• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 25 دی 1400
کد مطلب : 150855
+
-

صدور پروانه ساخت در 4مرحله

شهرداری تهران برای تسهیل و تسریع انجام روندهای مربوط به پرونده‌های ساخت‌وساز، تعدادی از مراحل اداری فعلی را به بعد از صدور پروانه موکول می‌‌کند

شهرسازی
صدور پروانه ساخت در 4مرحله

 بخشی از رکود ساخت‌وساز نه به مشکلات کلان اقتصادی، بلکه به‌دلیل روند کند و زما‌ن‌بر اداری اتفاق می‌افتد که فاصله تصمیم‌گیری برای ساخت یک بنا تا شروع مراحل اجرایی را زیاد می‌کند. به گزارش همشهری، در نوسان‌‌های کنونی ارز و بازار مصالح ساختمانی، هر هفته و ماه که می‌گذرد، معادلات تغییر می‌کند و همزمان سرمایه‌گذارانی که قصد ساخت بنا‌های جدید دارند، باید در مدتی که پروانه ساخت و دیگر مجوز‌ها صادر می‌شود، بار‌ها سود و زیان خود را محاسبه کنند. همچنین طی مراحل اداری نیز همیشه با تأخیر روبه‌رو بوده مانند اینکه از زمان تعیین و پرداخت عوارض تا صدور پروانه یک بازه زمانی وجود داشت که در آن مدت امکان شروع عملیات ساختمانی نبود.
در چند سال اخیر مدیریت شهری تهران تصمیم گرفته ‌که روش صدور مجوزها را تسهیل کند تا از زمان صدور پروانه ساخت کاسته شود و سرعت ساخت‌و‌ساز‌ها افزایش پیدا کند. از طرف دیگر تخفیف‌هایی برای عوارض ساخت‌وساز هم درنظر گرفته شده است. این تصمیمات گاهی تأثیرشان مثبت و گاهی کم‌اثر بوده‌اند. در تازه‌ترین تصمیم اما مدیریت شهری هدفی را برای کاهش زمان صدور پروانه و معطلی شهروندان برای انجام درخواست‌‌های‌شان در زمینه ساخت‌وساز دنبال می‌کند. به همین‌خاطر قرار است تعدادی از مراحل اداری فعلی ‌به بعد از صدور پروانه موکول شود.

تخفیف 25درصدی
معمولا در ماه‌های شهریور، مهر و آبان درآمد شهرداری از محل صدور پروانه کاهش پیدا می‌کند زیرا پروژه‌های عمرانی در این ایام کمتر آغاز می‌شوند. شهریور امسال شورای شهر تهران مصوبه 25درصد تخفیف «مطالبات حوزه شهرسازی» را تصویب کرد. این تخفیف برای مدت 2ماه ادامه پیدا کرد و پس از آن شورا تصمیم گرفت تا این موضوع، تا پایان سال تمدید شود.
پیش از این نیز در شورای پنجم پیشنهاد اصلاح برخی از روند‌های اداری برای سرعت‌بخشیدن به ساخت‌وساز تصویب شده بود. سال پیش در شرایط اوج‌گیری بیماری کرونا ضربه بزرگی به ساخت‌وساز شهری وارد شده و درآمد‌های شهرداری کاهش پیدا کرده بود و لایحه بسته محرک اقتصادی با همین مضمون به تصویب رسید. این لایحه نتیجه خاصی در درآمد‌های شهرداری یا در سرعت‌بخشیدن به روند ساخت‌وساز ایجاد نکرد.

کاهش ۶۰ درصدی صدور پروانه
هفته پیش صحن شورای شهر تهران محل بحث درباره مشکل ساخت‌وساز بود. رئیس شورای شهر در این جلسه که معاون معماری و شهرسازی شهرداری هم در آن حضور داشت، گفت: یک رکود در شهر تهران در این دوران 4ساله اخیر ایجاد شده است. می‌دانم رکود خیلی سریع ایجاد می‌شود و از بین بردن آن سخت است، اما چند ماه است که کار را شروع کردید و انتظار داشتیم همه در شهرداری فعال شوند.
مهدی چمران با اشاره به اینکه قفل و بست‌های بیجا از دست و پای مردم برداشته شود، افزود: افزایش اندک صدور پروانه به این دلیل است که معمولا در آخرین فصل سال مردم برای گرفتن پروانه بیشتر به شهرداری می‌‌آیند، ما واقعا نگران هستیم، چرا‌که نسبت به سال۹۶ شاهد کاهش ۶۰درصدی صدور پروانه هستیم.
به‌دنبال آن ،معاون شهرسازی شهرداری تهران با تشریح آمار‌های ساخت‌وساز در پایتخت، گفت: در کل کشور آمار صدور پروانه حدود ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش یافته است؛ اما در تهران در یک فرایند 5 تا 6ساله شاهد کاهش ۶۰ تا ۷۰درصدی صدور پروانه بودیم و می‌بینیم که کاهش ساخت‌وساز در تهران 2 تا 3برابر نرمال کشوری است.
حمیدرضا صارمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 4لایحه در کمیسیون شهرسازی برای حل مشکلات ساخت‌وساز در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: گاهی رعایت ضوابط به‌گونه‌ای است که اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهد. به‌عنوان مثال، ساختن سه‌طبقه در برخی محلات و پهنه‌ها نه توجیه اقتصادی و نه توجیه اجتماعی دارد. اختیارات مناطق حذف شده و هر روز بلندمرتبه‌سازی‌ نیز سخت‌تر می‌شود.
رویکرد شهرداری برای رونق‌بخشیدن به ساخت‌وساز در چند ماه باقیمانده از سال می‌تواند بر فعالیت‌های ساختمانی سال آینده نیز تأثیر بگذارد. آخرین اقدامات مدیریت شهری در این زمینه، تقسیم پروانه ساخت به چند مرحله و صدور مجوز جداگانه برای هر مرحله است تا سازنده بتواند کار خود را زودتر آغاز کند.
معاون شهردار تهران در این‌باره گفت: تدبیر ما این است که در راستای کاهش صدور پروانه اقداماتی انجام دهیم. برای مثال، بخش‌های کنترل نقشه، نظارت، آتش‌نشانی، فضای سبز، بازدید، نقشه نما و مسائل ژئوتکنیک زمانی از صدور پروانه را به‌خود اختصاص می‌دهند. از همین رو می‌خواهیم تعدادی از این زمان‌ها را به بعد از صدور پروانه موکول کنیم. صارمی در تشریح جزئیات پروانه‌های مختلف، گفت: برای مثال در زمان شروع عملیات یک پروانه، در ادامه پروانه‌های دیگر صادر می‌شود. در مناطق جنوبی پایتخت هم تسهیلات بیشتری ارائه خواهد شد.
او افزود: باید بتوانیم از ظرفیت لشکر انبوه‌سازان که برخی از آنها سالیان سال مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، در ساخت‌وساز تهران استفاده کنیم. به‌دلیل اقداماتی که در 2ماه گذشته انجام شده است، فرایند صدور پروانه تسهیل می‌شود و با مالکان و انبوه‌سازان صحبت می‌شود که ورود پیدا کنند. در سال‌های قبل ‌بار‌ها‌ پیش آمده بود که شهرداری در میانه سال لایحه متمم بودجه سالانه را ارائه کرده و میزان آن را افزایش داده اما امسال کاهش درآمد‌های شهرداری تهران در نتیجه کاهش ساخت‌وساز در پایتخت باعث شد که ‌شهرداری از شورای شهر درخواست «کاهش» رقم بودجه را کند. در این اقدام کم‌سابقه از بودجه 48‌هزار و 880‌میلیارد تومان نزدیک 11هزار میلیارد تومان کاسته شد و دلیل اصلی آن محقق‌نشدن درآمد‌هایی بود که بیشتر آن در محل عوارض پروانه ساخت‌وساز
تامین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :