• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150483
+
-

تقلب؟ شاید

روزمرگی
تقلب؟ شاید

می‌گویند آموزش مجازی در یادگیری دانش‌آموزان تأثیر گذاشته و باعث افت تحصیلی، به‌ویژه در مقطع ابتدایی شده است و بچه‌ها درست و حسابی خواندن و نوشتن یاد نمی‌گیرند. اما اتفاق جالبی که در مقطع دبیرستان افتاده، کاملا برعکس بوده و اتفاقا در آزمون‌های غیرنهایی نسبت به سال‌های گذشته، یک تراکم نمره مشاهده شده است که این تراکم به‌نظر طبیعی نمی‌آید. یعنی میانگین نمراتی که دانش‌آموزان در دروس کسب کرده بودند نسبت به سال‌های قبل در دوره متوسطه دوم، افزایش داشته که مقدار این افزایش بیشتر از حد معمول بوده است. صریح‌تر بخواهیم بگوییم مسئولان آموزش و پرورش احتمال می‌دهند که بچه‌ها در آزمون‌های غیرنهایی تقلب کرده باشند و آموزش از راه دور و مجازی هم این امکان را خیلی راحت در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد که کتابش را پشت دوربین باز کند و در نتیجه نمره خیلی خوبی از امتحان بگیرد. البته اینها همه حدس و گمان است، اما اگر درست باشد نشان‌دهنده افت پنهان در تحصیل است. نتیجه‌اش هم می‌شود اینکه دانش‌آموز بدون اینکه واقعا چیزی یاد گرفته باشد،
 فارغ التحصیل می‌شود و بعد به‌خاطر این عدم‌آگاهی در راهیابی به دانشگاه دچار مشکل می‌شود و برایش سرخوردگی می‌ماند و بس. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است که لازمه «یادگیری مطلوب»، «تدریس مؤثر» در فضای مجازی است و این روش آموزش، ارزشیابی خاص خود را می‌طلبد و معلم باید به‌طور مرتب حضور دانش‌آموزان را رصد کند و بتواند مشارکت آنها را در طول فرایند یادگیری به همراه داشته باشد. در دوره ابتدایی هم به‌دلیل اینکه دانش‌آموزان در این سن نیاز به نظارت بیشتری دارند، بزرگسالان باید در کنار آنها باشند و به روند آموزش نظارت کنند. در این صورت شاید آموزش مجازی هم بتواند مانند آموزش حضوری مؤثر باشد و لازم نباشد دانش‌آموز برای کسب نمره تقلب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید