• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150780
+
-

وزیر امور خارجه فردا با همتای چینی خود در پکن دیدار می‌کند

یک سفر و چند هدف راهبردی

دیپلماسی
یک سفر و چند هدف راهبردی

 وزیر امورخارجه کشورمان فردا (جمعه) در پکن با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند؛ سفری که به‌دعوت وزیرامورخارجه چین انجام می‌شود و طی آن قرار است درباره تعاملات دوجانبه و همچنین «نقشه‌راه 25ساله» بحث و تبادل‌نظر شود.
در این میان اما جدای از اهمیت سفر امیرعبداللهیان به چین در حوزه گسترش روابط دوجانبه و همچنین تقویت تبادلات اقتصادی 2کشور، این سفر در 2حوزه «مذاکرات وین» و «نگاه به شرق» از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است و انتظار می‌رود شاهد رایزنی‌های مهمی در این حوزه در جریان سفر وزیر امورخارجه کشورمان به چین باشیم.
سفر فردای امیرعبداللهیان به چین از یک‌سو و سفر آتی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه، از دیپلماسی فعالی در دولت سیزدهم حکایت دارد که اهداف چندگانه‌ای را پیگیری می‌کند. در شرایطی که مذاکرات برجامی در وین به مراحل حساسی رسیده‌است و پیشرفت‌های به‌دست آمده در روزهای اخیر از نزیک‌شدن به توافق نهایی خبر می‌دهد، رایزنی وزیر امورخارجه کشورمان با مقام‌های بلندپایه چین، نقش بسزایی در نزدیک‌شدن دیدگاه‌های دوطرف پیرامون دستیابی به توافقی مورد قبول همه طرف‌های حاضر در گفت‌وگوها دارد و می‌تواند به تحکیم موضع جمهوری‌اسلامی ایران برای تحقق مطالبات بحق مردم کشورمان بیش‌از پیش کمک کند.
این موضوع درحالی است که دیپلمات‌های چینی حاضر در مذاکرات وین، بارها ضمن حمایت از مطالبات برجامی ایران، بر لزوم احیای توافق هسته‌ای 2015 تأکید کرده‌اند. از سوی دیگر چین در ماه‌های اخیر تلاش کرده با به‌کارگیری دیپلماسی فعال، مسیر دستیابی به توافق در وین را هموار کند. براین‌اساس «توافق هسته‌ای» ازجمله موضوع‌هایی بود که در دیدار اخیر وزرای امورخارجه چین و عربستان در پکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس آنچه خبرگزاری «شینهوا» گزارش داده، وزیرامورخارجه چین در این دیدار تأکید کرده‌است پکن از کشورهای خلیج‌فارس در زمینه ایجاد بسترهای گفتمان چندجانبه و در دست گرفتن امور برای انجام دادن اقدام‌های ابتکاری در زمینه مسائل منطقه‌ای حمایت می‌کند.
ازسوی دیگر سفر امیرعبداللهیان به چین را می‌توان گام دیگر دولت سیزدهم در پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای و همچنین راهبرد «نگاه به شرق» دانست. پس‌از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، مقام‌های ارشد دولت بارها تأکید کرده‌اند سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی راهبرد گسترش تعاملات‌ منطقه‌ای ازجمله با همسایگان خود را در دستورکار قرار داده‌است و قصد ندارد بر پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و رابطه با غرب متمرکز شود.
برهمین اساس هم بود که در ماه‌های اخیر تحرک دیپلماتیک برای گسترش روابط ایران با همسایگان و همچنین کشورهای منطقه‌ دوچندان شد و وزارت‌خارجه کشورمان پیشبرد راهبرد «نگاه به شرق» را در دستورکار قرار داد و سفر امیرعبداللهیان به چین نیز بخش مهمی از تحقق این راهبرد تلقی می‌شود.

تحرک دیپلماتیک چینی‌ها
در این میان اما سفر وزیرامورخارجه کشورمان به چین توجه رسانه‌های بین‌المللی را نیز به‌خود جلب کرده‌ و تحلیل این رسانه‌ها پیرامون اهداف این سفر را به‌دنبال داشته‌است. براین اساس خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارشی به جزئیات سفر وزرای خارجه کشورهای منطقه ازجمله وزیر امور خارجه ایران به چین پرداخته و همزمانی آن با برگزاری مذاکرات وین را مورد توجه قرار داده است.
این خبرگزاری درباره سفر قریب‌الوقوع وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به چین نوشت: وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ایران و ترکیه قرار است این هفته به‌طور جداگانه برای مذاکرات رسمی به چین سفر کنند؛ این در حالی است که دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیز در وین در جریان است.
رویترز ادامه داد: طبق اعلام وزارت امور خارجه چین، وزرای امور خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است از دوشنبه تا جمعه به چین سفر کنند. وزیر امور خارجه ترکیه نیز طبق برنامه، روز چهارشنبه[۲۲ دی] و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه[۲۴ دی] عازم چین می‌شوند.
این درحالی است که مقام‌های چینی در ماه‌های اخیر بارها بر موضع مشترک ایران و چین در مورد مسائل راهبردی تأکید کرده‌اند. برهمین اساس هم بود که وانگ وانبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که چین و ایران در حمایت از یکدیگر در زمینه مسائل راهبردی مصمم هستند.
از سوی دیگر براساس اعلام وزارت امور خارجه چین، وانگ‌یی، وزیر امور خارجه این کشور دوشنبه و سه‌شنبه این هفته با همتایان سعودی و بحرینی‌اش دیدار کرده بود که درباره مسائل مربوط به مذاکرات وین نیز تبادل‌نظر شده‌است. به‌نظر می‌رسد با توجه با ابراز نگرانی این کشورها از پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، رایزنی‌های چین و رفع ابهام‌های موجود می‌تواند راهگشای دستیابی به «توافق مثبت» و موردنظر همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید