• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 دی 1400
کد مطلب : 151001
+
-

قدرت‌نمایی نانویی ایران در نمایشگاه1400

به سوی آینده
قدرت‌نمایی نانویی ایران در نمایشگاه1400

امروز نمایشگاه فناوری نانو با رونمایی از محصولات جدید و های‌تک ایران در این حوزه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور   سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مسیر تحقق اهداف «سند گسترش کاربرد فناوری در افق۱۴۰۴» در قالب نمایشگاه فناوری نانو، بخشی از دستاوردهای این حوزه را در معرض دید مسئولان، متخصصان و صاحبان صنایع قرار می‌دهد. امسال نیز در این رویداد بیش از ۵۰محصول پیشرفته با فناوری نانو رونمایی می‌شود و بیش از ۲۰۰محصول منتخب در حوزه‌های مختلف هم در معرض دید قرار می‌گیرد. این نمایشگاه در روزهای ۲۷ تا ۳۰دی ماه۱۴۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۶ در نمایشگاه دائمی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
بحث‌های علمی نانوتکنولوژی در سال۱۹۸۰ در میان متخصصان، استادان دانشگاه و دانشمندان به‌شدت رایج شد و در این‌باره فعالیت‌های پژوهشی و کارهای علمی هم انجام می‌دادند که نتیجه آن مقالاتی بود که منتشر می‌شد. اما در سال۲۰۰۰، دولت آمریکا به موضوع علم و فناوری نانو به یک فناوری تحول‌ساز توجه کرد که این فناوری نوظهور ممکن بود تحول شگرفی در زندگی مردم ایجاد کند و تولید ثروت داشته باشد و موجب حفظ اقتدار آمریکا شود. آمریکا حوزه نانو را یک استراتژی می‌داند که در این حوزه‌ باید مقتدر و پیشگام باشد.
به گزارش همشهری، بعد از آمریکا، چین دومین کشور است که در سال۲۰۰۱، سند راهبردی‌اش را منتشر کرد و ایران هم سومین کشوری است که در سال۲۰۰۲، برنامه راهبردی‌اش را در حوزه فناوری نانو شروع کرده است.
سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه فناوری نانو در این رابطه می‌گوید: هم‌اکنون در رتبه‌‌بندی‌ جهانی، چین با فاصله زیادی از آمریکا در رتبه اول قرار دارد. آمریکا در رتبه‌ دوم است و هند در رتبه سوم و ایران در رتبه چهارم قرار دارد. چین، هند و آمریکا 3 کشور پرجمعیت دنیا هستند و ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی، موقعیت چهارمی‌اش را در جهان تثبیت کرده است.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از مراکزی است که بیش از 2 دهه با فعالیت در یک حوزه تخصصی، دستاوردهای زیادی برای کشور به ارمغان آورده است. ‌سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معتقد است بخش زیادی از این موفقیت‌ها مرهون ثبات مدیریت است که با همراهی رهبر انقلاب حاصل شده تا این ستاد در رفت‌وآمد دولت‌ها آسیبی نبیند.
هم‌اکنون ایران ۲۷۶شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو دارد که محصول صنعتی تولید و وارد بازار می‌کنند. ایران در حوزه‌های ساختمانی، خودروسازی، نفت و پتروشیمی، کشتی‌سازی، هواپیمایی، نساجی، کشاورزی، آب، محیط‌زیست، لوازم خانگی و... تولید محصول با فناوری نانو دارد. نتیجه تلاش‌های محققان نانوتکنولوژی کشور طی سال‌های گذشته ۷۲۷ محصول تأییدشده است که تجاری‌سازی‌ شده و وارد بازار شده‌اند.
این محصولات نه‌تنها در کشورمان استفاده می‌شود، بلکه به کشورهای پیشرفته دنیا مثل ژاپن، کره جنوبی، چین، استرالیا، مالزی، اندونزی، روسیه، ‌کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا صادر می‌شوند. براساس اعلام ستاد توسعه فناوری نانو هم‌اکنون محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه درمجموع به ۵۰کشور دنیا صادر شده است.

کشف فسیل خزنده ۱۸۰میلیون ساله
دانشمندان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین فسیل ایکتیوسور (ماهی ‌خزنده‌سانان) را با قدمت حدود ۱۸۰میلیون سال در گل و لای منطقه حفاظت شده راتلند واتر کشف کرده‌اند.
قد این خزنده دریایی به بیش از ۱۰متر می‌رسد. ایکتیوسورها (ichthyosaur) یک گروه منحصر به فرد از خزندگان دریایی بودند که شباهتی سطحی به دلفین‌ها یا کوسه‌ها داشتند.
دین لومکس، فسیل‌شناس از دانشگاه منچستر که تیم استخراج فسیل را هدایت کرده در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: ایکتیوسورها موجوداتی کاملا آبزی بودند که در آب زایمان می‌کردند. نمونه‌ای که ما پیدا کردیم خیلی استثنایی است چون نه فقط بزرگ‌ترین اسکلت یک ایکتیوسور است که در بریتانیا یافت می‌شود بلکه کامل‌ترین نمونه از اسکلت یک خزنده ماقبل تاریخ است که در انگلیس پیدا می‌شود. ایکتیوسورها در تقریبا تمامی دوران موسوم به مسوزوییک در زمین زیست می‌کردند. براساس شواهد فسیلی آنها ابتدا ۲۵۰میلیون سال قبل ظاهر شدند و آخرین گونه‌های آن حدود ۹۰میلیون سال پیش برای همیشه منقرض شدند.
اندازه این موجودات که گاه آنها را اژدهای دریا می‌نامند از یک تا ۲۵متر متفاوت بود. خارج کردن موجود ۱۸۰میلیون ساله از میان گل و لای کار آسانی نبود. محققان تخمین می‌زنند که چیزی بین ۸ تا ۱۰تن گل را برای استخراج فسیل جابه‌جا کرده باشند.
بشر برای بیش از ۲۰۰سال این موجود را می‌شناخته است اما قبلا فقط تکه‌هایی از اجزای مختلف بدن آنها پیدا شده بود. برای نخستین بار از زمان شناخت این موجود است که اسکلت کامل یکی از این غول‌های دوران ژوراسیک به طول ۱۰متر پیدا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید