• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
دو شنبه 27 دی 1400
کد مطلب : 151067
+
-

شهردار تهران اعلام کرد

احداث 5 بوستان جدید برای بانوان

احداث 5 بوستان جدید برای بانوان

شهردار تهران دیروز در صحن پارلمان شهری از برنامه‌ای صحبت کرد که براساس آن به فوریت 352بوستان پایتخت برای مادران، کودکان، زنان، دختران و همه افراد جامعه تا پایان اسفند امسال مناسب‌سازی می‌شود.  به گزارش همشهری،علیرضا زاکانی همچنین اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک 5بوستان اختصاصی بانوان نیز به جمع بوستان‌های بانوان فعلی اضافه می‌شود. او همچنین در توییتی اهمیت این موضوع را با بیان اینکه «امکانات تفریحی تهران باید آرامش‌بخش همه اعضای خانواده باشد» عنوان کرد.

بوستان‌های با امکانات ویژه برای زنان
تهران با جمعیت 9.5میلیون نفری، 7بوستان مختص بانوان دارد که به‌طور قطع نمی‌تواند برای تمامی زنان شهر کافی باشد. از این نظر است که شهرداری تصمیم دارد تا از یک‌سو تعدادی از بوستان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را برای استفاده بهتر زنان و دختران مناسب‌سازی کند و از سوی دیگر به تعداد بوستان‌های بانوان بیفزاید.
در این بین، یکی از نکات مهم در طرح، مناسب‌سازی بوستان‌هایی است که در اطراف‌شان افراد دارای معلولیت و سالمندان ساکن بیشتری شناسایی شده‌اند. برای این منظور، طی چند ماه پیش، شهرداری از طریق فراخوان و سامانه تهران من از شهروندان درخواست کرده تا بوستان‌هایی که نیازمند مناسب‌سازی هستند را معرفی کنند. اگرچه بازدیدهای میدانی مدیران شهری نیز به این موضوع کمک کرده است. نکته دیگر ماجرا هم به این برمی‌گردد که شهرداری، مناسب‌سازی بوستان‌ها و ساخت بوستان‌های بانوان را ابتدا در مناطقی به اجرا درمی‌آورد که از این حیث و سرانه فضای سبز، جزو مناطق کم‌برخوردار به‌حساب می‌آیند. همچنین در بوستان‌های عمومی مدنظر نیز بخشی از محیط و امکانات خاص ضروری برای بهره‌مندی بانوان به‌ویژه زنان باردار و مادران دارای شیرخوار، لحاظ خواهد شد تا با این کار فضایی مناسب برایشان مهیا شود. به هرترتیب اکنون با شناسایی و بررسی‌های محله‌ای، 352بوستان در اولویت مناسب‌سازی قرار گرفته‌ است. این درحالی است که هم‌اکنون به‌طور میانگین در هر منطقه تهران، 5بوستان کاملا مناسب‌سازی شده وجود دارد و با اجرای طرح در دستور کار، هر محله دارای یک‌بوستان مناسب برای استفاده اقشار مختلف می‌شود.
   تهران 2317بوستان دارد.
  سرانه فضای سبز در تهران 16.45مترمربع به ازای هر نفر است.
  سرانه فضای سبز مناطق 17 و 12، 11، 8،10 ،6با ‌تراکم ساختمانی بالا، کمتر از 10مترمربع است.
  تا سال 1402هر سال یک متر به سرانه فضای سبز شهر تهران افزوده می‌شود.
  تهران اکنون 7بوستان مخصوص بانوان دارد.
  احداث 5بوستان مختص بانوان در دستور کار قرار گرفته است.
  امسال همزمان با روز جهانی معلولان، ۱۶ بوستان مناسب‌سازی شده به بهره‌برداری رسید.
  21 باغ برای تبدیل شدن به بوستان تملک خواهد شد.

2هزار و 100میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های محلی
امسال شورای شهر تهران برای تعیین بودجه سال 1401به جز محاسبات و اسناد مالی بر مشاهدات و ارزیابی‌های اعضای شورا از نیاز‌های محلات نیز تکیه می‌کند. در این الگوی جدید اعضای شورا با حضور در محله‌ها و گفت‌وگو با ساکنان و نخبگان هر محله نیاز‌های آنان را شناسایی و در بودجه لحاظ می‌کنند؛ شیوه‌ای که «طرح رصد» نام دارد.
به گزارش همشهری، شهردار تهران در چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، پس از استماع گزارش طرح رصد گفت: نقطه آغاز پیوستگی شورا و شهرداری از همین طرح رصد خواهد بود و در حوزه‌های مختلف تأثیر آن را مشاهده خواهیم کرد. در بودجه سال آینده شهرداری ۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان برای این طرح‌ها اختصاص داده شده که در روز سه‌شنبه و هنگام ارائه لایحه بودجه آن را تشریح خواهیم کرد و قطعا گام بعدی، گام نظارت بر اجرای این اقدامات است. در حدود ۴ماه و ۱۶روزی که در این تصدی قرار گرفتم با تأثیر از مسیری که شورا هم بر آن تأکید داشته تلاش شده است چند اتفاق بزرگ ازجمله تبدیل من‌ها به ما انجام شود.
او  بیان کرد:  طرح رصد باید در کنار بازدیدهای میدانی مناطق در روزهای پنجشنبه در کنار نشست‌های مسئولان مناطق و نواحی، ظرفیتی را خلق کند که پیوستگی و اشراف بر دغدغه‌های مردم به همراه در معرض نقد قرار گرفتن و اصلاح، موجب ارائه خدمات مناسب به شهروندان شود.
زاکانی ادامه داد: مجموعه‌ای که تحویل مدیریت شهری فعلی شده، قابل دفاع نیست. هم‌اکنون در حوزه هوای پاک، شهرداری مسئول شده و ۲۳دستگاه دیگر نیز وجود دارند، اما محور عملیاتی شهرداری تهران تعیین شده است و همه باید به وظایف خود عمل کنند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران همچنین به جزییاتی درباره پروژه‌‌های اشاره کرد که به طور خلاصه در زیر می‌خوانید:
  ۹۰۰تیر چراغ برق که باید جابه‌جا شوند شناسایی شده و ظرف 2 ماه ۲۰۰تیر چراغ برق جابه‌جا شده و این کار با هماهنگی وزارت نیرو انجام گرفته است.
  ۲هزار و ۵۰۰خودرو در طرح نگهداشت شناسایی شده که در معابر مدت طولانی پارک بوده و موجب اشغال محل پارک معابر شده که از این میان ۸۰۰خودرو تاکنون جابه‌جا شده است.
  تفاهمنامه‌ای را با وزارت نیرو دنبال می‌کنیم که تبدیل ۳۷۰هزار چراغ گازی به کم مصرف در سطح شهر تهران است و از این طریق علاوه بر ایجاد روشنایی مطلوب، ۲۰۰مگاوات صرفه‌جویی در انرژی نیز محقق می‌شود.
  در مورد گودبرداری‌های خطرناک در سطح شهر تهران نیز لایحه‌ای به شورا ارسال شده است.
  شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ فرصت طلایی برای شهر تهران است و از سوی دیگر خطر بزرگی را برای تهران به همراه دارند که این موضوع به‌صورت جدی توسط شهرداری تهران پیگیری می‌شود.
  در حوزه تامین منابع آبی نیز هم‌اکنون ۱۷۵میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که درصد کمی از آن از محل پساب تامین می‌شود، اما تا افق ۱۴۱۰مصرف منابع آبی به ۲۱۰میلیون مترمکعب می‌رسد که باید صددرصد آن از محل پساب تامین شود.
  ۳۴۷ سرای محله موجود در تهران به قرارگاه‌های محلی تبدیل خواهند شد و خدمات ویژه به محلات ارائه خواهند کرد.

 با گران‌کردن تهران مخالفیم
 شهردار تهران در حاشیه جلسه شورای شهر گفت: با گران‌کردن شهر به شدت مخالفیم و آن را خلاف مصلحت مردم می‌دانیم.  علیرضا زاکانی اظهار کرد: به دنبال این هستیم که گره زندگی مردم را به سهم خودمان باز کنیم و تلاش می‌کنیم که به عنوان نقش‌آفرین فعال در عرصه‌های مختلف در خدمت مردم باشیم. مثلا میادین میوه‌وتره‌بار امروز نزدیک یک‌میلیون و 600هزار نفر مراجعه‌کننده دارد؛ در حوزه‌  میادین می‌توانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم که هزینه سبد زندگی مردم ما کاهش پیدا کند. او افزود: یک موضوع دیگر مسکن مردم است که ما در این زمینه تکالیف قانونی داریم؛ مثلا بند21 ماده55، ده‌ها سال قبل برای ما تکلیف کرده که مسکن استطاعت‌پذیر را برای متوسط افراد جامعه بسازیم. الان به‌شدت داریم این موضوع را دنبال می‌کنیم تا با بارگذاری‌هایی که انجام می‌دهیم و ایده‌هایی که دنبال می‌کنیم، عملا زیست‌پذیری تهران مطلوب‌تر و زندگی در آن راحت‌تر شود.او در پاسخ به پرسشی مبنی بر ساخت‌وساز در منطقه ۲۲ در کنار باغ گیاه‌شناسی با بیان اینکه بخشی از مجوزهای ساخت‌وساز مربوط به مجوزهایی است که در دوره‌های گذشته صادر شده، گفت: با هر ساخت‌وساز غیرمجاز برخورد خواهد شد، مجموعه شهرداری مبتنی بر قواعد و چارچوب‌هایی که دارد، پروانه‌ صادر می‌کند؛ بنابراین کاملا واضح است که با ساخت‌وساز غیرقانونی سر سازگاری ندارد و در همه موارد غیرمجازی که رخ می‌دهد جدی هستیم.

تذکرات اعضای شورا در جلسه دیروز
پرویز سروری

گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد رابطه معناداری بین جمع‌آوری معتادان و کاهش ناامنی ازجمله سرقت‌های متعدد وجود دارد و اگر این موضوع ادامه و استمرار پیدا کند، شاهد حضور معتادان متجاهر در شهر نخواهیم بود.

مهدی اقراریان

یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود،  فاصله معنادار کیفیت زندگی در مناطق جنوبی و شمالی شهر است. باید فلش بودجه از شمال به جنوب شهر تغییر کند و پیوست عدالت در بودجه مورد توجه قرار گیرد.

ناصر امانی

اگر بناست شهرداری تجدیدنظر یا اصلاحی در کارکرد سراهای محله داشته باشد باید توسط شورا اصلاح و پس از مصوبه عملی شود.

مهدی پیرهادی

از رئیس‌جمهور تقاضا می‌کنیم به موضوع حمل‌ونقل شهر تهران توجه ویژه‌ای کند و دستور اصلاح بودجه دولت در مجلس را بدهد. همچنین به شهردار تهران پیشنهاد می‌کنم صندوق توسعه محلات کم‌برخوردار شهر تهران را در راستای توسعه و تحول شهر تشکیل دهد.

سیداحمد علوی

کار خوب، هم دیده می‌شود و هم رضایت مردم را در پی دارد؛ مانند اقدامی که سازمان زیباسازی درخصوص تصویر مادران شهدا انجام داد یا کاری که درخصوص ایجاد دسترسی مردم محله مشیریه به بزرگراه فراهم شد.

احمد صادقی

در سال‌های اخیر حوزه آسیب‌های اجتماعی رها بود که پس از هماهنگی استاندار تهران قرارگاه اجتماعی به ریاست شهردار تهران شکل گرفت. باور داریم اگر مسئولی با همه محدودیت‌ها پا در راهی سخت گذاشته، بیش از پیش احتیاج به حمایت دارد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید