• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150209
+
-

اسکان اضطراری 13 هزار سیل زده

بارش شدید باران و جاری‌شدن سیلاب در روزهای گذشته استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و فارس را با خسارت شدید در بخش‌های مسکونی، راه، کشاورزی و دامداری مواجه کرده است

پیگیری
اسکان اضطراری 13 هزار سیل زده

هفته گذشته فعالیت سامانه‌های بارشی در جنوب کشور موجب بروز سیل و خسارت شدید در استان‌های سیستان‎وبلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان شد. با آنکه از جمعه 17دی جو آرامی بر بیشتر مناطق جنوبی کشور حاکم شده اما خسارت سیل اخیر بر این استان‌ها دست‌کم موجب اسکان اضطراری 13هزار نفر شده است. به گزارش همشهری، به‌گفته پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر به‌دنبال تغییرات جوی برف و کولاک و آب‌گرفتگی از ۸دی ماه، ۱۰نفر جان خود را از دست داده ۱۳هزارو۲۵۳نفر اسکان یافته و ۱۲۴نفر به منطقه امن و ۱۵نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. همچنین امدادرسانی در ٣٨شهرستان استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس ادامه دارد.

  خسارت ۱۹۰۰میلیاردی به هرمزگان
هرچه از روزهای پس از سیل ۱۲ و ۱۳ دی می‌گذرد ابعاد ویرانگری آن بیشتر نمایان می‌شود، براساس اعلام هواشناسی هرمزگان، میناب با ۲۷۲ و رودان با ۱۷۶میلی‌متر بیشترین بارش‌ را داشتند. این بارش‌ها که موجب آب‌گرفتگی و جاری‌شدن سیلاب در برخی مناطق شهری شده است تاکنون 1900میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی، باغ‌ها، منازل مسکونی و زیرساخت‌های استان هرمزگان خسارت وارد کرده است.
به‌گفته استاندار هرمزگان عمده‌ترین خسارت‌های سیل در هرمزگان در بخش کشاورزی است و در جلسات برگزار شده با حضور وزیران کشور و نیرو، برای جبران این خسارت‌ها تصمیم‌گیری شد.
مهدی دوستی می‎افزاید: همچنین بر اثر سیل، 2هزار واحد مسکونی در هرمزگان، دچار آب‌گرفتگی و آسیب شدند که اقدامات امدادرسانی و تخلیه آب از این منازل، انجام شده است. اسکان اضطراری و توزیع اقلام مورد نیاز در میان سیل‌زدگان از دیگر اقدامات بود. همچنین در برخی مناطق سیل‌زده، غذای گرم در حال پخت و توزیع است.

  سامانه دیگری در راه سیستان‌وبلوچستان
بارندگی بیش از ۳۵۰میلی‌متری در سیستان‎وبلوچستان موجب شد این استان هم مانند هرمزگان از سیل هفته گذشته آسیب بسیاری متحمل شود. به‌گفته علی بامری، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان سیل فقط ۸۰۰میلیارد تومان به راه‌های جنوب استان خسارت زده است، براثر سیل ۸۰محور با 1060کیلومتر راه، ۲۷۷ابنیه فنی آسیب جدی دیده و تخریب شده است.
با این حال مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان در گفت‎وگو با همشهری تصریح می‌کند که حجم گسترده خسارت‌ها موجب شده که برآورد دقیقی از همه خسارت‎های استان هنوز در
دسترس نباشد.
علیرضا شهرکی می‎گوید: سامانه بارشی شامگاه پنجشنبه 16دی از استان خارج شد و مدت کوتاهی است که جو آرامی بر استان حاکم شده همکاران ما در اداره کل بحران استان و بنیاد مسکن در حال برآورد خسارت‎های وارد شده به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی هستند و در نخستین فرصت میزان خسارات اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه راه‌ها، زمین‎های کشاورزی و منازل مسکونی بیشترین خسارت را از سیل اخیر استان متحمل شده‌اند، اظهار می‌کند: شهرستان کنارک و روستاهای اطراف و همچنین مناطق روستایی جنوب استان آن بسیار آسیب دیده‌اند.
شبکه فاضلاب زابل و کنارک هم آسیب قابل توجهی متحمل شده است، همچنین شبکه آب‎های سطحی در شهرها نیز دچار خسارت شده‌اند. در روزهای گذشته کنارک، چابهار، تیس، فنوج، زابل با آب‌گرفتگی معابر مواجه شدند.  این آب‌گرفتگی موجب از بین رفتن معابر شهری شد و گاه امدادگران مجبور شدند برای هدایت آب‌های سطحی معابری را تخریب کنند به همین دلیل میزان خسارت‌ها بسیار افزایش یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان درباره خسارت به منازل مسکونی هم می‎گوید: با اینکه در شهرستان کنارک روند تخلیه منازل از آب خیلی خوب انجام شده است اما همچنان سکونت در خانه‌ها ممکن نیست، بسیاری از خانه‌ها به‌دلیل میزان آسیب‌‌های وارده ایمنی ندارند. به همین دلیل سایت‎های اسکان همچنان فعال هستند تا سیل‎زدگان تا زمانی که منازلشان بازسازی شود در آنها بمانند.
شهرکی ادامه می‌دهد:  یک سایت اسکان در کنارک، یک سایت در روستای پزم، سایت دیگری در شهر تیس و یک سایت هم در منطقه دشتیاری فعال هستند. به علاوه با توجه به دمای مناسب هوای منطقه، مقرر شده است برای مناطق مسکونی دیگری که ایمنی کافی برای سکونت مردم ندارند هم چادر اختصاص داده شود تا مردم بتوانند نزدیک منازل خود به شکل موقت اسکان یابند. وی با بیان اینکه سامانه بارشی که هفته گذشته استان را درنوردید سامانه سودانی نام دارد، درباره وضعیت بارندگی‌های استان در روزهای آینده هم می‎افزاید: پیش‌بینی هواشناسی این است که تا 10روز آینده هوای استان پایدار باشد اما به‌احتمال زیاد 25دی ماه سامانه سودانی دیگری بارش‌‌های سنگینی را در جنوب استان رقم خواهد زد. برای کاهش خسارت این بارندگی‌ها درنظر داریم شهرهایی که بیشترین آب‎گرفتگی را داشتند به سرعت از فاضلاب و آب‎های سطحی تخلیه شوند. همچنین مقرر شده است تمام تجهیزاتی که از مرکز کشور یا استان‌های همجوار به استان منتقل شده است، در انبار پشتیبان بحران آبفای کشور بماند تا اگر وضعیت بحرانی شد به سرعت بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
  
برآورد خسارت و امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده این استان‌ها همچنان ادامه دارد. به‌گفته مسئولان استانی بازسازی منازل مسکونی پس از برآوردهای اولیه آغاز خواهد شد.

مکث
کرمان و فارس درگیر خسارات سیل


در کرمان و فارس هم همچنان امداد رسانی به آسیب‎دیدگان از سیل و آب‌گرفتگی ادامه دارد. در کرمان سیل ۱۵۰میلیارد تومان به جاده‌های جنوب استان خسارت وارد کرده است. در این استان هم ساکنان بعضی مناطق ناایمن اسکان اضطراری داده شده‌اند.
به‌گفته علی زینی‌وند، استاندار کرمان با وجود بارش ‌بی‎سابقه باران که در بعضی مناطق مانند منوجان به حدود ۲۳۰میلی‌متر می‌رسید،اقدامات پیشگیرانه مانند لایروبی رودخانه‌ها در طول سال گذشته، آماده‌باش کامل همه ستادهای بحران استان، بسیج امکانات بخش خصوصی، شهرداری‌ها و بخش دولتی موجب شد حجم خسارات سیل کاهش پیدا کند و از وقوع رخدادهای ناگوار جلوگیری شود.
در فارس هم سیل جنوب و شرق استان را طی روزهای گذشته تحت‌تأثیر خود قرار داد، لارستان، بیرم و لار و زرین دشت و داراب و مُهر و لامرد در این استان از سیل خسارت بسیار متحمل شدند. به جز خسارت به‎راه‌های استان، در بخش کشاورزی و دامداری، باغ‌ها و شیلات، سیل خسارت قابل توجهی به استان وارد و حتی بخشی از سد خاکی روستای آبکنه را نیز تخریب کرد. به‌طور کلی سیل بیش از 1300میلیارد تومان به بخش‌های مختلف و زیرساخت‌ها و امور زیربنایی و منازل مسکونی مردم در شهرهای جنوبی فارس خسارت وارد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید