• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149833
+
-

طی مراسمی به مناسبت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هفته مقاومت انجام شد

نام مرد میدان، زینت‌بخش مترو

گزارش
نام مرد میدان، زینت‌بخش مترو

مهدی اسماعیل‌پور- خبرنگار

  دیروز صبح برخی از خانواده‌های شهدا و تعدادی از جانبازان و ایثارگران شاغل در شرکت متروی تهران در سالن ولایت ساختمان مرکزی شرکت بهره‌برداری متروی تهران گردهم آمدند تا مراسم نامگذاری ساختمان‌ها به نام 2شهید بزرگ کشور برگزار شود.
بر این اساس، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هفته مقاومت، طی مراسمی ساختمان‌های شماره یک و شماره2 شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه به نام شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمند شهید محسن فخری‌زاده نامگذاری شد؛ مراسمی که با تقدیر از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران شاغل در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه همراه بود.
به گزارش همشهری، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران، مهدی فخری‌زاده، فرزند شهید محسن فخری‌زاده، معاون دادستان کل کشور، نمایندگانی از ستاد کل نیرو‌های مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی به همراه جمعی از سرداران 8سال دفاع‌مقدس در این مراسم حضور داشتند.

امیدوارم از نور این شهیدان منور و بهره‌مند شویم
مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این مراسم بر رویکرد شهرداری تهران در تکریم و گرامیداشت شهدا و خانواده معظم و معزز ایشان تأکید کرد: «رویکرد شهردار محترم تهران، جناب دکتر زاکانی تأکید بر تکریم و گرامیداشت خانواده معظم شهداست. حقیر خودم را خادم‌الشهدا و کوچک تمام خانواده‌های معظم شهدا می‌دانم. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان قهرمان ملی و فراملی، اهتمام ویژه ایشان نسبت به خانواده معظم شهدا بود. رهبر معظم انقلاب جملات ارزشمند بسیاری درباره شهید سلیمانی فرمودند.
بنده یکی از جملات را منتخب کرده‌ام که ایشان می‌فرمایند: «شهید سلیمانی نرم‌افزار مقاومت و الگوی مبارزه را به ملت‌ها تعلیم کرد.» این جمله همانند دیگر منویات رهبر انقلاب جمله بسیار فاخری است. یک جمله هم درباره شهید دانشمند محسن فخری‌زاده عرض می‌کنم. در پیامی که حضرت آقا به مناسبت شهادت ایشان داشتند یک جمله را برجسته می‌کنم که فرمودند: «علو مقامی که خداوند با شهادت به آن بزرگوار عطا کرد، مزد زحمات و اخلاص کم‌نظیر او بود و این مقام با هیچ‌یک از مقام‌های دنیوی قابل مقایسه نیست.» زمانی که ما در خدمت شهید فخری‌زاده بودیم ایشان جملات ارزشمندی داشتند که فقط یکی از آنها را عرض می‌کنم. ایشان بر انجام کار دست اولی تأکید داشتند.
این شهید بزرگوار می‌فرمود که اگر بر مبنای استانداردهایی که تعیین شده حرکت کنیم، نمی‌توانیم در انجام کارها میانبر بزنیم و وظیفه ما انجام کار دست اولی و قدم زدن در سرزمین‌های ناشناخته است. امروز بنده و همکارانم در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه مفتخریم که ساختمان‌های مترو را به نام شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده مزین کنیم تا با این نامگذاری از روح شهیدان بهره‌مند شویم. درواقع هویت و روح فعالیت‌های ما باید با این نامگذاری از نور این شهیدان بهره‌مند و منور شود. ان‌شاء‌الله به دعای خیر این عزیزان و خانواده معظم شهدا و این مراسم توفیق داشته باشیم تا پاسدار خون شهدای عزیزمان باشیم.»

هرکاری انجام دهیم، باز هم به شهدا ادای دین نکرده‌ایم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران که یکی دیگر از مهمانان این مراسم بود، گفت: ما هرقدر که برای شهدا و به نام آنها کار کنیم باز هم ادای دین نکرده‌ایم و بدهکار آنها هستیم؛ هرچند هرکاری هم که انجام می‌دهیم سودی برای شهدای والامقام ندارد و تمام منفعت آن باز هم برای خودمان است و به کشور و مردم برمی‌گردد.
مهدی چمران افزود: «به مناسبت سالگشت شهادت شهید بزرگوار سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همچنین به یادبود دانشمند بزرگ شهیدمان شهید فخری‌زاده امروز 2ساختمان شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به نام و یاد این شهیدان بزرگوار نامگذاری شد.
این برنامه در یک جایگاه و محل تخصصی و فنی انجام شد تا ارتباطی هم با شهید بزرگوار محسن فخری‌زاده داشته باشد. هرچه برای این شهدا یا به نام آنها کاری انجام دهیم باز هم کم است و کم کار کرده‌ایم؛ چون این شهدای بزرگوار و همه شهدای ما آنچه داشتند را در راه خدا ایثار کرده و زندگی و جان خودشان را فدای مکتب، انقلاب، میهن، کشور و ایده خودشان کرده‌اند؛ بنابراین ما هرقدر هم تلاش کنیم و زحمت بکشیم و مراسم نامگذاری یا بزرگداشت یا مجلس و برنامه‌های متنوع و فراوان بگذاریم، باز هم در مقابل عظمت این شهدا ادای دین نکرده‌ایم. البته شهدا نیازی به این کارها ندارند و جایگاه آنها بالاتر و برتر از این چیز‌هاست. شهدا در بهشت برین هستند و نیازی به آمدن، رفتن، نشستن، سخن گفتن، نامگذاری و کارهایی از این دست نداشته و ندارند و سودی هم نمی‌برند، بلکه این خود ما هستیم که از چنین کارها و برنامه‌هایی سود می‌بریم. جامعه ما، اجتماع ما، انقلاب و مکتب ماست که با بزرگداشت شهدا سود می‌برد و می‌تواند استمرار یابد وگرنه ما با این نامگذاری‌ها و بزرگداشت‌ها چه نفعی می‌توانیم از آنها برده باشیم؟
این چیز‌ها که برای سردار سلیمانی و دیگر شهدا سودی ندارد و فقط برای مملکت ما و مردم ماست که می‌تواند مفید واقع شود و قطعا هم مفید واقع می‌شود. ما زمانی می‌توانیم انقلاب خودمان را استمرار ببخشیم و زمانی می‌توانیم با قدرت در مقابل دشمنان‌مان بایستیم که انقلاب ما و مردم ما مقاوم و جوانان‌مان توانمند باشند و روحیه شهادت‌طلبی در مردم زنده باشد. اگر این روحیه زنده باشد، آن‌وقت می‌توانیم زنده باشیم. اگر ملتی این روحیه را نداشته باشد نمی‌تواند زنده بماند؛ آن هم ملتی مثل ما که از همه طرف بر آن می‌تازند و دشمنان فراوانی مثل آمریکا و اسرائیل داریم که نمی‌خواهند انقلاب اسلامی ما پا بگیرد، اما به کوری این دشمنان 42سال است که این انقلاب پیش می‌رود و ان‌شاءلله هر روز جلوتر و محکم‌تر و مقاوم‌تر پیش خواهد رفت.»
 چمران انرژی هسته‌ای را فقط بهانه‌ای برای فشار آوردن به ملت ایران و انقلاب می‌داند و می‌گوید مشکل اصلی آنها با ما انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است: «دشمنان با انقلاب اسلامی مخالفند، چرا؟ چون ایدئولوژی، مکتب و تفکر آنها از بین می‌رود. به بهانه بمب هسته‌ای و برای جلوگیری از دستیابی کشور به فناوری انرژی هسته‌ای دانشمندان عزیز ما را به شهادت می‌رسانند؛ چرا؟ به‌خاطر اینکه ما نتوانیم این تکنولوژی را ادامه دهیم و به آن دست پیدا کنیم و با این فشارها می‌خواهند حرکت رو به جلوی ما را متوقف کنند. چرا این کار را می‌کنند؟ آیا ما واقعا به‌دنبال بمب هسته‌ای هستیم؟ خودشان هم می‌دانند چنین نیست. اصلا بحث‌شان فقط انرژی هسته‌ای نیست. انرژی هسته‌ای را کشورهای دیگری هم دارند. اسرائیل موشک‌های هسته‌ای و بمب‌های هسته‌ای را آماده کرده و به هیچ‌کسی هم جواب پس نمی‌دهد و در هیچ معاهده بین‌المللی هم شرکت نکرده است. عضو معاهده بین‌المللی ضد‌اشاعه و گسترش بمب و سلاح هسته‌ای هم نیست و به کسی هم پاسخ نمی‌دهد و نمی‌دانند و نمی‌دانیم اصلا چه میزان بمب و سلاح هسته‌ای دارد! چرا آمریکا به پروپای آنها نمی‌پیچد؟ مگر کشور همسایه ما پاکستان و آن طرف‌تر هند، انرژی هسته‌ای ندارند؟ مگر کشورهای اروپایی انرژی هسته‌ای ندارند؟ چرا فقط در مقابل انرژی هسته‌ای ایران مقاومت می‌کنند؛ آن هم انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز؟ حتما خاطرتان هست وقتی برای مصارف طبی خودمان در همین رآکتور انرژی دانشگاه تهران نیاز پیدا کردیم، اورانیوم غنی‌سازی‌ 20درصد به ما ندادند با اینکه قول و قرار داشتند که بدهند، اما همان مقدار کم را هم ندادند و همین دانشمندان عزیز هسته‌ای ما بودند که توانستند در مدت کوتاهی به این فناوری دست‌پیدا کنند و خودشان آن را بسازند و تولید کنند و توانستیم نیاز کشور را برطرف کنیم. وقتی نیازمان برطرف شد تازه گفتند حالا آماده‌ایم که به شما اورانیوم 20درصد بدهیم؛ آن‌هم چون دیدند خودمان به آنجا رسیده‌ایم؛ بنابراین آنها بحث انرژی هسته‌ای ندارند. آنها می‌خواهند جلوی این تکامل، پیشرفت، جهش علمی، فرهنگی و انقلابی ما را بگیرند و ما را از این مسیر پیشرفت باز بدارند و مسائل دیگر بهانه‌ای بیش نیست.»

استقلال در علم و تکنولوژی
رئیس شورای شهر تهران بار دیگر عنوان کرد که تنها راه پیشرفت و سربلندی مردم و کشور ایستادگی در برابر دشمنان است: «مردم و ملت بزرگوار ما و رهبر عالیقدر ما این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند و مقابل این رفتار و تفکر آنها ایستاده‌اند. همین ماهواره سیمرغ را که دانشمندان ما همین چند روز پیش پرتاب کردند، عزیزی که مسئول آن بود، توضیح می‌داد که خارجی‌ها هیچ حمایت و کمکی نه به لحاظ تکنولوژی و نه به لحاظ فنی در اختیار ما نگذاشتند. نه اینکه خودشان در اختیارمان نگذاشتند؛ حتی اگر کسی هم بخواهد به آن دست بیابد اجازه نمی‌دهند و مانع می‌شوند. ما خودمان به تنهایی به آن علم و تکنولوژی رسیده‌ایم و این موضوع برای ما ارزش و اهمیت فراوانی دارد. با ما دشمنی می‌کنند، فشار می‌آورند و با تبلیغات فراوان و شدید می‌خواهند مردم را از انقلاب مایوس و زده کنند. با ایجاد مشکلات فراوان و نگه داشتن و حصر کردن منابع مالی ما در بانک‌های خارجی می‌خواهند ما را به زانو دربیاورند، اما غافل از اینکه مردم ما مشکلات و سختی‌ها را تحمل می‌کنند و روی پای خود می‌ایستند و جلو می‌روند و راه پیروزی هم همین است. اگر تسلیم شویم و با آنها کنار بیایم مثل همان 8سالی می‌شود که دیدید وقت، عمر و انرژی ما را تلف کردند و ما را به عقب برگرداندند و ما به هیچ‌چیزی هم دست نیافتیم. کشورهای ذلیل را هم می‌بینیم که نوکر آنها می‌شوند و با آنها دست دوستی می‌دهند، اما به چیزی دست نمی‌یابند.
 از این قبیل کشور‌ها کنار ما فراوان هستند و نیازی به راه‌های دور رفتن نیست. ما ایستادیم و مقاومت کردیم و توانستیم مقابل‌شان سخن خودمان را به کرسی بنشانیم و ان‌شاءالله باز هم جلو و جلوتر خواهیم رفت، ولی فراموش نکنیم همه اینها به بهای خون پاک شهدای عزیز ماست؛ چه شهدای دفاع‌مقدس و چه شهدای مدافع حرم و چه شهدای دانشمند و هسته‌ای ما، همه و همه به بهای خون پاک این شهدای عزیز است. بنابراین هرچه برای این شهدا کار کنیم باز هم وظیفه و دین خودمان را ادا نکرده‌ایم، باز هم کم کار کرده‌ایم و همواره مدیون آنها هستیم.»

مکث
اینها جهادگران علمی را هم می‌کشند

فرزند شهید محسن فخری‌زاده پیش از مراسم نامگذاری ساختمان شماره 2شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه به نام این شهید والا مقام، از ویژگی‌های این شهید دانشمند هسته‌ای سخن گفت: از عزیزان شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه و اعضای شورای شهر   و شهردار محترم برای نامگذاری این دو ساختمان به یاد این دو عزیز تشکر می‌کنم. این دو شهید هرکدام در جایگاه خودشان پیام‌های مشخص و بزرگی داشتند؛ یکی در حوزه مقاومت و دیگری در حوزه جهاد علمی. همانگونه که حضرت آقا فرموده‌اند زنده نگه‌داشتن یاد شهدا کم از شهادت نیست. ان‌شاءالله این مراسم‌ها و نامگذاری‌ها به شناختن مسیر شهدا و تبیین اهداف آنها منجر شود و به ما کمک کند تا این مسیر را که یقینا مسیری الهی است و منتهی به مسیر ختمی مرتبت است، فراموش نکنیم. جمله‌ای که شهید فخری‌زاده در یکی از سخنرانی‌های‌شان داشتند این بود که می‌گفتند اینها نشان دادند که جهادگران علمی را هم می‌کشند. پس امروز ما هم امید داریم که شهید شویم. مهدی فخری‌زاده افزود: از قول پدر خاطره‌ای را عرض می‌کنم که بی‌مناسبت با این اتفاقات نیست. ایشان در جریان مسیری که انتخاب کرده و ادامه دادند تا به مقصد رسیدند فرمودند که این مسیر را در سن 15سالگی انتخاب کردند. یعنی زمانی که می‌خواستند در دبیرستان انتخاب رشته کنند. رشته فیزیک را انتخاب کردند و در ادامه در رشته هسته‌ای ادامه تحصیل دادند و در این حوزه توانستند اقدامات و کارهای بزرگی انجام دهند که همگی شاهد آن هستیم. در همان بخش هسته‌ای کشور اتفاقاتی رقم خورد که برای دنیا قابل باور نبود. قابل باور نبود که کشور ایران بتواند با وجود تحریم‌ها، مقاومت‌ها و جلوگیری‌ها در این زمینه رشد کند و موفق شود به‌عنوان یکی از معدود کشورها در حوزه هسته‌ای نقش‌آفرینی کند. خب این نمونه بارزی از کلمه ما می‌توانیم بود. یعنی ما می‌توانیم همچون شهید فخری‌زاده و همچون دیگر بزرگان در عرصه جهاد علمی، با تکیه بر توان خودمان و بدون نیاز به قدرت‌های دیگر در بخش‌هایی که برای هیچ‌کس در جهان قابل تصور نیست، موفق شویم. او گفت: شهید فخری‌زاده از ابتدای کار و از ابتدا تا انتهای تحصیلات در داخل کشور خودمان مسیر را ادامه داد. هیچ وقت برای ادامه تحصیل به خارج نرفت  و با اینکه شرایطش مهیا بود، حاضر نشد از کشور خارج شود. جمله‌ای که همیشه می‌گفت این بود که ما باید در همین جا   بمانیم و درس بخوانیم و با تکیه بر توان خودمان موفق شویم. این کلمه «ما می‌توانیم» از عرصه فناوری‌های هسته‌ای عبور کرد و همانطور که در یک سال اخیر بارها و بارها شنیده‌ایم در عرصه‌های مختلف چه در عرصه‌های دفاعی و چه در عرصه‌های صنعتی و چه در عرصه‌های کمک به بخش تولید و چه در عرصه‌های درمان نقش‌آفرینی کرده است. ادامه دادن این مسیر و این جهاد علمی، برای ایشان منتهی به مقام والای شهادت شد و به فرموده مقام معظم انقلاب، مقام والای شهادت پاداش الهی تلاش‌های علمی او بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید