• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 26 دی 1400
کد مطلب : 150888
+
-

رمان‌های شاخص ادبیات مهاجرت افغانستان

از میان نویسندگان مهاجر افغانستان دو چهره شاخص؛ عقیق رحیمی با رمان «خاکستر وخاک» و خالد حسینی با رمان « بادبادک‌باز» در سطح جهانی درخشیده‌اند

رمان‌های شاخص ادبیات مهاجرت افغانستان

«خاکستر وخاک»  روایت تراژدی زیستن
 در افغانستان جنگ‌زده

رمان «خاکستر و خاک» نوشته عتیق رحیمی، از آثار مطرح این نویسنده افغانستانی است که بعد‌از انتشار به فیلم تبدیل شد و جوایز فراوانی برای وی به ارمغان آورد. رمان، داستان پدربزرگی است به همراه نوه‌اش که خانه روستایی‌شان طی بمباران نیروهای شوروی سابق با خاک یکسان و نابود شده و حالا او و نوه‌اش منتظر کامیونی هستند تا آنها را پیش پسر پیرمرد ببرد؛ در یک معدن زغال‌سنگ دورافتاده... یک پلات قدرتمند برای روایت تراژدی زیستن در افغانستان جنگ‌زده. رمانی که فراتر از بسیاری از آثار بومی این منطقه خود را مطرح می‌کند و مخاطبان جهانی بی‌شماری به‌دست می‌آورد. عتیق رحیمی در این رمان حیرت انسانش را مقابل این حجم از تراژدی به تصویر می‌کشد.

«بادبادک‌باز» داستان دوستی و خیانت
 و بهای وفاداری

رمان«بادبادک‌باز» نوشته‌ خالد حسینی، از کتاب‎های مطرح این نویسنده افغانستانی است که ماجراهای آن قبل از حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان شروع می‌شود. این کتاب روایت زندگی امیر، یک پسر افغانی است که به شکل اول‌شخص بازگو می‌کند. در این رمان سیاست شدیداً کمرنگ بیان شده و تأکید بیشتر آن‌ روی ارتباطات و احساسات مردم است. درحقیقت بادبادک‌باز درباره‌ دوستی و خیانت و بهای وفاداری است. درباره دور ماندن از اصل و تمنای بازگشت به آن است. داستان اصلی، ماجرای بین دو دوست به‌نام‌های امیر و حسن است. امیر و حسن هردو باهم بزرگ شده‌ و رشد یا‌فته‌اند. امیر پسر ارباب است ولی حسن پسر خدمتکاری است که در خانه پدر امیر کار می‌کرد. براساس این رمان، فیلم سینمایی هم ساخته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید