• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150496
+
-

جنجال سویه‌های ترکیبی کرونا

این روزها اسامی جدید و ترکیبی سویه‌های کرونا مثل دلتاکرون شنیده می‌شود، اما متخصصان می‌گویند این ماجرا تأثیری بر وخامت حال بیماران واکسینه‌شده نداشته‌است

زهرا خلجی- خبر‌نگار

خبرها درباره ترکیب شدن 2سویه متفاوت ویروس کرونا و ابتلای همزمان به آن باعث ایجاد نگرانی جدیدی شده است. پیش از ترکیب شدن 2سویه دلتا و اومیکرون موسوم به دلتاکرون که نخستین مورد آن در قبرس مشاهده شد، یک زن واکسینه نشده در اروپا به 2سویه آلفا و بتا همزمان مبتلا شده بود و متخصصان متوجه شدند که این امکان در مورد بیماری کووید-19وجود دارد.
به گزارش هلث لاین، آنا وانکربرگن، نویسنده ارشد تحقیق درباره ابتلای همزمان به 2سویه متفاوت ویروس کرونا در این‌باره گفت: این زن یکی از نخستین موارد مستندی بود که نشان‌دهنده ابتلا به 2سویه نگران‌کننده کرونا بود. در آن زمان هر دوی این سویه‌ها در بلژیک در حال چرخش بود و به‌نظر می‌رسید که این زن توسط 2فرد متفاوت مبتلا شده است. متأسفانه ما نمی‌دانستیم او چگونه مبتلا شده است.
از آن زمان به بعد، موارد مشابه از این ابتلای دوگانه به‌سویه‌های مختلف کرونا شناسایی شد و حتی در برزیل نیز ابتلا به 2سویه آلفا و گاما در 2جوان مشاهده شد.

واکسیناسیون، کلید مشکل ابتلای دوگانه
دکتر نیکل بایانی، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز تحقیقات بهداشتی تگزاس می‌گوید: ما هر روز چیزهای جدیدی درباره این‌گونه‌ها می‌آموزیم. وقتی سویه‌های جدید به‌وجود بیاید، ویروس می‌تواند مسری‌تر شود و شانس بدتر کردن این شرایط را بیشتر کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا عفونت با سویه‌های متعدد می‌تواند در فصل آنفلوآنزا به یک مشکل در افراد واکسینه‌نشده تبدیل شود، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مهم‌تر از آن، واکسینه‌شدن، بهترین راه برای جلوگیری از 2عفونت همزمان است.
به‌گفته او، واکسن‌ها تاکنون توانسته‌اند در برابر سویه‌های جدید کارایی خود را برای جلوگیری از بستری شدن و مرگ به‌خوبی انجام دهند؛ هرچند که در پیشگیری از ابتلا به‌ویژه در سویه بسیار مسری اومیکرون، چندان کارایی ندارند.

تعامل ویروس‌ها در بدن میزبان
اما سؤال اینجاست ویروس‌ها چطور ممکن است در یک فرد مبتلا با هم تعامل کنند و سویه جدیدی بسازند؟ ویروس‌ها استاد تکامل جهش‌های متوالی و ساختن سویه‌های جدید در هر چرخه تکثیر هستند. البته بیشتر این جهش‌ها تأثیر به‌خصوصی روی ویروس نمی‌گذارند، اما آنهایی که به ویروس امتیازهایی مانند افزایش توانایی تکثیر یا فرار از سیستم ایمنی می‌دهند، نگران‌کننده هستند و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.
همزیستی سویه‌ها ممکن است باعث پیشروی بیماری و تأثیر بر درمان شود. در مقایسه با سایر ویروس‌های RNA کرونا ویروس‌ها جهش‌های کمتری دارند. دلیلش این است که مجهز به مکانیسمی هستند که می‌تواند اشتباهاتی را که در طول تکثیر ایجاد شده است تصحیح کنند. تشخیص گونه‌های مختلف ویروس در یک فرد می‌تواند نتیجه عفونت همزمان توسط انواع مختلف یا ایجاد جهش در داخل بدن بیمار پس از عفونت اولیه باشد. یکی از راه‌های تشخیص این دو سناریو، مقایسه توالی سویه‌های موجود در جمعیت با آنهایی است که در بیمار وجود دارد.

سویه‌هایی که رسمی نیستند

مشاهدات تاکنون نشان نداده است که ابتلا به بیش از یک سویه منجر به وخامت بیماری شود. هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس ترکیبی مسری‌تر است یا احتمال غلبه بر نسخه‌های قبلی بیشتر است. گزارش‌های قبلی در مورد یک عفونت ویروسی ترکیبی نشان می‌دهد که علائم آن مشابه علائمی است که در 2نوع جداگانه نشان داده می‌شود. البته لازم به ذکر است که این‌گونه سویه‌ها هنوز از سوی سازمان بهداشت جهانی و نهادهای بین‌المللی مشابه به رسمیت شناخته نشده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید