• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150108
+
-

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خبر داد

مطالعه بدون اعتبار طرح جامع پسماند خراسان‌شمالی

مطالعه بدون اعتبار طرح جامع پسماند خراسان‌شمالی

 بجنورد با بیش از 200هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین شهر استان خراسان‌شمالی است که تولید زباله آن با بسیاری از شهرهای بزرگ هم تراز و حتی بزرگ‌تر از خود برابری می‌کند. سالانه48 هزارو 800 تن زباله در شهر بجنورد تولید می‌شود که سهم هر نفر در روز به میزان 576گرم بوده و رقم بالایی محسوب می‌شود. موضوع دفن زباله‌های شهر بجنورد نیز مشکلی است که از سال‌های پیش وجود داشت و مدت‌هاست زباله‌ها در نزدیکی تفرجگاه این شهر دفن می‌شود. به گزارش همشهری، چند سال پیش کارخانه کمپوست یا پسماند شهرداری بجنورد برای بازیافت زباله‌های شهری در بلندترین نقطه شهر یعنی منطقه باباموسی راه‌اندازی شد اما با توجه به غیرکارشناسی‌بودن انتخاب محل، شهروندان منطقه شاکی شده و این کارخانه با وجود هزینه‌های زیاد، جمع‌آوری شد. حالا همه مدیران استان هرازچندگاهی از ضرورت ساخت کارخانه جدید کمپوست می‌گویند اما تاکنون خبری از تاسیس نیست.

بلاتکلیفی کارخانه کمپوست
چند روز پیش اما مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: مطالعه طرح جامع پسماند استان در دستور کار قرار دارد که البته هنوز اعتباری برای این منظور درنظر گرفته نشده است.  علیرضا باغچقی با بیان اینکه کارخانه کمپوست در بجنورد به‌علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردمی تعطیل شد، افزود: اجرای کارخانه کمپوست هنوز هم تعیین تکلیف نشده است و تلاش داریم تا این موضوع با همکاری سایر دستگاه‌ها به نتیجه برسد.

درخواست از وزارت کشور
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این‌باره گفت: تعیین تکلیف اجرای این واحد تولیدی برعهده وزارت کشور است، شهرداری اعتبار لازم برای اجرای این پروژه را ندارد و در این زمینه کمک دولت مورد نیاز است. احمدرضا یزدانی با اشاره به اینکه وزارت کشور می‌تواند اعتبار برای اجرای این کارخانه را در اختیار شهرداری قرار دهد، افزود: اکنون به‌علت نبود دفنگاه مناسب، زباله‌ها در کوه باباموسی دپو و به‌صورت غیراصولی دفن می‌شود. به‌گفته وی، به‌علت تکمیل نبودن ایستگاه میانی زباله، زباله‌ها در ایستگاهی در مکانی در نزدیکی مجموعه مسکونی گلستان شهر دپو می‌شود که بوی تعفن ناشی از آن موجب گلایه مردم این مجموعه مسکونی شده است. مهدی معلم، دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم دفن زباله در کوه باباموسی را غیرمجاز عنوان کرد و گفت: دفن زباله‌ها در این مکان مجوز ندارد و البته مردم روستاهای علی‌آباد و باغچق و نیز ساکنان مجموعه گلستان شهر از بوی ناشی از دپوی زباله‌ها در این مکان گلایه‌مند هستند.

زباله‌های شهری، بلای جان محیط‌زیست
تولید سالانه زباله‌های شهری ایران بیش از ۱۰میلیون تن و براساس آمار اطلس کلانشهر تهران، متوسط سرانه تولید زباله‌های شهری در ایران ۲۴۰کیلوگرم در سال است. بیشترین تولید سرانه زباله مربوط به پایتخت کشور، تهران است و در این کلانشهر به ازای هر نفر تا ۴۵۰کیلوگرم زباله شهری در سال تولید می‌شود. میانگین درصد بازیافت زباله و تولید کمپوست در جهان حدود ۱۹درصد است و در مقیاس جهانی براساس برخی مطالعات انجام ‌شده میزان بازیافت در ایران حدود ۶درصد و میزان تولید کمپوست حدود ۱۰درصد برآورد می‌شود.
 بیش از ۸۰درصد از زباله تولیدی در کشور به سمت لندفیل‌‌ها یا محل‌های دفن زباله هدایت می‌شود درحالی‌که دپوی روباز زباله بدترین روش دفع زباله است و خسارت‌‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست کشور وارد آورده است. جز بجنورد، تقریبا همه شهرها محل دفن زباله‌ای دارند که شرایط بحرانی‌ دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید