• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149696
+
-

رئیسی 5 ماه پس از شروع به کار دولت سیزدهم به قم رفت

استقبال گرم در شهر فقاهت

دولت
استقبال گرم در شهر فقاهت

اولین حضور سیدابراهیم رئیسی در قامت رئیس دولت سیزدهم در شهر مرجعیت و روحانیت قم به‌صورت ویژه و 2روزه برگزار شد. دیدارها و ملاقات‌های او در سیزدهمین سفر استانی‌اش استقبال و همراهی گروه‌ها و اقشار مختلف قم را به همراه داشت. رئیسی پیش از این یک‌بار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی در رقابت‌ها نیز برای دیدار با مراجع به قم سفر کرده بود. او طی روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای برای دیدار با مراجع تقلید، شرکت در جلسه شورای اداری استان، دیدار با جمعی از خانواده شهدای دفاع‌مقدس و مدافعان حرم، نشست مشترک با استادان، طلاب و فرهیختگان حوزوی و نشست فعالان فرهنگی و اجتماعی استان قم داشت. سفری که مقدمه آن حضور در حرم حضرت معصومه(س) و گلزار شهدای قم بود. رئیس‌جمهور در این سفر بر ضرورت ارتباط حوزه‌های علمیه با دولت و کمک اتاق فکر حوزه‌های علمیه در برنامه تحول دولت برای کشور تأکید داشت.

کار باید به نتیجه برسد
رئیسی در بخش‌های قابل توجهی از برنامه دیدارها و ملاقات‌های خود بر رویکردهای عمومی دولتش در قبال تحقق وعده‌های سفرهای استانی، تشکیل دولت مردمی و فارغ از حزب و جناح، اصل تعامل با دنیا به‌ویژه همسایگان و پرهیز از فامیل‌بازی در انتصاب‌ها تأکید داشت. او می‌گفت «روش دولت در سفرهای استانی این است که کارها ضمانت اجرا داشته باشند» و از دولتمردان مطالبه کرد «گزارش اقدامات باید به مردم اعلام شود. لازم است آثار کارها و اقدامات در زندگی مردم مشخص شود. مردم به خوبی شرایط را درک می‌کنند. مسئولان باید نسبت به کارها گزارش دهند، اگر به نتیجه رسید که خوب است اما اگر به نتیجه نرسید علل آن را باید ناظران، مجریان و مردم بدانند. کاری که به‌دنبال آن هستیم یک کار جهادی است و باید به نتیجه برسد. جواب‌های اداری به درد کاری که می‌کنیم نمی‌خورد و نتیجه کارها باید مشخص شود و در این کارها نه نداریم. اگر این اقدامات نتیجه‌ نداشته باشد موجب ناامیدی مردم و کاهش اعتماد خواهد شد و سرمایه اجتماعی آسیب می‌بیند.»

دیگر ستاد نداریم، دولت داریم
رئیس‌جمهور در دیدار با علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از مردم قم هم با تأکید بر اینکه امروز مسئله ما ملی است و اگر بخواهیم حزبی، گروهی و بخشی نگاه کنیم کارها سامان نمی‌یابد، گفت: به محض اینکه انتخابات تمام شد، در جمع اعضای ستاد و کسانی که در انتخابات حضور داشتند گفتم ما دیگر ستاد نداریم، بلکه می‌خواهیم دولت تشکیل بدهیم و حالا هم می‌گویم هر کس چه در ستاد ما بود و چه نبود و چه به ما رأی داد یا نداد، دولت متعلق به اوست و به دولت کمک کنند. او در دیدار طلاب و فرهیختگان حوزوی با طرح این پرسش که چرا پس از ۴۰ سال هنوز کاستی‌هایی در کشور وجود دارد؟ گفت: پاسخ این پرسش را باید در عملکرد خودمان جست‌وجو کنیم؛ زیرا آنجا که کار با اعتقاد و تلاش دنبال شد به مقصد رسیدیم اما آنجایی که باورها سست شد، مشکلات ایجاد شد. رئیسی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، عمل نکردن به مبانی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را عامل عقبگرد برشمرد و گفت: اگر به اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم. او  با بیان اینکه محدودیتی برای کسب دانش و تجربه از هیچ کجای دنیا وجود ندارد، افزود: در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات کشور باید با احتیاط حرکت کنیم زیرا نسخه‌ها باید بومی‌سازی شود و برای پیشرفت باشد نه وابستگی کشور. رئیس دولت سیزدهم با نهی همگان از ایجاد یأس در جامعه و با بیان اینکه هر چه امور پیش می‌رود گشایش هم بیشتر می‌شود، افزود: همه تحریم‌ها برای متوقف کردن و کند کردن پیشرفت در کشور است اما باید با امید و حرکت، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. او با اشاره به پیشرفت نامتوازن کشور و توزیع ناعادلانه برخی امکانات در استان‌ها گفت: به جای نظام چانه‌زنی و پیگیری‌های فردی و اقلیمی، باید یک نگاه متوازن به اقتصاد ملی و عدالت اجتماعی در سراسر کشور داشته باشیم.

نقاط قوت را ضعف جلوه می‌دهند
رئیس‌جمهور در بخشی از دیدار با فعالان فرهنگی و اجتماعی استان قم هم با اشاره به برخی ضعف‌ها در ادارات و وزارتخانه‌ها تصریح کرد: در دولت سیزدهم سند تحول دولت را آماده کردیم که لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبتنی بر این سند تحول تدوین شده است. او درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت هم گفت: ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند. رئیسی با اشاره به هجمه‌های صورت‌گرفته به دولت سیزدهم گفت: متأسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند و برای مثال درحالی‌که این دولت به دور از فامیل‌بازی تشکیل شده اما تلاش می‌کنند طور دیگری آن را به مردم معرفی ‌کنند. یا در موضوع کاهش نرخ رشد تورم که در آمار ماه‌های اخیر دیده می‌شود، سعی می‌کنند این نقطه قوت را در اذهان، نقطه منفی معرفی کنند.

دیدار رئیسی با مراجع عظام تقلید
رئیس‌جمهور در سفر 2روزه قم با آیات عظام عبدالله جوادی‌آملی، ناصر مکارم‌شیرازی، جعفر سبحانی، حسین نوری‌همدانی و محمدعلی علوی‌گرگانی دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه دولت از ابتدا اصل را بر تعامل با دنیا به‌ویژه همسایگان گذاشته است، گفت: در همین چند‌ماه کار دولت جدید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه افزایش یافته است. آیت‌الله جوادی‌ آملی نیز با اشاره به لزوم حفظ کرامت مردم در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی، گفت: ما باید مردم را سر سفره خودشان بنشانیم و به کرامت آنها توجه کنیم، همانگونه که خداوند متعال دستور داده است. آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با اشاره به برخی مشکلات ازجمله ساخت مونوریل در قم از رئیس‌جمهور خواست نسبت به سروسامان دادن به این موضوع با نظر کارشناسان اقدام شود.رئیس‌جمهور در دیدار آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه گرانی و تورم به‌زودی متوقف می‌شود گفت: گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود. آیت‌الله نوری‌همدانی نیز در دیدار رئیس‌جمهور گفت: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که نخستین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نیز ضرورت راه‌اندازی فرودگاه قم، اصلاح نظام بانکداری و حل مشکل گرانی را خطاب به رئیس‌جمهور یادآور شد.

مکث
مشکلات قم و وعده‌های رئیس‌جمهور

سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در بخشی از سفر قم اشاره داشت: «قبل از اینکه به این استان سفر کنم تیمی از دولت به قم آمدند و مشکلات را بررسی کرده و از دیدگاه مراجع، علما و مسئولان استانی بهره‌بردند.» او در بخش‌های مختلف سفر خود و دیدارهای متعددش اشاراتی به رئوس این مشکلات و برنامه‌های دولت برای رفع آنها داشت:
   طرح‌های نیمه‌تمام، بیکاری و مشکل مسکن از عمده‌ترین مشکلات مردم است که تصمیمات لازم اتخاذ شد.
   مشکلاتی مثل فرودگاه قم در این شهر وجود دارد که با برنامه طراحی شده باید بسامان و به نتیجه قطعی برسد.
   استاندار باید پیگیری کند طرح فرودگاه قم زودتر به نتیجه برسد.
   هرچه سریع‌تر پارک علم و فناوری استان قم ایجاد شود.
   زمانی که در قوه قضاییه بودم قرار شد با رفع مشکل مجری طرح فرودگاه قم، پروژه نهایی شود.
   وزیر صمت با کمک بانک مرکزی، صندوق توسعه و استانداری قم کارگروهی برای رفع مشکلات صنایع استان ایجاد کند.
   با توجه به ارتباط قم با ۱۷ استان کشور، مسئله گردشگری در این استان مهم است.
   کارگروه زیارت استان قم باید با حضور افراد مسئول، کار گردشگری مذهبی را دنبال کند.
   چرا با وجود گاز، آب، برق، جاده و خانه بهداشت در روستاها، روستایی‌ها به حاشیه شهرها می‌آیند؟
   کارخانه‌های نیمه‌تعطیلی داریم که باید فعالشان کنیم؛ راه‌حل رفع بیکاری فعالسازی مراکز تولیدی است.
   اگر بعضی از آسیب‌های اجتماعی در قم پیشگیری و درمان نشود به جرم قابل کیفر تبدیل می‌شود.
   آسیب‌های اجتماعی در قم زیاد است.
   آمار طلاق در قم نگران‌کننده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :