بونژوق خانم معلم
فاطمه عباسی
اواسط تابستان امسال بود که رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر داد که قرار است زبانهای آلمانی و فرانسه به دروس کلاس هفتم اضافه شود. همان زمان عدهای موافق و عدهای هم مخالف این طرح بودند. موافقان، آموزش زبانهایی را غیراز عربی و انگلیسی در مدارس پیشرفت خوبی برای دانشآموزان میدانستند. مخالفان هم نظرشان این بود که هنوز بسترهای آموزش زبانهای دیگر فراهم نشده و باید روی این طرح بیشتر کار کرد. با وجود نظرات متفاوت، آنطور که حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی روز گذشته گفته، امسال کتابهای آموزش 2 زبان آلمانی و فرانسه تدوین شده و اجرای آزمایشی آن در تعداد محدودی از مدارس کشور هم آغاز شده است. البته که بچهها هر چقدر از سن کمتر با زبانهای مختلف دنیا آشنا شوند، بهتر است. در بزرگسالی حسابی به کارشان میآید و حتی میتواند روی انتخاب شغل هم تأثیر داشته باشد، اما چیزی که شاید مخالفان طرح هم نگران آن بودند، این است که تدریس این دروس باید به شکلی اصولی در مدارس انجام شود. خیلی از ما تجربه این را داشتهایم یا دیدهایم که دوستانمان بعد از گرفتن دیپلم و خواندن 4سال زبان انگلیسی و عربی، حتی یک جمله ساده را هم نمیتوانند به این زبانها بیان کنند، چه برسد به مکالمه. بهطور کلی روند زبانآموزی برای دانشآموزان در مدارس، چندان جذابیتی ندارد و بسیاری از بچهها برای پیشرفت در درس زبان انگلیسی و عربی و جبران عقبماندن از درس، به آموزشگاهها و مؤسسات زبانآموزی مراجعه میکنند. حالا که قرار است 2 درس زبان دیگر به دروس قبلی اضافه شود، باید آموزش این درسها کاربردیتر و روی کیفیت آموزش کار شود. حتی نوع آموزش زبان انگلیسی و عربی که از گذشته در مدارس وجود داشت باید تغییر کند تا دانشآموزان مجبور نباشند هزینه کنند و برای یادگیری به غیراز مدرسه، کلاس جبرانی بروند.