• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 26 دی 1400
کد مطلب : 150957
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPE1V
+
-

حیرانی «جیران»

روایت حسن فتحی دردسرساز شد

حیرانی «جیران»

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

پخش‌نشدن قسمت اول سریال «جیران» تازه‌ترین ساخته حسن فتحی در زمان اعلام‌شده توسط پلتفرم، بار دیگر حقوق مشترکان و مخاطبان را که سرمایه اصلی شبکه نمایش خانگی هستند، تضییع کرد.
آخرین هفته دی‌ماه قرار بود، نخستین قسمت «جیران» حسن فتحی از پلتفرم مورد نظر پخش شود؛ سریالی که در یک ماه اخیر بیشترین حجم تبلیغ را در فضای شهری ‌در میان فیلم‌ها به‌خود اختصاص داده بود. حالا با گذشت 2روز از وعده داده‌شده، این سریال روی پلتفرم نیامده. نخستین گمانه‌زنی درباره ماجرای «آهوی من مارال» موضوعات پیش‌ آمده در چند سال اخیر بوده که ساترا عنوان کرد این موضوع ربطی به عدم‌پخش «جیران» ندارد. هر چند شنیده‌ها حاکی از آن است که بنا به دلایلی «جیران» مجوز پخش نگرفته
است.
روابط‌عمومی سریال اعلام کرده است: «قسمت اول سریال عاشقانه «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه قرار بود ۲۴دی‌ماه ساعت ۸صبح منتشر شود، در بازبینی نهایی ساترا ملاحظه‌ای بیان شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم.» با توجه به اعلامیه روابط‌عمومی به‌نظر می‌رسد عوامل هم از عدم‌پخش سریال خبر نداشتند و به‌طور حتم اگر خبری بود، حتما عوامل فیلم اکران خصوصی سریال را زمان دیگری مشخص می‌کردند؛ اکران خصوصی که بیشترین مدعو را داشت و شباهتی به اکران خصوصی در وضعیت کرونا نبود.

چرا جیران پخش نمی‌شود؟
 شنیده‌ها حاکی از این است که دلیل اصلی عدم‌پخش «جیران» نوع روایت کارگردان است. روایت به‌گونه‌ای است که شاید این شائبه را ایجاد کند اتفاقات به زمان حال کنایه می‌زند و گمانه‌زنی‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. نکته دیگری که باعث شده جیران سر موقع پخش نشود، کامل‌نشدن تولید سریال است. «جیران» قرار است در 40قسمت پخش شود و با توجه به تولید نصفی از سریال شاید مجوز‌دهندگان تصمیم دارند این سریال کامل شود تا در میانه راه تغییری در پخش سریال ایجاد نشود.
توضیحات ساترا در 5 بند
 با این حال، ساترا هم که کلید پخش سریال در دستش است، بیانیه‌ای را در 5 بند صادر کرد. در یکی از بندهای نوشته‌شده از سوی ساترا آمده است: «امید است با حل مسائل باقیمانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند، به انجام رساند.» همچنین ساترا درباره وضعیت «آهوی من مارال» و «جیران» هم توضیح داد: «توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در «جیران»، با توجه به عدم‌تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم‌انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.» از بخش‌های دیگری که ساترا به آن اشاره کرده «توسعه محتوای بومی و ایرانی و تولید محصول فرهنگی است.» ساترا عنوان کرده برای رسیدن به این دو موضوع باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در زنجیره ارزش تولید شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد حسن فتحی باید دست به‌کار شود تا براساس همین برنامه‌ریزی تولیدش را به پلتفرم برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :