• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150333
+
-

بال گشودن جیمز وب

فضا
بال گشودن جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی ساخت بشر در حال نزدیک شدن به شکل کامل خود است. در جدیدترین گام برای نزدیک‌شدن به وضعیت عملیاتی این تلسکوپ، نخستین بال آینه‌ای طلاپوش و غول پیکر خود را با موفقیت باز کرده است.
ناسا در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران ارسال کرده، گفته است: آینه اصلی جیمز وب درحال شکل‌گیری نهایی است. امروز نخستین بال از 2 بال آینه اصلی یا همان پانل‌های جانبی با موفقیت باز و در جای خود مستقر شد. این فرایند قرار است برای پانل‌های سوی دیگر رصدخانه نیز تکرار شود.
طبق جدول زمانی، استقرار ارائه شده توسط ناسا، در روزهای آینده تیم جیمز وب به‌ترتیب 18بخش آینه مجزا را که هریک از آنها توسط 7 محرک جداگانه کنترل می‌شوند، تغییر خواهد داد. همچنان که تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا پیش می‌رود، روند استقرار آن هم با هدایت تیم زمینی گام‌به‌گام انجام می‌شود. طی روزهای گذشته، مراحل بسیاری ازجمله باز شدن پالت‌های جلو و عقب، ارتفاع گرفتن برج قابل تنظیم و پوشش محافظ برای رسیدن به نقطه عطف کنونی پشت‌سر گذاشته شده است. درصورت موفقیت این عملیات تلسکوپ ۱۰میلیارد دلاری، آخرین مرحله بازشدن خود را هم پشت سر می‌گذارد و باید وارد فاز نهایی عملیاتی شدن خود شود. این رصدخانه تا رسیدن به مقصد خود که فاصله‌ای حدود 1.5میلیون کیلومتری از سطح زمین دارد، حدود 2 هفته دیگر در سفر است. پس از آن دانشمندان تخمین می‌زنند که جیمز وب بتواند نخستین مشاهدات خود را از تابستان سال میلادی جاری آغاز کند.
با گشایش آینه‌ها، می‌توانیم بگوییم که مراحل اصلی پیاده‌سازی تلسکوپ به پایان می‌رسد. هدف بعدی ناسا، احتراق موتوری است که جیمز وب را وارد مدار نهایی خود در فاصله ۱.۵میلیون کیلومتری زمین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید