• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156944
+
-

حلوا مجلسی زینت‌بخش سفره افطاری!

ندا احمدلو

دم‌دمای غروب ‌ماه رمضان، صدای ربنا و عطر چای دارچینی در تمام خانه پیچیده؛ بوی گلاب و زعفران حلوای مامان، مرا بیهوش می‌کند! یاد تمام خاطرات کودکی‌ام می‌افتم. یاد بابابزرگ که روزه‌اش را با نان و حلوا باز می‌کرد و می‌گفت: «دختر جان! یک لقمه حلوا با یک لیوان چای گرم بخور که لذت روزه‌داری را زیر دندانت مز‌مزه کنی».
مگر می‌شود ‌ماه رمضان بیاید و دلت نخواهد که عطر دلنشین حلوا در خانه‌ات بپیچد؟ مگر می‌شود شیرینی این دسر سنتی ایرانی در کنار یک لیوان چای گرم را با هیچ خوراکی دیگری در سفره افطار عوض کرد؟ قطعا نمی‌شود! پس اگر شما هم جزو طرفداران حلوای اصیل ایرانی هستید و می‌خواهید یک راه ساده برای درست کردن خوشمزه‌ترین حلوای مجلسی را بدانید، دستور آشپزی امروز را از دست ندهید.
برای درست کردنش چه لازم داریم؟
آردیک لیوان
آب‌جوشیک‌چهارم لیوان
گلابیک قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کردهیک قاشق غذاخوری
شکرنصف لیوان
روغن مایعنصف لیوان
کره25گرم
یک نکته
بهتر است از آرد مخصوص نان بربری، نان تافتون، نان سنگک یا هر نوع آرد سبوس‌‌دار دیگری استفاده کنید! آردهای سفید مخصوص نان فانتزی یا آردهای مخصوص شیرینی‌پزی، کاملا تصفیه‌شده هستند و برای تهیه حلوا، چندان مناسب نخواهند بود!
چطوری درستش کنیم؟
1-ابتدا آرد را داخل تابه بریزید و آن را حدود 25دقیقه با حرارت ملایم، تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته بشود و رنگ آرد، کمی تیره بشود.
2- بعد از 30دقیقه، کره و روغن را به آرد اضافه کنید و حدود 20تا 30دقیقه دیگر به تفت دادن خود ادامه بدهید. در این مرحله، میزان تفت دادن به سلیقه خودتان برای رنگ نهایی حلوا بستگی دارد. هرچقدر آرد و روغن را بیشتر تفت بدهید، رنگ حلوا، تیره‌تر خواهد شد.
3- آب جوش، شکر، گلاب و زعفران دم‌کرده را ترکیب کنید تا شهد مخصوص حلوا آماده بشود.
4-حرارت را خاموش کنید و شهد را کم‌کم به آرد و روغن اضافه کنید. هنگام افزودن شهد، مواد حلوا را تندتند هم بزنید تا بافت حلوا، کاملا یکدست و لطیف بشود.
5-اگر بعد از افزودن شهد، بافت حلوا کمی شل بود، می‌توانید حدود 3تا 5دقیقه دیگر حلوا را روی حرارت ملایم، تفت بدهید تا به بافت دلخواه‌تان برسد.
6- این حلوا می‌تواند به‌صورت گرم یا سرد مصرف شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید