• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
پنج شنبه 30 دی 1400
کد مطلب : 151297
+
-

دانستنی‌های سفر

دانستنی‌های سفر

در این ستون قصد داریم هر هفته اطلاعات کوتاه و مختصری از برخی نکات کلیدی و کاربردی که ممکن است در سفرها کاربرد داشته باشد ارائه بدهیم؛ پس اگر اهل سفر هستید دیدن این ستون را از دست ندهید.

رانندگی در هوای برفی
شرایط رانندگی در هر جاده‌ای متفاوت است و شرایط جوی هم مستقیم روی کیفیت رانندگی تأثیر خواهد گذاشت. در جاده‌های کاملاً صاف و مستقیم، هنگام بارش باران و برف، میزان دقت راننده باید چندین برابر زمان عادی باشد. حال درنظر بگیرید که در یک مسیر پرپیچ و خم کوهستانی همراه با بارش برف مجبور به رانندگی باشید؛ در این شرایط اگر اطلاعات و تجهیزات مناسب همراه نداشته باشید ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را به‌وجود بیاورد. در ادامه به چند نکته در رابطه با رانندگی در شرایط برفی اشاره خواهیم کرد.

سیستم گرمایشی
از مهم‌ترین مواردی که حتماً باید در فصل زمستان و قبل از سفر از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید؛ سیستم گرمایشی خودرو است. جدای از سرویس‌های دوره‌ای برای سفر در مناطق کوهستانی و برف‌خیز بخاری خودرو را دوباره سرویس کنید و از تعمیرکار بخواهید عملکرد در شرایط سخت و سرمای شدید را برای بخاری خودرو فراهم کند.

سوخت خودرو
سفر در زمان‌هایی که شرایط جوی نامناسب است کاملاً باید با هوشیاری بالا باشد و یکی از مواردی که به‌شدت باید تحت کنترل باشد مقدار سوخت داخل خودرو است. در زمان‌هایی که مسیرتان برف‌خیز است این احتمال را بدهید که به بنا به هر دلیلی ممکن است ساعت‌ها در خودرو بمانید و طبیعتاً خودرو هم باید روشن باشد، پس همیشه بیش از نیمی از باک خودرو را پر نگهدارید.

زنجیر چرخ
اینکه در فصل زمستان باید زنجیر چرخ همیشه همراه داشته باشید بسیار بدیهی است، اما نکته مهم‌تر نحوه باز و بسته کردن آن و استفاده در شرایط اضطرار است که حتماً باید از قبل اطلاعات کافی و مهارت لازم را به‌دست بیاورید.

طناب یدک‌کش
برای شرایط سخت و مواقع ضروری مقداری طناب مناسب که تحمل وزن خودرو شما را داشته باشد همراه داشته باشید.

باد تایر
اگر در جاده‌ای کوهستانی بودید و برف تازه شروع به باریدن کرد و بستن زنجیر چرخ هم به‌دلیل کم بودن برف به‌خودرو آسیب وارد می‌کرد، باد تایرها را تا جایی که رینگ با زمین برخورد نداشته باشد خالی کنید. این کار باعث چسبندگی بیشتر لاستیک به زمین شده و از سرخوردن جلوگیری می‌کند.

جهت نور چراغ
یک تصور غلط وجود دارد که در زمان بارندگی - خصوصاً بارش برف- باید با نور بالا حرکت کنید. برف مانند آینه عمل می‌کند و این نور مستقیم به سمت شخص برمی‌گردد و همین باعث می‌شود تا دید راننده تا حد زیادی کاهش پیدا کند. پس با نور پایین حرکت کرده و حتی بهتر است فقط از مه‌شکن استفاده کنید.

رد لاستیک
زمانی که جاده لغزنده است و بارش برف ادامه دارد، سعی کنید روی رد لاستیک خودرو جلویی و پشت سر هم حرکت کنید. این کار تا حد زیادی از سر خوردن و انحراف احتمالی جلوگیری می‌کند.

ترمز ممنوع
هنگام بارش برف سطح آسفالت کاملاً صیقلی می‌شود و معمولاً ترمز گرفتن باعث سر خوردن می‌شود تا ایستادن؛ پس فاصله مناسب را رعایت کنید و به‌وسیله افزایش قدرت موتور سرعت خودرو را کاهش دهید.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید