• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 دی 1400
کد مطلب : 150330
+
-

آینده مبهم بیت‌کوین

قطع اینترنت در قزاقستان و ناآرامی‌های این کشور با کاهش «هش‌ریت» استخراج بیت‌کوین باعث ضررهای هنگفتی میان مردم جهان شد، اما عوامل پرریسک دیگری هم در این بازار شکل گرفته‌اند

رمزارز
آینده مبهم بیت‌کوین

ساسان شادمان‌منفرد- خبر‌نگار

 قزاقستان روزهای ناآرامی را سپری می‌کند. سیاسیون جهان چشم به تحولات این کشور پهناور در آسیای میانه دوخته‌اند؛ کشوری که پرتاب‌های سایوز به سمت ایستگاه بین‌المللی از آنجا شکل می‌گیرد. با این حال اما، در کنار سیاستمداران، اقتصاددانان و فعالان حوزه فناوری ارزهای دیجیتال هم چشم‌شان به اتفاقات قزاقستان است. ناآرامی‌های داخلی کشور قزاقستان و قطع شدن اینترنت این کشور تأثیرات منفی روی استخراج رمزارز داشته و باعث کاهش 13درصدی نرخ هش‌ریت بیت‌کوین شده است.
قزاقستان از نظر نرخ «هش‌ریت» استخراج بیت کوین دومین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود و قطعی اینترنت باعث شد برای نخستین‌بار از ماه سپتامبر قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۳ هزار دلار سقوط کند. در کنار ناآرامی‌های جهانی و قطع اینترنت عوامل دیگری هستند که دارایی‌های دیجیتال مردم جهان را در معرض ریسک‌های عمده‌ای قرار داده‌اند.

ممنوعیت ماینینگ
کشورهای مختلف جهان یکی پس از دیگری به مقابله با استخراج ارزهای دیجیتال برخاسته‌اند و در جدیدترین مورد، کوزوو نیز به‌صورت رسمی این کار را ممنوع اعلام کرد. چین مدت‌ها بزرگ‌ترین کشور استخراج‌کننده رمزارزها در جهان بود، اما قوانین سختگیرانه دولت این کشور باعث شد تا در سال2021کار ماینینگ در این کشور به پایان برسد و ماینرها راهی کشورهای دیگر شوند. پس از این اتفاق، آمریکا کم‌کم توانست صدرنشین جدول ماینینگ شود و پس از آن قزاقستان در رتبه دوم قرار گرفت. بسیاری از استخراج‌کنندگان دستگاه‌های خود را از چین و بسیاری دیگر از کشورهایی که با محدودیت و ممنوعیت روبه‌رو شده بودند به این کشور پهناور بردند و کار را از سر گرفتند.

داستان برق
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ماینینگ در کوزوو ممنوع شد، کمبود برق بود. در قزاقستان نیز موضوع تامین برق شهرها و روستاها به یک چالش جدی تبدیل شد. این کشور، کشوری سردسیر است و برق نقش مهمی را در گرم کردن منازل و ادارات دارد. در آغاز سرما، برق در این کشور جیره‌بندی شد و به همین دلیل بسیاری از دستگاه‌های استخراج رمزارز خاموش شدند که این برای صاحبان آن چیز ناخوشایندی بود.

نوسان قیمت
یک اصل ساده در اقتصاد است که می‌گوید، وقتی عرضه یک کالا نسبت به تقاضا کاهش یابد، قیمت آن کالا افزایش پیدا می‌کند و البته برعکس. در زمینه رمزارزها گویا چنین اصلی صحت ندارد. وقتی استخراج با مشکل روبه‌رو شود، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، وقتی در قزاقستان آشوب می‌شود و اینترنت دچار قطعی یا کندی می‌شود، باید هم شاهد کاهش و ریزش ارزش ارزهای دیجیتال باشیم؛ چراکه ماینینگ با اختلال روبه‌رو شده است. به هر حال به‌نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال روزهای تاریکی را با دل بستن به کشورهایی همچون قزاقستان در پیش دارند.

رشد ایران در ماینینگ جهانی
سیزدهم اکتبر سال2021، مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور در استخراج بیت‌کوین برای نخستین‌بار در تاریخ از چین پیشی گرفته است. طبق آخرین آمار ارائه‌شده در آگوست سال2021، آمریکا با 4/ 35درصد هش‌ریت (Hashrate) جهانی در صدر ماینرهای دنیا قرار گرفت.
قزاقستان نیز با 1/ 18درصد هش‌ریت جایگاه دوم را به‌خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه رشد ایران در این نمودار است. درحالی‌که سهم ایران در سپتامبر سال2019(شهریور و مهر 1398) 1/7درصد بود، در آگوست2021(مرداد و شهریور 1400) به 1/ 3درصد رسید.

حرکت ماینرها به‌سوی آمریکا
چرا کریپتوماینرها ایالات متحده را به‌عنوان خانه جدید خود انتخاب می‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که آمریکا هم‌اکنون سطح بیشتری از ثبات نسبی را ارائه می‌دهد. در این کشور، ایالت تگزاس یکی از داغ‌ترین نقاط برای اسکان استخراج‌کنندگان است. این ایالت نه‌تنها دارای زمین‌های باز فراوان است، بلکه یک شبکه برق بدون نظارت نیز دارد. ایالت تگزاس به استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا با ارائه‌دهندگان برق گوناگون بر سر نرخ‌ها مذاکره کنند و قراردادهای بلندمدتی را به امضا برسانند که در نهایت برایشان به‌صرفه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید