دشواری‌های متون فلسفی نباشد و با گفت‌وگویی روان و متنی تلطیف شده مواجه باشیم. کتاب دارای ۶ فصل است. معلم و فیلسوف طی بخش نخست درخصوص ضرورت توجه معلم به فلسفه، در فصل دوم درباره چیستی فلسفه، در فصل سوم پیرامون رابطه نظر و عمل و در فصل چهارم با اتکا به آنچه در فصول یک تا سه گفته‌اند در باب مناسبات میان فلسفه و تعلیم و تربیت بحث می‌کنند و سپس در فصل پنجم به گفت‌وگویی براساس آرای فیلسوفان تحلیلی می‌رسند. در فصل آخر کتاب نیز بومی یا جهانی بودن تعلیم و تربیت مورد بحث قرار گرفته شده تا معلم با چکیده‌ای از نظریات فیلسوفان مدرن، به‌عنوان نمایندگان جهان‌گرایی و فیلسوفان پسامدرن، به‌عنوان فیلسوفان بوم‌گرایی، آشنا شود. کتاب «گفت‌وگوی معلم و فیلسوف» از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در قطع جیبی در سال1391 منتشر شده و با استقبال خوانندگان تاکنون به چاپ چهارم رسیده است. نسخه الکترونیکی این کتاب در پلتفرم‌های کتابخوان موجود است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید