• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 26 دی 1400
کد مطلب : 150954
+
-

قدردانی از کارگردان سینمای دفاع مقدس در موزه سینما

جمال شورجه نماد سینمای انقلاب است

گزارش
جمال شورجه نماد سینمای انقلاب است

مراسم بزرگداشت «جمال شورجه» به همت کانون کارگردانان سینمای ایران با همکاری موزه سینمای ایران جمعه شب در سالن سینماتوگراف موزه سینما با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد. به گزارش همشهری، در این مراسم، سید احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سینما و مدیر فرهنگی، در سخنانی شخصیت شورجه را این‌گونه توصیف کرد:‌ ایشان به هیچکس به هیچ صورتی نگاه سلیقه‌گونه نداشتند. این انعکاس را در زندگی و مرام ایشان می بینم، این افراد را در سینما کم داریم. از مسئولان موزه سینما، کانون کارگردانان و مسئولان سینمایی سوال می‌کنم چرا می گذاریم هنرمندان ما فوت شوند و بعد تندیسشان را نصب می‌کنیم؟ چرا تندیس افرادی همانند شورجه را نباید برای نسل‌های بعدی نگه داریم؟ چگونه می شود فردی مانند جمال شورجه وارد سینما می‌شود و همه سینمایی‌ها عاشقانه به او عشق می‌ورزند؟   
جواد شمقدری نیز در این مراسم گفت: نام جمال شورجه همواره در سینمای دفاع مقدس و مقاومت می‌درخشد از جمله فیلم‌های عرصه مقاومت که بسیار خوب ساخته شد می توانیم به فیلم «۳۳ روز» اشاره کنیم که بسیار درخشید از دیگر فیلم‌هایشان که هیچ کجا از ‌آن حرفی زده نمی‌شود فیلم «احمد بای» بوده که هنوز به پایان نرسیده است. امیدوارم حال آقای شورجه هرچه زودتر خوب شود تا تدوین کار را خودشان تمام کنند. جمال شورجه نماد سینمای انقلاب است. وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: جمال شورجه مصداق بارز سخنان رهبری است که فرمودند در عرصه سینما به افرادی نیاز داریم که تبیین جهادگران را به تصویر بکشد.
جمال شورجه نیز در مراسم بزرگداشت خود در موزه سینما طی سخنانی گفت: از همه دوستانی که در این مراسم شرکت کردند و مدتها ندیده بودمشان ممنونم، خدا حفظ‌تان کند. همچنین از آقای شاهسواری که با همه مشغله‌ای که دارند قدم رنجه کردند و به این مراسم آمدند. همچنین از شورای مرکزی کارگردانان که مرا شایسته تجلیل دانستند ممنونم. خداوند به شما اجر جزیل عنایت کند. از تورج منصوری که یار غار من بود و در فیلم «احمد بای» دلسوزانه به من کمک می‌کردند ممنونم، به من دلگرمی می‌داد که طاقت بیاوریم چرا که «احمد بای» به لحاظ تولید و تهیه فیلم بسیار سختی بود و
من‌‌ 2 هفته بعد از آن سکته کردم. این فیلم درباره احمد بیگ پاشا قهرمان ملی الجزایر است که در آن کشور مانند سردار سلیمانی ما محبوب است و برای او احترام قائلند.
وی افزود: حاج قاسم در کشور ما مظلوم واقع شد ولی احمد بیگ پاشا یکی از سرداران عثمانی بود که بسیار محبوب بود. این فیلم تاریخی را به کمک دوستان که جهادی کار کردند، با تمام مشکلاتی که بود ساختیم و به ایران برگشتیم. فیلم را تحویل سفارت الجزایر داده ایم و خود من هنوز نسخه کامل آن را ندیده ام. فکر می‌کردم شاید بتوانم آن را در جشنواره فجر ارائه دهم. دوست داشتم کارگردانان عزیز دیگر این کار را می‌ساختند ولی آنها اصرار داشتند عوامل حضرت یوسف این کار را بسازند و منِ گنهکار از آن سریال باقی ماندم. هر چقدر سعی کردم از عزیزان ایرانی در این سریال استفاده کنیم، نتوانستم. در آخر این سکته برای ما بود و بعدا فهمیدیم این یکی از نعمات الهی بود. امیدوارم روزی این فیلم هم در ایران به نمایش درآید. امیدوارم روزی با سلامتی روبروی شما بایستم و تا کمر خم‌ شده برای شما تعظیم کنم. در این مدت خانواده‌ام بسیار مرا همراهی و تیمار کردند. از ایشان هم تشکر می کنم.
در این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردان و سینماگرانی همچون غلامرضا موسوی، احمد امینی، محمدعلی نجفی، محمدرضا عرب، وحید موسائیان، مصطفی کیائی، بهمن کامیار، نادر مقدس، مرتضی شایسته، جواد شمقدری، جهانبخش سلطانی و... حضور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید