• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193810
+
-

فراغت تابستانه با دانستنی‌های علمی

مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران
این مرکز دارای بخش‌هایی چون تالار کهکشان، رصدخانه، سالن ترازوها، سالن‌های فیزیک و شیمی، هواشناسی، بخش انرژی و... است. علاوه بر یک گردش علمی و جذاب، دانش‌آموزان و مراجعه‌کنندگان در گروه‌های مختلف سنی می‌توانند در دوره‌های آموزشی مربوط به علومی چون نجوم، شیمی، فیزیک و... شرکت کنند.
دزاشیب، خیابان عمار

 موزه ملی علوم و فناوری
این موزه از جاذبه‌های گردشگری علمی تهران محسوب می‌شود و در آن دستاوردهای علمی ایران در پیش و پس از اسلام بازسازی و معرفی شده است. بازدید از بخش‌های مختلف آن و اطلاعاتی که کارشناسان موزه در اختیارتان قرار می‌دهند سبب آشنایی دانش‌آموزان با دستاوردهای تحقیقات و فناوری می‌شود.
خیابان امام خمینی، خیابان سی‌تیر

موزه حیات‌وحش
این موزه مملو از حیوانات تاکسیدرمی شده است. آن دسته از دانش‌آموزانی که به دنیای حیوانات و سیر تحولی این جانداران علاقه دارند، این موزه می‌تواند برایشان جذاب باشد. درواقع طراحی و چیدمان موزه به‌گونه‌ای است که گویا واقعاً در دنیای حیوانات قدم می‌زنید. در این موزه کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف ازجمله تاکسیدرمی هم دایر می‌شوند.
دارآباد، میدان نیاوران

پارک ژوراسیک
پارکی متفاوت و البته بزرگ با مجسمه‌های متحرک حیوانات عظیم‌الجثه مانند دایناسور هاست. دانش‌آموزانی که به دنیای منقرض شده دایناسورها علاقه‌مند هستند در این پارک علاوه بر هیجان می‌توانند اطلاعات علمی هم دراین‌خصوص کسب کنند. همچنین در کارگاه‌های آموزشی، مطالبی درخصوص گونه‌های مختلف دوزیستان ایران و حشرات و... ارائه می‌شود.
سعادت‌آباد، میدان بهرود

باغ ملی گیاه‌شناسی
برخی از دانش‌آموزان به گل‌وگیاه علاقه دارند و چه‌بسا اینکه بخواهند در آینده وارد رشته‌های کشاورزی و... شوند. برای این منظور تماشای باغ گیاه‌شناسی برای آنها بهترین گزینه است؛ چراکه در آن حدود 3هزار گونه گیاهی اعم از تزیینی، دارویی و... وجود دارد و این امر به افزایش اطلاعاتشان کمک می‌کند. همچنین با شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانند با انواع آفات و شیوه‌های نگهداری گیاهان هم آشنا شوند.
منطقه چیتگر، بلوار پژوهش

موزه زمان
اولین موزه ساعت ایران است و در آن می‌توانید شاهد انواع ساعت‌های اولیه مانند ساعت‌های آفتابی، شنی، روغنی، طنابی، آبی، سوختی و قایق اژدها باشید. آن دسته از دانش‌آموزانی که به چرخ زمان و نحوه گردش چرخ‌دنده‌های کوچک علاقه دارند، قطعاً با قدم‌زدن در این موزه می‌توانند با سیر تحولی ساعت‌ها و انواع ابزار تعمیر ساعت آشنا شوند.
خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه

گنبد مینا
بزرگ‌ترین آسمان‌نمای ایران و بلکه خاورمیانه است. دانش‌آموزانی که به سیارات و کهکشان‌ها علاقه دارند می‌توانند از طریق تلسکوپ‌های رصدخانه این مکان ساعت‌ها به آسمان خیره شوند و از تماشای ستاره‌ها و کهکشان‌ها لذت ببرند. در این مکان فیلم‌های 3بعدی با موضوعات نجومی هم پخش می‌شود تا مراجعه‌کنندگان بیشتر با آنچه در آسمان می‌گذرد، آشنا شوند.
بزرگراه حقانی، اراضی عباس‌آباد

میدان مشاهیر
در پایتخت دروازه‌ای وجود دارد که دانش‌آموزان و شهروندان به میدان مشاهیر می‌رسد عبور از این دروازه  سبب آشنایی با انسان‌هایی می‌شود که در تاریخ و فرهنگ و هنر ایران‌زمین تأثیرگذار بوده‌اند. در میدان مشاهیر سردیس و تندیس مشاهیر بزرگی چون ملاصدرا، مولانا، ابن‌سینا، جهان‌پهلوان تختی و... نصب شده است.
بزرگراه مدرس، بلوار دادمان

موزه صنعت برق
اگر به اختراع ادیسون علاقه‌مند هستید و می‌خواهید همه‌‌چیز را درخصوص برق بدانید پیشنهاد می‌کنیم به موزه صنعت برق بروید. در آنجا می‌توانید نخستین مولد برقی که توسط ناصرالدین‌شاه وارد ایران شد و فیلم مستند از نخستین باری که لامپ‌های الکتریکی در شهر تهران روشن شدند را تماشا کنید. دانش‌آموزانی که به رشته‌های برق علاقه دارند، تماشای این موزه را از دست ندهند.
میدان شهدا، خیابان پیروزی

نمایشگاه هوایی
خیلی‌ها دلشان می‌خواهد مانند برادران رایت پرواز را تجربه کنند و علاقه زیادی به هواپیما و حرفه خلبانی دارند. اگر جزو این دسته از افراد هستید و می‌خواهید اطلاعاتتان درخصوص انواع هواپیما را افزایش دهید، بهتر است به نمایشگاه هوایی بروید. در آنجا می‌توانید علاوه بر هواپیماهای قدیمی با تجهیزات هواشناسی هم آشنا شوید.
جاده کرج، روبه‌روی پارک ارم

موزه علوم زمین
اکتشاف همواره با هیجان همراه بوده است. این روزها رشته صنعت و معدن طرفداران زیادی پیدا کرده است و برخی از دانش‌آموزان قصد دارند با انتخاب این رشته، مهندس معدن و... شوند. پس تابستان را از دست ندهید و برای آشنایی با انواع سنگ‌هایی که از زیر زمین استخراج می‌شوند به موزه علوم زمین بروید.
ضلع غربی میدان آزادی بلوار معراج

پارک ملی هوافضا
توانمندی‌های راهبردی نیروی هوافضای سپاه در حوزه‌های مختلف موشکی، پدافند هوایی، پهپادی، عملیات هوایی و فضایی از بدو شکل‌گیری تاکنون در این پارک به نمایش گذاشته شده است.  
کیلومتر ۱۲بزرگراه شهید لشکری، خیابان دانشگاه

این خبر را به اشتراک بگذارید