• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150332
+
-

شمارش معکوس برای ریال دیجیتال

به سوی آینده
شمارش معکوس برای ریال دیجیتال

مدت کوتاهی پس از آنکه علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی بر اهمیت راه‌اندازی رمز ارز ملی ایران تأکید کرد، حالا معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از آماده‌بودن زیرساخت‌های فنی در این رابطه خبر داده است. رمز ارز ملی ایران یا به شکل صحیح‌تر ریال دیجیتال از طرح‌هایی است که سال‌ها درباره آن بحث و گفت‌وگو شده، می‌تواند فرصت‌های جدیدی به‌ویژه در حوزه اقتصاد دیجیتال به‌وجود آورد.
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با «پیوست» اعلام کرده که اقدامات فنی برای راه‌اندازی رمز ارز ملی مدت‌هاست که انجام شده و نهایی‌شدن و اجرایی‌شدن آن نیازمند مصوبه‌ای است که باید به تصویب شورای پول و اعتبار برسد. محرمیان گفته است: هم‌اکنون قوانین جدید این حوزه به هیأت عامل بانک مرکزی ارسال و این قوانین از سوی هیأت عامل مصوب شده و برای تصویب نهایی به کمیسیون‌های فرعی و اصلی شورای پول و اعتبار رفته و نظرات آنان برای اصلاح موارد جمع‌آوری شده است.
او ادامه داد: اکنون در حال نهایی کردن نظرات اصلاحی برای این مصوبه هستیم و امیدواریم پس از نهایی‌شدن آنها این مصوبه در شورای پول و اعتبار به نتیجه برسد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: از آن رو که نهایی و اجرایی‌شدن این پروژه نیازمند جمع‌آوری و همکاری دستگاه‌ها و ذی‌نفعان مختلف است، نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد، اما مسلم است که امکان اتفاق‌نظر در مورد رمز پول بانک مرکزی نسبت به رمزارزهای جهان‌روا بیشتر است.
نمود بلاکچینی ریال به نام رمز ارز ملی شناخته می‌شود و آن را باید با رمز ارزهای جهانی مثل بیت‌کوین و اتریوم متفاوت دانست.
اولین تفاوت اصلی این است که رمز ارزهایی مثل بیت کوین، ارز رمزنگاری شده دیجیتال هستند و CBDC یا همان «واحد پول دیجیتال بانک مرکزی» اینگونه نیست. ارزهای «رمزپایه» مانند بیت‌کوین در یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند، درحالی‌که دارایی CBDC با استفاده از روشی متمرکزتر صادر و ذخیره می‌شود. این بدان معنی است که بیت‌کوین ماهیت غیرمتمرکز دارد و نمی‌تواند به ‌وسیله یک مرجع واحد کنترل شود. در مقابل، یک دارایی CBDC می‌تواند توسط مرجع صادرکننده، مانند بانک کنترل شود. همچنین هنگام استفاده از بیت‌کوین، از آدرس کیف پولی استفاده می‌شود که هیچ اطلاعات شخصی یا شناسه‌ای به آن متصل نشده است و این به‌معنای آن است که می‌توان بیت‌کوین را به‌صورت ناشناس برای دیگران ارسال کرد. به‌نظر می‌رسد که CBDCها جایگزینی برای پول نقد باشند و تحت نظارت و مقررات بالقوه ناشر قرار می‌گیرند. CBDCها درواقع شبیه به استیبل کوین‌هایی مانند تتر(USDT) و USD Coin هستند. رمز ارز ملی در نمود بلاکچینی ریال به‌حساب می‌آید و می‌توان از مزایای تکنولوژیک آن در توسعه کسب‌وکارهای خرد در دوران اقتصاد دیجیتال استفاده کرد. همچنین ریال دیجیتال می‌تواند شفافیت را در سیستم‌های مالی بیشتر کرده و امکان تحلیل بهتری به اکوسیستم استارتاپی کشور بدهد. همچنین از ریال دیجیتال می‌توان در معاملات بین‌منطقه‌ای و پیمان‌های پولی چندجانبه به‌عنوان یک تسهیل‌گر استفاده کرد و مشکلات جابه‌جایی پول را به وسیله آن کم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید