• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150875
+
-

اطلاعات را دور نریزید

زندگی پدیا
اطلاعات را دور نریزید

میثم قاسمی

هر نسل برای خودش داستان‌هایی دارد.داستان‌هایی که وقتی برای نسل‌های بعدی تعریف می‌کند، معمولا مورد توجه و اقبال قرار نمی‌گیرد. یکی از داستان‌هایی که نسل ما برای آیندگان تعریف خواهد کرد، واکسیناسیون علیه کروناست. این داستان، جزئیات زیادی دارد و بخش‌هایی از آن هنوز روشن نشده و در آینده مکشوف خواهد شد؛ اما تا همین‌جای کار هم می‌توان سخن‌ها گفت.
جدا از مسئله تامین واکسن که حواشی بسیاری ایجاد کرد، نحوه تزریق هم موضوعی است که توجه به آن جالب است. به‌عنوان یک تجربه شخصی که در اطرافم بسیار تکرار شده، ثبت افراد واکسن زده، موضوعی است که در نگاه اول بسیار ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما در ادامه آنچنان پیچیده شد که امروز به کلافی سردرگم تبدیل شده است.
در ابتدا به‌نظر می‌رسید ایجاد یک سامانه با دسترسی محدود برای ثبت مشخصات افرادی که واکسن زده‌اند به همراه روز و نوع واکسن، کار چندان دشواری نیست. اما اینطور نشد. وقتی برای تزریق دوز دوم واکسن مراجعه کردم، مسئول ثبت با تعجب گفت که چرا دوز اول در سیستم ثبت نشده؟ این در حالی بود که من کارت واکسن مهر شده را به همراه داشتم. ساعت۷ بود و گروه واکسیناسیون، یک روز پرکار و خسته‌کننده را به پایان می‌بردند. خسته بودند و دیگر توانی برای ادامه کار نداشتند؛ اما مسئول ثبت، با آرامش، کارش را انجام داد و اعلام کرد هر دو دوز را در سامانه ثبت کرده است؛ اما چند هفته بعد و زمانی که کارت واکسن دیجیتال را از سایت مربوطه دریافت کردم؛ دیدم که دوز اول ثبت شده؛ اما خبری از دوز دوم نیست! برای امتحان سیستم، این مشکل را ثبت کردم؛ ولی در هفته‌ها و ماه‌های بعد، هیچ تغییری ایجاد نشد. زمانی که برای تزریق دوز سوم مراجعه کردم نیز مسئول مربوطه گفت که دوز دوم در سیستم ثبت نشده. رفتار او نشان می‌داد این مشکل برای افراد زیادی رخ داده چون با بی‌حوصلگی و از سر اجبار اطلاعات را وارد کرد و این بار گفت که دیگر چیزی به‌صورت فیزیکی تحویل نمی‌شود و چند روز بعد می‌توانم کارت دیجیتال را دریافت کنم.
به‌نظر می‌رسد حالا که روند واکسیناسیون از وضعیت آشفته و پرفشار ماه‌های اولیه خارج شده می‌توان اطلاعات تمامی افراد را سروسامان داد و در ضمن از این فرایند، درس‌های اجرایی فراوانی گرفت. امیدوارم شر این بیماری هرچه زودتر از سر کل مردم دنیا کم شود؛ اما پیشنهاد می‌کنم این سامانه هیچ‌وقت رها نشود. اطلاعاتی که در این چند ماه ثبت شده را می‌توان به سادگی به‌عنوان پایه‌ای برای ایجاد پرونده الکترونیک شهروندان استفاده کرد. وزیر بهداشت می‌گوید حدود ۹۰درصد مردم دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و این یعنی اطلاعات بخش بزرگی از مردم در یک سامانه مرتبط با وزارت بهداشت، جمع‌آوری شده. دور ریختن این اطلاعات کمتر از هدر دادن آب نیست. اطلاعاتی که با صرف هزینه زیاد جمع‌آوری شده و در آینده می‌تواند تکمیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید