• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14987
+
-

توانمندی بانوان از مسیر کارآفرینی

مدیرکل کمیته امداد استان: این نهاد در سال گذشته بیش از 24 میلیارد تومان وام اشتغال به بانوان پرداخته است

گزارش
توانمندی بانوان از مسیر کارآفرینی




زینب حیدری| قم- خبرنگار:

نخستین همایش تجلیل از زنان توانمند و تاثیرگذار استان در حوزه کارآفرینی انگیزه‌ای شد تا زنان کارآفرین استان رو در رو با هم آشنا شوند و در نخستین گام هدف‌گذاری روشنی برای آینده شغلی و حرفه‌ای خود داشته باشند.

 اگرچه تعدادی از مدیران استان در این همایش حضور داشتند، اما جای بسیاری از مدیران دیگر در این همایش خالی بود و تا پایان این مراسم خالی ماند.
«آزاده لاجوردی» مسئول برگزاری نخستین همایش تجلیل از بانوان کارآفرین استان با بیان این که کسب و کار بانوان نه فقط دارای بُعد اقتصادی است، بلکه ابعاد اجتماعی و روانی نیز دارد، افزود: کسب و کار بانوان فرایندی است که طی آن زنان توانمند می‌شوند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. هنر این است که چگونه از همه سرمایه کشور و توانمندی زنان بهره ببریم.

وی اشتغال را راهی برای شکوفایی توانمندی زنان دانست و ادامه داد: هزینه آموزش و توانمندی زنان را باید به حساب سرمایه نوشت و این همایش بستری مناسب برای معرفی زنان توانمند مهیا کرد که نیازمند حمایت مسئولان است.
وقتی از حمایت بانوان به‌ویژه بانوان سرپرست خانوار صحبت می‌شود، پای اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) به میان می‌آید. شاید گره زدن سرنوشت بانوان سرپرست خانوار با کسب و کار بانوان کارآفرین مهم‌ترین انگیزه مسئولان این همایش برای دعوت از مدیرکل کمیته امداد بود.


چتر حمایتی بانوان کارآفرین بر سر بانوان سرپرست خانوار

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در این همایش بر لزوم ساماندهی زنان سرپرست خانوار تاکید کرد و گفت: 14 هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد 4 هزار نفر زیر 40 سال سن دارند و ضرورت دارد با کارآفرینی راهی برای اشتغال این بانوان ایجاد شود.

«علی اکبر میرشکار» با بیان این که بیشتر زنان سرپرست خانوار استان دارای فرزند هستند، افزود: بسیاری از این بانوان شرایط دریافت وام را ندارند. از این رو بانوان کارآفرین می‌توانند در این زمینه چتر حمایتی خود را بر سر این خانواده‌ها بگسترانند.وی ادامه داد: کمیته امداد در طرح جدید «دوباره زندگی» خانواده‌های متلاشی‌شده به علت طلاق را با تلاش گروه‌های کارشناسی ترمیم کرده و این خانواده‌ها را به هم پیوند داده است.مدیرکل کمیته امداد استان با بیان این که در سال 96 بیش از 24 میلیارد تومان وام اشتغال از سوی این نهاد پرداخت شده است، اظهار کرد: بیش از 20 میلیارد تومان از این اعتبار از منابع بانکی بوده است که 853 زن سرپرست خانوار با این وام‌ها مشغول به کار شدند و درآمد حداقلی دریافت کردند تا در آینده نزدیک خودکفا شوند.


نگاه تبعیض‌آمیز به بانوان

با این که بانوان نقش مهمی در توسعه کشور دارند، اما هنوز فرهنگ کسب و کار برای این قشر جامعه ارتقا نیافته است و این افراد با مشکلات زیادی مواجه هستند. «احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب اظهار کرد: زنان نقش بسزایی در ترویج و پایداری دین دارند. در طول تاریخ نیز زنان قهرمانی داشتیم که الگوی مناسبی برای آیندگان خود شدند. بسیاری از پیشرفت‌ها مدیون حضور و نقش بانوان است.

وی تاکید کرد: بانوان نقش موثر و مستقیم در پیشرفت و توسعه کشور دارند. نگاه نظام اسلامی و اسلام به زن شخصیت دادن و تکریم جایگاه زنان است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان گونه زنان که نقش مدیریتی مهمی در خانه دارند، حاکمیت و دولت نیز باید زمینه‌ای ایجاد کنند تا فضا برای حضور بانوان در جامعه فراهم شود. آنچه تا امروز صورت گرفته کافی نیست و باید فضای جامعه با حفظ حرمت‌ها برای نقش‌آفرینی بانوان فراهم باشد. در برنامه ششم توسعه در مجلس حضور بانوان در جامعه به طور ویژه دیده شده است.

در پایان این همایش از 12 بانوی کارآفرین در حوزه صنایع دستی، دامپروری، فنی و حرفه‌ای و... تجلیل به عمل آمد. خانم‌ها قره‌بیگ‌لو، عباسی و مشایخی در حوزه صنایع دستی، مرتضوی در مجموعه خیریه الزهرا، ولی در حوزه فنی و حرفه‌ای، عرب‌گل در عرصه هنر، مرادی از انجمن دستان سبز، فتاحی در واحد تولیدی، عبدی کارآفرین در عرصه دامپروری و کریمی فعال در عرصه صنعت از جمله بانوان تجلیل‌شده در این همایش بودند.


تغییر نگاه به حقوق زنان در مراکز تولیدی

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در برخی مراکز تولیدی بانوان بیشتر از ساعت کار قانونی فعالیت دارند، در حالی که حقوق پرداختی به آنها بسیار ناچیز است. این نگاه باید تغییر کند. کار زن و مرد در یک شغل معین نباید تبعیض‌آمیز باشد. این نگاه درست نیست و وزارت کار و بازرسان کار باید با این افرادی که تبعیض ایجاد می‌کنند، برخورد کنند.«احمد امیرآبادی فراهانی» با بیان این که باید کرامت و شأن بانوان در محیط کار حفظ شود، تاکید کرد: مسئولان باید در برابر ظلمی که نسبت به برخی بانوان در واحدهای تولیدی می‌شود، سکوت نکنند. بابت این موضوع که در برخی واحدها در قم دیده شده است، عذرخواهی می‌کنم و از مسئولان می‌خواهم به این موضوع رسیدگی کنند.

وی با اشاره به نوع مشاغل بانوان اظهار کرد: وظیفه حاکمیت و مسئولان این است که مشاغل مناسبی را که بانوان با اشتغال به آنها از نقش مادری و سایر نقش‌های خود دور نشوند، ایجاد کنند.
امیرآبادی نبود رشته‌های پزشکی در حوزه زنان را یکی از مشکلات استان ذکر کرد و افزود: برنامه‌ریزی نوع رشته‌های انتخابی که متناسب با شأن بانوان است باید در اولویت مسئولان مربوطه باشد.
وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای حضور موثر بانوان در جامعه تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ اسلامی-ایرانی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور مدنظر باشد. مجموعه کارآفرینی کوشان گام مهمی در عرصه کارآفرینی بانوان برداشته و مسئولان باید از این جریان حمایت کنند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید