• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150340
+
-

مذاکرات وین دیروز با برگزاری نشست کارگروه رفع تحریم‌ها پیگیری شد

توافق موقت، سنگی پیش‌روی مذاکرات وین

غربی‌ها با طرح مباحثی مانند «کمبود زمان» و «توافق موقت» مسیر روبه‌جلوی مذاکرات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند

هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون برجام دیروز درحالی ادامه یافت که نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه 1+4 در هتل کوبورگ وین برگزار شد و طرف‌های حاضر پیرامون چارچوب لغو این تحریم‌های ظالمانه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
ازسوی دیگر دیروز روند مذاکرات برای دستیابی به توافق در سطح روسای هیأت‌ها نیز به‌صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه یافت؛ گفت‌وگوهایی که طی روزهای گذشته در سطوح مختلف و البته به‌صورت فشرده‌ای ادامه یافته است و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد مسیر حصول توافق هموارتر از قبل شده و تقریبا همه طرف‌های حاضر در وین به روند رو به جلو در مذاکرات اذعان دارند و معتقدند دستیابی به توافق در دسترس‌تر شده‌است.
مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که هرقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی‌تری برای پذیرش سازوکارهای مدنظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها از خود نشان دهد، به‌ویژه در 2موضوع «راستی‌آزمایی» و «تضمین» در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توان به توافق دست یافت.

استفاده از 2حربه بی‌اثر
در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که غربی‌ها تلاش کرده‌اند با طرح مباحثی مانند «کمبود زمان» و «توافق موقت»، هیأت مذاکره‌کننده کشورمان را برای کوتاه‌آمدن از خواسته‌ها و مطالبات بحق جمهوری‌اسلامی ایران که براساس منافع‌ملی و البته توافق هسته‌ای 2015تنظیم شده‌است، تحت‌فشار قرار دهند.«توافق موقت» تاکتیک دیگری بود که غربی‌ها می‌کوشند با جا انداختن آن در رسانه‌ها، فضای روبه‌جلوی حاکم بر گفت‌وگوها را تحت‌تأثیر قرار دهند.
برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی سعی کردند با تمرکز ویژه بر 2خبر حضور هیأت‌هایی از کره‌جنوبی و عربستان‌سعودی در وین، شبهه حصول قریب‌الوقوع توافق موقت را القا کرده و مذاکره‌کنندگان کشورمان را تحت‌فشار قرار دهند.
در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی تلاش داشتند با طرح این ادعا که آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران امتیازی تلقی می‌شود برای توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، به‌دست‌آمدن «توافق موقت» را خروجی قریب‌الوقوع مذاکرات روزهای گذشته تلقی کنند؛ شبهه‌ای که حضور هیأت دیپلماتیک کره‌جنوبی در وین آن‌را تقویت کرد و به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این زمینه دامن زد.
برخی ناظران بین‌المللی معتقدند سفر هیأت کره‌ای به وین از اهداف تبلیغاتی نیز برخوردار بوده و مقام‌های سئول می‌کوشند از رهاورد مذاکرات، ژست ایفای نقش در تحولات بین‌المللی و گره‌گشایی از گفت‌وگوهای برجامی وین را بگیرند. این درحالی است که منابع آگاه در وین معتقدند برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها، تاکنون موضوع «توافق موقت» در روند مذاکرات مطرح نشده‌است و هیأت ایرانی صرفا به‌دنبال دستیابی به یک توافق کامل است که قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد. برهمین اساس هم بود که مقام‌های ایرانی اعلام کردند دیدار رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با معاون وزیرامورخارجه کره‌جنوبی به درخواست طرف کره‌ای انجام و درجریان آن به مقام‌های این کشور تأکید شده‌است که آزادسازی دارایی‌های جمهوری‌اسلامی ایران ضرورتی است که منوط به اجازه یا تصمیم ایالات‌متحده نیست.
آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مطالبه‌ حقوقی ایران است که رایزنی‌های انجام‌شده در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده‌است و طرف کره‌ای به وعده‌های خود عمل نکرده‌ است. این کشور در 3سال‌گذشته به بهانه تحریم، 8میلیارد دلار پول ایران را بلوکه کرده و در انتظار اجازه آمریکایی‌ها برای آزادسازی پول‌های ایران است؛ اقدامی که می‌تواند بر آینده روابط 2کشور تأثیر نامطلوبی برجا بگذارد.

القای یک شبهه
حضور دیپلمات‌های سعودی در وین نیز ازجمله محورهای تبلیغاتی بود که در مسیر القای شبهه «توافق موقت» در روزهای اخیر مورد استفاده برخی رسانه‌های غربی قرار گرفت. عبدالله بن خالد بن‌سلطان، نماینده عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی وین، علاوه‌بر دیدار با میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، با فیلیپ ایریرا، رئیس تیم مذاکره‌کننده فرانسوی، انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز دیدار داشته‌است.
درچنین شرایطی یک منبع آگاه اعلام کرده‌است که ملاقات دیپلمات‌های روسیه و عربستان در وین ارتباطی به ایران نداشته‌ و در این دیدار نمایندگان 2کشور پیرامون مسائل مورد علاقه دوطرف و البته غیرمرتبط با ایران گفت‌وگو کرده‌اند. اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز در این زمینه با انتشار پیامی در توییتر از ملاقات با هیأت سعودی در ساختمان نمایندگی دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خبر داد و نوشت که در این جلسه دوطرف پیرامون مسائل مختلف ازجمله دورنمای گفت‌وگوهای امنیتی در حوزه خلیج‌فارس بحث و تبادل‌نظر کرده‌اند. این دیپلمات روس به خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ نیز اعلام کرد که ملاقات‌ انجام شده با طرف‌ سعودی در حاشیه مذاکرات وین صورت گرفته و ارتباطی با گفت‌وگوهای جاری و مسائل مربوط به ایران ندارد.

مکث
مقاله‌ای برخلاف اصول حقوق بین‌الملل

هرچه روند مذاکرات در وین به‌سوی مراحل حساس‌تری پیش می‌رود، فضاسازی‌های رسانه‌ای در غرب نیز شدت می‌گیرد؛ راهبردی که به‌نظر می‌رسد بیش‌از هرچیز باهدف خارج‌کردن ابتکارعمل از دست هیأت‌مذاکره‌کننده ایرانی انجام می‌شود. در آخرین نمونه از چنین جوسازی‌هایی، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در مقاله‌ای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده را به اقدام نظامی علیه ایران تشویق کرد. در این مقاله تأکید شده‌است که با توجه به‌احتمال شکست مذاکرات وین، بهتر است جو بایدن خود را برای یک حمله نظامی به ایران آماده کند. این مقاله واکنش نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را نیز به‌همراه داشت و این دفتر مقاله وال استریت ژورنال را خلاف اصول حقوق بین‌الملل دانست. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در حساب توییتری خود نوشت: «تشویق و توصیه به رهبران برای انتخاب گزینه نظامی- به‌ویژه زمانی که یک فرایند دیپلماتیک جدی در جریان است - حماقت‌بار، خصمانه و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل است. کسانی که چنین طرح‌های بی‌ملاحظه‌ای را طراحی و اجرا می‌کنند، مسئول عواقب آن خواهند بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید