کشمکش پلیس راهور و خودروسازان وارد مرحله تازهای شد
دعوای زنجیرهای بر سر ایربگها
با ادامه مباحث رسانهای بین پلیس راهور و خودروسازان با یکدیگر دعوای زنجیرهای در مورد دلایل باز نشدن ایربگها در سانحه تصادف بهبهان وارد مرحله تازهای شد.بهگزارش همشهری، با گذشت چند روز از باز نشدن ایربگ بیش از 50دستگاه خودرو در سانحه تصادف بهبهان، پلیس راهنمایی رانندگی و خودروسازان ادعاهای تازهای را در مورد چرایی این اتفاق مطرح میکنند. درحالیکه پلیس، معیوب بودن ایربگها را علت عمل نکردن درست آن دانسته، خودروسازان اظهارات اخیر پلیس را فاقد کارشناسی لازم میدانند. البته در میان اختلاف نظر بین خودروسازان و پلیس، نظر سومی هم وجود دارد، برخی نمایندگان مجلس از احتمال معیوب بودن ایربگ این خودروها بهدلیل حذف برخی قطعات حساس در ایربگهای تولید داخل خبر میدهند. چنانکه رضا تقیپور، رئیس کمیته صنعت مجلس میگوید: خودروسازان از یک سو بهدلیل نبود ACU ، خودروها را به مردم تحویل نمیدهند و از سوی دیگر بهنظر میرسد ACUهای استفاده شده در خودروها عمل نمیکند.
خودروی بیکیفیت به مردم ندهید
دیروز سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در واکنش به موضع اخیر خودروسازان در مورد بازنشدن ایربگها گفت: توصیه من به خودروسازان و انجمن خودروسازان این است که به جای فرافکنی و انحراف افکار عمومی بهدنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند. همزمان عینالله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی هم در واکنش به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان گفت: بنابر گزارش کارشناسان پلیس، غالب خودروهای حاضر در تصادف بهبهان، دارای مدل بالای سال ۱۳۹۱ بودهاند، علاوه بر آن شدت تصادف نشاندهنده سرعت بالای خودروها در زمان بروز تصادفات بوده است. جهانی افزود: در تصادفات زنجیرهای، آسیب مؤثر به جلوی تمام وسایل نقلیه درگیر حادثه وارد میآید و طبیعتا با ورود ضربه به ناحیه جلوی خودرو، باید ایربگها عمل میکردند اما عجیب اینجاست که دبیر انجمن خودروسازان گفته، ضربه وارد شده به همه خودروها از عقب بوده است. او افزود: عمل نکردن ایربگها به این تصادف منحصر نبوده بلکه بارها شاهد این نقایص فنی و ضعف ایمنی خودروها بودهایم.
دعوت از کارشناسان رسمی دادگستری
در مقابل دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با همشهری ضمن انتقاد از پاسخ مسئولان پلیس به دفاع از خودروسازان، گفت: سالانه 15تا 16هزار نفر در تصادفات جادهای کشته میشوند اگر علت مرگ این افراد عمل نکردن ایربگ بوده چرا رئیس پلیس تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده است؟
احمد نعمتبخش افزود: بازشدن ایربگ جلوی خودروها شرایط خاص خود را دارد، در سانحه بهبهان نیز بازنشدن ایربگها دلایل مختلفی مانند شرایط سانحه بهخصوص شدت ضربه از جلو، قدیمی و فاقد ایربگ بودن برخی خودروها داشته است.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: ظاهراً پلیس اطلاع دقیقی از استانداردهای عملکرد ایربگ خودروها ندارد. مثلا هنوز مشخص نیست ایربگ چه تعداد از خودروها را سرنشینان خاموش کردهاند. او در مورد نحوه عمل ایربگها توضیح داد: سرعت بالا دلیل خوبی برای بازشدن ایربگ خودروها نیست، وقتی 2خودرو پشت سر هم حرکت میکنند، در زمان برخورد نباید اختلاف سرعت آنها کمتر از 15کیلومتر باشد تا ایربگ باز شود. او به پلیس توصیه کرد: بهتر است با دعوت از کارشناسان رسمی دادگستری، ایسییوی خودروها برای تعیین سرعت آنها به هنگام تصادف بررسی و سپس اظهارنظر شود.
خودروهای حاضر در سانحه
دبیر انجمن خودروسازان گفت: از مجموع خودروهای تولیدی سایپا حاضر در سانحه بهبهان، 11خودرو پراید و 2نیسان زامیاد قدیمی و فاقد ایربگ بوده است. همچنین از 15محصول ایران خودرو، 5خودرو شامل پژو 206، سمند ایافسون، پژوپارس، سمند الایکس، وانت پیکان و 3دستگاه پیکاپ قدیمی و فاقد ایربگ بوده است.
او افزود: همچنین 7دستگاه خودرو شامل 3دستگاه سمند ال ایکس، یک دستگاه پژوپارس، یک پژو 405 جیالایکس، یک سمند ایافسون یک ایربگ و یک دستگاه سمند سورن 2ایربگ داشته که بهدلیل قرار گرفتن در ابتدای زنجیره تصادف هر 2 ایربگ آن باز شده است.
نعمتبخش افزود: در این سانحه ایربگ یکدستگاه خودروی هیوندایی النترا که در اثر شدت تصادف مچاله شده نیز باز نشده و یک دستگاه خودروی سمند فاقد ایربگ بهدلیل شدت ضربه ازپشت دچار آتشسوزی شده است.