• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150752
+
-

شب نایب‌قهرمانی

در آخرین هفته از نیم‌فصل اول لیگ برتر، امروز استقلال و سپاهان در سفرند و پرسپولیس میزبان شیرازی‌هاست تکلیف قهرمان نیم‌فصل که مشخص است، تکلیف نایب‌قهرمان را هم پرسپولیس و سپاهان مشخص می‌کنند

نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران امشب به پایان می‌رسد. 8بازی هفته پایانی دور رفت، امروز در 7شهر مختلف برگزار می‌شود تا بعد از مشخص‌شدن قهرمان نیم‌فصل، تیم‌ها از روز دوم بهمن‌ماه دور برگشت مسابقات را آغاز کنند. امروز استقلال و پرسپولیس به مصاف نفت مسجدسلیمان و فجرسپاسی می‌روند و سخت‌ترین بازی هم مصاف سپاهان با آلومینیوم در شهر اراک خواهد بود.

فاصله تا قهرمانی: صفر امتیاز
استقلال برای کسب قهرمانی نیم‌فصل فقط به یک مساوی در مسجدسلیمان نیاز دارد اما در اصل حتی به همان مساوی هم نیازی ندارد. تیم مجیدی 3امتیاز بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش پرسپولیس دارد و فقط در صورتی که استقلال ببازد و پرسپولیس ببرد، 2 تیم هم‌امتیاز می‌شوند. در آن صورت تفاضل گل تعیین‌کننده خواهد بود که تفاضل آبی‌ها هم‌اکنون 6گل بیشتر است. یعنی مثلا پرسپولیس باید 3گل به فجرسپاسی بزند و استقلال هم در مسجدسلیمان 3گل بخورد. محاسبه این احتمالات فقط به درد سرگرمی می‌خورد. امروز استقلال برای حفظ فاصله با رقبا تلاش می‌کند و پرسپولیس هم اگر بتواند فاصله را به همان یک‌امتیاز هفته قبل برگرداند کاملا راضی خواهد بود.

اولین سفر فرهاد به مسجدسلیمان
استقلال 2فصل است در مسجدسلیمان با نفت یک-یک مساوی می‌کند. فرهاد مجیدی هرگز به مسجدسلیمان نرفته و آن دو مساوی، کار محمود فکری و استراماچونی بوده است. آخرین سرمربی استقلال که در مسجدسلیمان پیروز شده هم وینفرد شفر بوده که پیروزی‌اش به لیگ هجدهم برمی‌گردد؛ زمانی که صیادمنش و قائدی برای آبی‌ها گل زدند و تیم شفر بازی را 2 بر یک برد. فرهاد امروز برای نخستین‌بار در شهر اولین‌ها روی نیمکت می‌نشیند و امیدوار است حسرت پیروزشدن استقلال در این شهر 4ساله نشود.

پاس پیام و وداع 8ساله
پرسپولیس هم در حالی میزبان فجرسپاسی است که آخرین‌بار 8سال قبل این تیم را شکست داده و کسی که گل آن پیروزی را زده، مدت‌هاست دیگر فوتبال بازی نمی‌کند. فجرسپاسی آخرین‌بار در لیگ سیزدهم (93-92) حاضر بود و بازی 2 تیم در تهران با گل مهدی سیدصالحی روی فرار عالی و پاس گل پیام صادقیان یک بر صفر به سود پرسپولیس تمام شد. از پرسپولیسی که آن سال با هدایت علی دایی مقابل فجرسپاسی بازی کرد امروز فقط سیدجلال و عالیشاه در تیم مانده‌اند. پرسپولیس این روزها به‌خاطر تغییرات وسیع در سطح مدیریت وضعیت متلاطمی دارد و مصدومیت آل‌کثیر این تیم را در خط حمله هم با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. بعد از توقف غیرمنتظره هفته قبل مقابل پدیده، هواداران اصلا طاقت یک توقف دیگر را ندارند، چون این‌بار ممکن است رتبه دوم را هم از دست بدهند.

اردوی 5روزه سپاهان در اراک
سپاهان طی 5روز باید 2بار در اراک با آلومینیوم بازی کند. 2 تیم امروز در هفته پانزدهم لیگ با هم بازی می‌کنند و 27دی‌ماه هم در جام‌حذفی. این دو بازی تأثیر بسیار زیادی در سرنوشت این فصل نویدکیا و تیمش خواهد داشت. اصفهانی‌ها 2هفته است به روند پیروزی برگشته‌اند اما پیش‌تر آنقدر باخت داده بودند که حالا دیگر حق از دست دادن امتیاز ندارند. آلومینیوم هنوز در خانه نباخته و در کل 14هفته هم یک باخت بیشتر ندارد. در خانه چنین تیمی شاید مساوی هم نتیجه بدی نباشد، کما اینکه استقلال هم در این شهر مساوی کرد و پرسپولیس باخت. اما شرایط سپاهان فرق می‌کند. شاگردان نویدکیا برای ماندن در کورس قهرمانی حتما باید تیم رسول خطیبی را ببرند. سال گذشته بازی این دو تیم در اراک تحت شرایط خاصی برگزار شد و آلومینیوم بدون مربی 6 بر یک باخت.

فراز به فرهاد می‌رسد؟
در انتهای جدول، تکلیف تیم پدیده کاملا روشن است. این تیم رتبه آخر را دارد و با توجه به اختلاف امتیازات، احتمالا تا آخر فصل هم آخر می‌ماند. رتبه ماقبل‌آخر هم در اختیار نفت مسجدسلیمان است که برای فرار از این رتبه باید از استقلال امتیاز بگیرد و این اتفاق بعید به‌نظر می‌رسد. به‌خصوص که در مسجدسلیمان اوضاع اصلا خوب نیست و سرمربی استعفا کرده و لیدرها رختکن را دست گرفته‌اند! فراز کمالوند که زمانی در استقلال کنار مجیدی بود، معلوم نیست امروز مقابل فرهاد روی نیمکت تیمش حاضر می‌شود یا نه. از بین رقبای نفت مسجدسلیمان در قعر جدول، فجرسپاسی که با پرسپولیس بازی دارد و تراکتور هم میزبان نساجی است. تبریزی‌ها اگر نیم‌فصل را با پیروزی تمام کنند یک نفسی خواهند کشید اما حریف آنها 7هفته است به هیچ تیمی نمی‌بازد. امروز همچنین عنایتی و منصوریان در قالب 2 همبازی قدیمی به مصاف هم می‌روند و فولاد هم میزبان پدیده است تا جواد نکونام طریقه پیروزی بر قعرنشین را یاد یحیی گل‌محمدی بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید