فاطمه عباسی
معضل جای پارک خودرو هر سال با افزایش تعداد خودروها در پایتخت، شدیدتر میشود. از حاشیه خیابانهای شلوغ و کوچههای کمعرض بگیر تا جلوی پل و در پیادهرو، هر جا که به اندازه یک ماشین فضای خالی پیدا شود، برخی شهروندان آن را تبدیل به جای پارک میکنند. بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی هم به تعداد کافی پارکینگ ندارند و در نتیجه این خودروها به معابر شهر سرازیر میشوند و محل تردد مردم به محل توقف خودروها بدل شده است. برخی مغازهدارها هم فضای پارک خودروها در برخی معابر را به انحصار خود درآوردهاند و حتی اگر خودرویی جلوی مغازه پارک نباشد، اجازه نمیدهند مردم از آن فضا استفاده کنند. این در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابانها برای توقف کوتاهمدت و اضطراری است و نمیتوان از صبح تا پایان وقت اداری این فضا را در اختیار یک عده از افراد قرار داد. البته در سالهای اخیر شهرداری تهران سعی کرده با احداث پارکینگهای طبقاتی در برخی محلهها، این مشکل را تا حدودی رفع کند، با این حال این معضل همچنان به قوت خود پابرجاست. سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران هم به این موضوع اشاره کرده و گفته که این معضل تاریخی را تنها با ساخت پارکینگهای طبقاتی توسط شهرداری نمیتوان جبران کرد. او اینگونه توضیح داده است که: عدد دقیقی از تعداد کسری پارکینگ در شهر تهران نداریم؛ خاطرم هست که حدود 6سال قبل مطالعاتی انجام شده بود که نشان میداد حدود۴۵۰ تا۵۰۰هزار کسری پارکینگ داریم و بهتازگی نیز یکی از مدیران مصاحبهای کرده بود که حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران داریم؛ البته در کل مسئله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا ۵۰۰هزار پارکینگ، بلکه میبینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و تقریبا تمام نقاط شهر ما به جز محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است، با کسری پارکینگ مواجه هستند و این نشان میدهد که باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم. البته مشاوران و کارشناسان به همراهی تیمهای تخصصی در حال تلاش هستند که طرح قابلقبولی برای حل مشکل پارکینگ در تهران تدوین کنند تا بتوان نیازهای مردم را مرتفع کرد.
تهران بدون جای توقف
در همینه زمینه :