• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150405
+
-

نبض بحران




با تأیید نهایی نتایج انتخابات پارلمانی عراق از سوی دادگاه عالی فدرال این کشور، عملا پرونده انتخابات و حواشی آن بسته شد؛ پرونده‌ای که در پی اعتراض‌های گسترده برخی ائتلاف‌های سیاسی مانند فتح (شاخه سیاسی حشدالشعبی) یا ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) به نتایج اعلام شده از سوی دولت الکاظمی آغاز شد و با وقوع چند درگیری‌ خیابانی میان طرفداران این ائتلاف‌ها با نیروهای امنیتی به بحران رسید. احزاب معترض اعلام کرده‌اند با هدف حفظ آرامش عراق و با توجه به ضرورت تشکیل هرچه سریع‌تر دولت، از شکایت‌های خود صرف‌نظر می‌کنند. هرچند آنها همزمان گفته‌اند که دولت و کمیسیون انتخابات پاسخ‌ قانع‌کننده‌ای به اسناد منتشر شده از سوی معترضان نداده‌اند. جریان صدر در انتخابات شگفتی‌ساز شد و توانست بیشترین کرسی را به‌دست آورد. با این حال، به‌دلیل اینکه این جریان نتوانسته اکثریت قاطع آرا را به‌دست بیاورد، اکنون 2راه در پیش دارد: تشکیل ائتلاف با احزاب شیعه، تشکیل ائتلاف فرامذهبی. از آنجا که جریان صدر بخش مهمی از رأی خود را به‌دلیل انتقادهای تند از سایر گروه‌های شیعه، مخصوصا نوری المالکی به‌دست آورده، گزینه ائتلاف با شیعیان اتفاق سختی خواهد بود. به همین دلیل ممکن است ائتلاف برای دولت آینده از دل توافق صدری‌ها و احزاب غیرشیعی به‌دست بیاید.


رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه برای دومین بار طی یک‌ماه اخیر، تلفنی گفت‌وگو کردند. گفت‌وگوی 50دقیقه‌ای جو بایدن و ولادیمیر پوتین اما بیشتر به تهدید یکدیگر گذشت. منابع نزدیک به کاخ سفید گفته‌اند که این گفت‌وگو به درخواست پوتین انجام شده و بحران اوکراین محور اصلی مذاکرات دو رئیس‌جمهوری بوده است. بایدن به همتای روس خود هشدار داد درصورت حمله ارتش روسیه به اوکراین، مسکو با پاسخ قاطعانه آمریکا و متحدانش روبه‌رو می‌شود. او اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه و گسترش حضور نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورهای عضو این سازمان در شرق اروپا را دو گام فوری غرب در مقابل مسکو عنوان کرده است. پوتین نیز در پاسخ به بایدن، نسبت به اعمال تحریم‌های جدید هشدار داده و این کار را «یک اشتباه بزرگ» خوانده است. دور جدید تنش میان مسکو و غرب پس از آن آغاز شد که اوکراین بیش از پیش برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو ابراز تمایل کرد. هفته‌هاست که حدود 170هزار نیروی ارتش روسیه جایی در خاک این کشور در نزدیکی مرز با اوکراین اردو زده‌اند؛ نیروهایی که اروپایی‌ها معتقدند با هدف حمله به خاک اوکراین به این منطقه منتقل شده‌اند. روسیه خواستار پایان دادن به حرکت ناتو به سمت شرق است.


وضعیت پناهجویانی که مدت‌هاست در بندر کاله، در شمال غرب فرانسه، چادر زده‌اند، با افزایش برخورد نیروهای پلیس فرانسه بدتر شده است. روز پنجشنبه گذشته، در درگیری میان نیروهای ژاندارمری و پناهجویان، دست‌کم 15مأمور و 3پناهجو زخمی شدند. درگیری لفظی میان سیاستمداران، خبرنگاران و رسانه‌های راست‌گرا و چپ‌گرای فرانسوی بر سر این حادثه بالا گرفته است. راست‌گراها خواستار برخورد شدید دولت با پناهجویان هستند و چپ‌ها معتقدند رفتار دولت با پناهجویان، بیش از اندازه خشن است. بسیاری از مهاجران و پناهجویان از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و شرق آسیا هستند و در رؤیای رسیدن به زندگی بهتر، خود را به فرانسه رسانده‌اند. هدف اصلی آنها عبور از کانال مانش و رسیدن به خاک انگلیس است. انگلیس نسبت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن، قوانین منعطف‌تر و بازار کار بازتری برای مهاجران غیرقانونی دارد.‌ماه گذشته ۳۱پناهجو، عمدتا از کردستان عراق در زمان عبور از کانال مانش برای رسیدن به انگلیس جان خود را از دست دادند. 23هزار و 500نفر در طول سال 2021، با عبور از کانال مانش خود را به انگلیس رسانده‌اند که افزایشی 2برابری نسبت به سال 2020دارد. 18هزار نفر هم همچنان در وضعیت بلاتکلیف در فرانسه به‌سرمی‌برند.


دولت ارمنستان در ادامه تلاش‌ها برای تنش‌زدایی با ترکیه، ممنوعیت واردات کالا از این کشور را لغو کرد. وزیر اقتصاد ارمنستان اعلام کرد که ممنوعیت ورود کالاهای ترکیه به ارمنستان، به‌دلیل پیامدهای تورم‌زای آن، لغو شده است. این ممنوعیت در پی جنگ قره‌باغ وضع شده بود. در این جنگ که با شکست ارمنستان  همراه بود، ترکیه جانب جمهوری آذربایجان را گرفت و با تامین پهپادهای نظامی ارتش آذربایجان، عملا ورق جنگ را به نفع باکو برگرداند. ارمنستان و آذربایجان بعد از جنگ با میانجیگری روسیه، یک توافق آتش‌بس امضا کردند. قرار است نمایندگان ارمنستان و ترکیه طی هفته‌های آینده در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. دولت ارمنستان قرار است تا پیش از برگزاری این نشست، مجوز پرواز مستقیم ایروان-استانبول را هم صادر کند. ترکیه یکی از نخستین کشورهایی بود که بعد از فروپاشی شوروی، ارمنستان را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. با این حال، حمایت دائمی ترکیه از جمهوری آذربایجان، مانع بزرگی بر سر راه برقراری مناسبات دیپلماتیک میان ایروان و آنکارا بوده است. همچنین، مقام‌های ارمنستان در ۳۰ سال گذشته بارها از ترکیه خواسته‌اند تا کشتار سال ۱۹۱۵میلادی ارمنیان ساکن امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد؛ خواسته‌ای که همواره از سوی ترکیه رد شده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید