• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149958
+
-

نادر طالب‌زاده در نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره فیلم عمار مطرح کرد

نیاز به نقد، ضمن حفظ انقلاب

نیاز به نقد، ضمن حفظ انقلاب

روز گذشته، نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره فیلم «عمار» با حضور نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره، حمید صالحی، دبیر اجرایی، سعید خورشیدی، عضو شورای سیاستگذاری و حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه، دبیر علمی جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد. غایب مهم این نشست وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بود. به‌گفته حمید صالحی، در این دوره از جشنواره بالغ بر3هزار اثر به دبیرخانه رسید که بیشترین آثار بعد از تهران، مربوط به خراسان رضوی، فارس و البرز بوده است. امسال جشنواره ۱۸دی‌ماه در سالن اندیشه حوزه هنری آغاز می‌شود و اختتامیه آن هم جمعه ۲۴دی‌ماه است. اکران‌های تهران در سینما فلسطین از ۱۹ تا ۲۳دی خواهد بود.
در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره از جشنواره عمار، پاسداشت 2 نفر از فعالان جبهه انقلاب برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه، پاسداشت مرحوم محمد سرور رجایی، نویسنده افغانستانی که تابستان امسال درگذشت برگزار می‌شود. در اختتامیه هم پاسداشت مسعود جعفری جوزانی، کارگردان سینما و خالق آثار ماندگاری چون «شیر سنگی» و «در چشم باد» ترتیب داده شده است.
جشنواره عمار امسال هم اکران مردمی حضوری دارد که به‌گفته دبیر اجرایی جشنواره اکران‌کننده‌ها می‌توانند به‌عنوان رابط جشنواره ثبت‌نام کنند. همچنین امسال از بستر اکران مردمی آنلاین رونمایی می‌شود که جایگزینی برای اکران حضوری است.

جای خالی وحید جلیلی
در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره گفت: جای وحید جلیلی خالی است. خوشحال شدم که یکی از سیاستگذاران اصلی عمار که شاهد دغدغه‌هایش در حوزه رسانه بودم، در صدا‌وسیما مسئولیت گرفته است. این نشان می‌دهد بستر عمار چقدر استخوان‌دار است. تقدیر این بود که ایشان به صداوسیما با ماموریت ایجاد تحول بروند. به‌نظرم این یک اتفاق مهم بود که کسی آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. اینکه عمار کانسپتی بود که بر آن اساس باید اقدام می‌شد، خوب است. ریشه‌های اصلی این موضوع را شهید آوینی ریخته بود، بستر آن هم سوره بود که آقای جلیلی در آن کار کرده بود. در حوزه جنگ نرم و تفکر، آن‌جایی که شعله جمهوری اسلامی خوب گرفت، عمار بود. از اول انقلاب تا امروز گروه عمار بوده‌اند، یعنی جوانان پرفکر و پردغدغه که به اینجا آمده‌اند. ما امسال برای نخستین بار گروه‌های حرفه‌ای، تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای، فیلمبرداران کاربلد و... داریم. بچه‌هایی داریم که آثارشان را دیدم و به وجد آمدم. آنها را به برنامه خودم دعوت کردم. البته برنامه من هم محصول همین عمار است.

ضرورت جراحی
وی با تأکید بر پیشرفت حرفه‌ای فیلمسازان جریان عمار گفت: امروز عمار شاهد فیلمی با استانداردهای «دیپورت» است که یادآور کارهای رابرت برسون است. این تنها یکی از کارهاست که برد بین‌المللی دارد. یکی از خصوصیات «عمار» این است که هویت انقلاب اسلامی در وجودش است. در وین امروز دعوا بر سر این است که جمهوری اسلامی چیست. ما برخی جاها در عمار نگهبانان خوبی نبودیم که این هم به‌خاطر سن کم بچه‌هاست. مثلا به سراغ حوزه‌های امنیتی نمی‌روند. البته سال گذشته فردی را داشتیم که فیلم خوبی در حوزه اقتصادی ساخت و از صاحبان یک ارگان تماس گرفتند و گفتند این فیلم را پخش نکنید. درحالی‌که نقد خوبی داشت. در این قسمت‌ها فیلم کمی داریم درحالی‌که در این حوزه کارهایی است که پول نامشروع ایجاد شده است.
طالب‌زاده بیان کرد: بچه‌ها باید دست به جراحی بزنند، اما برخی آنها را می‌ترسانند، آقای محمدرضا شهبازی کارهای طنز می‌سازد، روزی نقدی به فرزند یکی از مسئولان داشت که چرا با وجود سن کم صاحب یک هولدینگ چند‌میلیاردی است، اما به محض گفتن این حرف حالا 4ماهی می‌شود که او را از روی آنتن برداشته‌اند! ما به عمود خیمه انقلاب اعتقاد داریم، بنابراین باید نقد هم کنیم. این نیازمند یک جراحی است. این در حالی است که صداوسیما، حوزه هنری و فارابی هیچ‌کدام این کار را نمی‌کنند. بنابراین باید بچه‌های انقلاب ضمن حفظ انقلاب این
کار را کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید