• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14998
+
-

چالش «هپکو» در اراک؛ تصمیم‌گیری در تهران

کارشناس روابط عمومی شرکت هپکو: کابوس تعطیلی هپکو باعث شده است که برخی از کارگران با مشکل روحی مواجه شوند

گزارش
چالش «هپکو» در اراک؛ تصمیم‌گیری در تهران




صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

انگار قرار نیست مشکلات کارخانه «هپکو» به پایان برسد.  باز هم اعتراض کارگران این شرکت در اراک شنیده شد. حالا اعتراض آنها به خاطر حقوق معوقه‌شان نیست، بلکه دغدغه و نگرانی‌شان تعطیلی کارخانه است. هپکو که زمانی کارخانه‌ای بزرگ و توانمند در تولید ماشین‌های راهسازی و کشاورزی در کشور و حتی آسیا بود امروز به کارخانه‌ای سوت و کور مبدل شده که تنها صدایی که از آن به گوش می‌رسد صدای اعتراض کارگران ناامید است. هپکو یکی از پردرآمدترین کارخانه‌های ایران به حساب می‌آمد و روزگاری صدای کارگران پرشماری که خوشحال به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند‏ در محوطه آن شنیده می‌شد. اما امروز، با اجرای نادرست خصوصی‌سازی، این شرکت چند قدم با تعطیلی کامل و ورشکستگی فاصله دارد و عزمی نیز برای رونق بخشیدن به این واحد صنعتی دیده نمی‌شود.

این در حالی است که مصوبه‌ها و قول‌های تکراری و برگزاری جلسه‌های متعدد دردی از نابسامانی هپکو درمان نکرده و اینها همه در حد خبر و حرف باقی مانده است. سوال اصلی اینجاست که چرا کارخانه‌ای که روزگاری طبق نقشه راه در جایگاه اول خاورمیانه می‌ایستاد‏، به این حال و روز افتاده است. موضوع مهم دیگر این است که آینده شغلی صدها کارگر بلاتکلیف هپکو به بازگشت رونق به این واحد صنعتی بستگی دارد.
از رونق افتادن هپکو در حالی است که سالانه مبالغ قابل توجهی صرف راه‌اندازی مشاغل و واحدهای صنعتی جدید در استان می‌شود و این مجموعه با تمامی ظرفیت‌هایش تقریباً نادیده گرفته شده است.


عزمی برای بازگشت رونق به هپکو دیده نمی‌شود

در این باره کارشناس روابط عمومی شرکت هپکو به همشهری می‌گوید: مشکل کارگران هپکو تنها پرداخت معوقات نیست، بلکه موضوع مهم رونق تولید در این مجموعه است که تکلیف کارگران و آینده شغلی‌شان را روشن کند. «محمد قهیه» بیان می‌کند: متأسفانه سال‌هاست که فقط قول‌های تکراری درباره هپکو داده می‌شود و هیچ تغییری در جهت بهبود شرایط این مجموعه عظیم صنعتی مشاهده نمی‌کنیم. کارگران این مجموعه مشکلات متعددی دارند. برخی به دلیل مشکلات زندگی با بیماری‌های روحی مواجه شده‌اند و برخی دیگر هم زندگی‌شان در آستانه فروپاشی است.
کارشناس روابط عمومی شرکت هپکو می‌افزاید: متأسفانه ماشین‌آلاتی که در هپکو ساخته می‌شد امروزه مشابه آن به کشور وارد می‌شود و به نظر می‌رسد عزم‌هایی برای رونق نگرفتن شرکت و استمرار واردات وجود دارد. اگر برنامه مشخص و کارشناسانه برای این مجموعه تعریف شود و در کنار آن دولت حمایت اندکی از این مجموعه بکند، امکان ایجاد شغل برای صدها نفر وجود ‌دارد.
وی می‌گوید: چرا هپکو باید به نقطه‌ای برسد که با اندک مبلغی به سهامدار واگذار شود؟ این در حالی است که زمین‌های متعددی در تهران و اراک با ارزش میلیاردی جزو سرمایه‌ و دارایی این شرکت است. خواسته کارگران هپکو رونق یافتن این مجموعه است. متأسفانه کارگران هر روز با کابوس از دست دادن شغل زندگی می‌کنند و آینده شغلی آنها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.


تا مشخص نشدن سهامدار جدید مشکلات ادامه دارد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این باره می‌گوید: سازمان خصوصی‌سازی باید سهامدار هپکو را مشخص کند و تا مشخص نشدن سهامدار جدید، مشکلات کنونی پابرجا
 خواهد بود. «محمود نعمتی» بیان می‌کند: برای پرداخت حقوق معوقه کارگران، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در استان اقداماتی صورت گرفته و با هماهنگی‌های ایجادشده بخشی از این معوقات پرداخت 
شده است. وی ادامه می‌دهد: تا امروز که در این باره صحبت می‌کنم سهامدار این شرکت مشخص نشده است. این در حالی است که مسئولان استان مشکلات هپکو را به صورت مکرر پیگیری می‌کنند. این نکته را هم باید در نظر داشت که سهامدار فعلی به هر حال باید پاسخگوی مشکلات و مسائل کنونی این شرکت باشد.


هنوز از تعیین سهامدار جدید خبری نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری می‌افزاید: مهم‌ترین مشکل مجموعه هپکو مساله مدیریت است و تا زمانی که این مشکل رفع نشود، نمی‌توان انتظار حل مشکلات این واحد صنعتی را داشت. درباره هپکو خارج از استان تصمیم‌گیری می‌شود. در واقع این واحد صنعتی در استان مستقر است و مسائل و چالش‌های آن مربوط به اراک است، اما تصمیم‌گیری درباره آن در تهران انجام می‌شود. ‌کسانی که در خارج از اراک برای هپکو تصمیم می‌گیرند‏ مشکلات کارگران را درک نمی‌کنند. «سعید فرخی» ادامه می‌دهد: به مسائل و تبعات اجتماعی و اقتصادی که گریبان کارگران این واحد صنعتی را گرفته است، واقف هستیم و قطعاً این موضوع برای مجموعه مدیریت استان مهم است. اما متأسفانه تصمیم در خصوص مدیریت مجموعه در حیطه اختیارات استانی نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بیان می‌کند: برای کاهش مشکلات کارگران هپکو راهکارهای متعددی ارائه شده است و پیگیری مسائل آنها ادامه دارد. اما راهکارها مقطعی است و حل کامل مسائل به تصمیم تهران بستگی 
دارد. فرخی ادامه می‌دهد: رونق تولید نیز با تعیین تکلیف و مستقر شدن مجموعه مدیریتی قدرتمند امکان‌پذیر می‌شود. به عقیده مسئولان استانی، مدیریت فعلی توان و قدرت لازم برای مدیریت این مجموعه را ندارد و این موضوع به کرات در جلسه‌های مختلف با سازمان خصوصی‌سازی مطرح شده، اما تاکنون اقدام موثری برای تعیین تکلیف مدیریت صورت نگرفته است.

وی می‌افزاید: استاندار در روزهای گذشته جلسه‌ای با کارگران هپکو داشت که در این جلسه مسائل به صورت شفاف توضیح داده شد و کارگران از این قضیه که تا زمان تعیین مدیریت جدید برای این مجموعه و رونق تولید مسائل به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود، مطلع شدند. امیدواریم هرچه سریع‌تر در خصوص تعیین مدیر برای هپکو نیز اقدام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید