• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14973
+
-

تکلیف نفرآباد را مشخص کنید

نگاه روز
تکلیف نفرآباد را مشخص کنید


قدرت الله خدامی/ شورایار محله نفرآبا
زمانی که موضوع طرح توسعه حرم مطرح شد، قرار بود بافت تاریخی نفرآباد تا شعاع 200متری حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تخریب شود. اشتباهی که در این ‌باره صورت گرفت این بود که متاسفانه در سال‌های گذشته به جای اینکه ابتدا همین محوطه تخریب شود و بعد به سراغ 2مرحله بعدی که برای تخریب در نظر گرفته شده بود بروند، خانه‌های آخر نفرآباد را هم که در مرحله سوم تخریب قرار داشت خریداری و تخریب کردند و همین موضوع باعث شد که محله به‌صورت دندانه‌دندانه دربیاید. از خانه‌های بزرگ این محله، یکی خانه حاج‌جعفر کاظمی و دیگری خانه ارباب‌سیف‌الله بود که در طرح توسعه آستان تخریب شد.

من به‌عنوان عضو شورایاری، با آقای مسجدجامعی هم در این ‌باره صحبت کردم و گفتم که مردم نفرآباد ناراضی هستند و می‌گویند یا خانه‌ها را بخرید و یا اجازه ساخت‌وساز بدهید اما هنوز هیچ جوابی به این انتقادها داده نشده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث ناامنی بیشتر محله شده خاموشی کوچه‌ها در بیشتر مواقع است و همین مسئله باعث شده که میزان آسیب‌ها در این محله بیشتر شود. یکی از پارک‌های محله نفرآباد پارک یاس است که برای معلولان در نظر گرفته شده اما تمام وسایل آن توسط معتادان و... تخریب شده و به عنوان یکی از معدود جاهایی که برای تفریح بچه‌ها و معلولان در این محله بنا شده الان تقریبا غیرقابل استفاده است. مشکل دیگر اهالی محله نفرآباد، درخصوص نوجوانان و جوانان است که با وجود معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که در محله رفت‌وآمد می‌کنند باید مراقب باشیم تا آنها دچار آسیب نشوند.

متأسفانه برخی از خانه‌های محله که اجاره داده شده‌اند، به مرکز خریدوفروش مواد‌مخدر تبدیل شده‌اند و اگرچه با کمک کلانتری شهرری معتادان چند نوبت در محله جمع‌آوری شده‌اند اما هنوز هم از غروب به بعد می‌توان معتادانی را مشاهده کرد که در جای‌خالی خانه‌هایی که تخریب شده‌اند و در لابه‌لای خودروهای پارک‌شده، مشغول استعمال مواد‌مخدر هستند.

  یکی دیگر از مشکلات این منطقه، مهاجران غیرقانونی افغان هستند که خانه‌های نفرآباد را اجاره کرده‌اند اما برخی از آنها شغل ندارند و باعث بروز مشکلاتی برای اهالی شده‌اند. البته برخی خانواده‌های افغان هم هستند که سرپرست آنها در سوریه به شهادت رسیده و مورد احترام اهالی محل قرار دارند. تکیه نفرآباد یکی از محل‌های قدیمی منطقه است که متأسفانه هنوز به ثبت میراث نرسیده.

این تکیه هم در طرح توسعه حرم قرار دارد. با توجه به قدمت حدود چهارسده‌ای این تکیه، متأسفانه برخی دیوارهای آن ترک خورده و باید هر چه سریع‌تر مرمت شود. مدتی قبل هم چاهی که در داخل تکیه قرار دارد ریزش کرد که با کمک مسئولان مترو، آن را مرمت کردیم.

الان با تخریب نیمه‌کاره نفرآباد، خاطره جمعی از شهروندان به فراموشی سپرده می‌شود. این در حالی است که بافت‌های تاریخی درصورتی که حفظ شوند می‌توانند خاطره شهروندی را در خود زنده نگه دارند اما با طرح توسعه حرم شاهد خروج تدریجی ساکنان و پایین‌آمدن کیفیت سکونت در منطقه و جایگزین‌شدن مهاجران بعضا غیرقانونی و درنهایت بروز آسیب‌های اجتماعی هستیم.

طرح توسعه حرم بیشترین آسیب را به بافت محله‌های نفرآباد و هاشم‌آباد وارد کرده است. تقریبا تمام محله هاشم‌آباد تخریب شده و خانه‌هایی که باقی مانده‌اند مربوط به محله نفرآباد هستند. الان حدود 5سال است که طرح توسعه حرم تقریبا مسکوت مانده و اهالی بلاتکلیف مانده‌اند. حالا که قرار بر تخریب قدیمی‌ترین محله شهرری است کاش زودتر تکلیف اهالی مشخص شود تا از این وضعیت رها شوند.




ویژگی های تکیه نفرآباد

دورتادور صحن شبستان تکیه، سکویی به ارتفاع ۳۰سانتی‌متر و عرض 3‌متر برای نشستن عزاداران ساخته شده و مساحت شبستان ۴۰۰‌مترمربع است.

بنای شبستان، دوطبقه است و در گذشته زن‌ها مراسم تعزیه‌خوانی را از طبقه بالا تماشا می‌کرده‌اند.

تکیه سال۱۳۴۲ بازسازی شده اما فقط ستون‌های چوبی جای خود را به تیرآهن‌ها داده تا‌‌‌ همان شکل قدیمی تکیه حفظ شود.

سقاخانه معروف و قدیمی نفرآباد به نام سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) همچنان در کنار تکیه قرار دارد.

بر سردر تکیه نام هیئت عزاداری را «علی‌اکبر(ع)» نوشته‌اند اما همچنان اهالی، آن را به نام «تکیه نفرآباد» می‌شناسند.

سردر تکیه کاشیکاری‌است و روی این کاشی‌ها هم لحظه شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) نقش شده است. نمای بیرونی دیوارها آجری‌است.

در فاصله‌ 2متری از زمین، قلاب‌های‌ گردی نصب شده‌ است که یک سر آن داخل دیوار فرورفته و وقتی چادر خیمه برپا می‌شود، طناب را به این قلاب‌ها می‌بندند تا چادر از همه طرف مهار شود. یک ستون چوبی هم به ارتفاع ۱۲‌متر، چادر خیمه را نگه‌می‌دارد. چادر سفید خیمه، کار هنرمندان اصفهانی‌است.

علاوه بر ایام محرم و مراسم مذهبی دیگر، تکیه نفرآباد در هر شب جمعه برنامه دارد و از عزاداران به همان روال قدیم با آبگوشت پذیرایی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید