• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149692
+
-

پرونده سیب ارومیه به کمیته ویژه رفت

وزارت جهادکشاورزی کمیته‌ای ویژه برای بررسی و رفع مشکلات فروش نرفتن سیب کشاورزان آذربایجان‌غربی تشکیل داده است

پیگیری
پرونده سیب ارومیه به کمیته ویژه رفت

حمیده پازوکی - خبرنگار‌

 آذربایجان‌غربی با تولید سالانه ۱.۲میلیون تن سیب درختی رتبه اول تولید سیب کشور را در اختیار دارد؛ سیبی که ۳۰درصد آن صنعتی است و بخش قابل‌توجهی از آن باید صادر شود. با این حال طی نزدیک به 10سال گذشته نبود الگوی مناسب کشت، سورت و بسته‌بندی مناسب محصول، به‌موقع نبودن خرید و فروش سیب و موانع پیش پای صادرات موجب شده است بازار این میوه چنان آشفته شود که هر سال بخش بزرگی از آن بدون خریدار بماند یا پس از آنکه دیگر برای مصرف تازه مناسب نبود با قیمتی اندک به صنایع تبدیلی فروخته شود. گرچه امسال جهادکشاورزی سیب صنعتی استان را به شکل تضمینی خریداری کرده، اما این خرید تضمینی مشکلات باغداران را کاهش نداده است. بعد از گذشت سال‌ها از این مشکل، نمایندگان آذربایجان‌غربی و وزارت جهادکشاورزی کمیته‌ای با عنوان کمیته ویژه سیب تشکیل داده‌اند تا مشکلات این حوزه را حل کند.

  اعزام نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی   
نماینده ارومیه با بیان اینکه مشکلات مربوط به تولید و بازاریابی سیب در آذربایجان‌غربی به اطلاع وزیر جهادکشاورزی رسیده است و طبق اعلام رسمی وزارتخانه، کمیته ویژه‌ای تشکیل و به این استان اعزام می‌شود، می‎گوید: انتظار می‌رود این کمیته ویژه در یک اقدام ریشه‌ای برای مسائلی مانند اصلاح ارقام سیب تولیدی، فرآوری، قیمت‌گذاری، فروش داخلی، صادرات و بازاریابی تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
وحید جلال‌زاده می‎افزاید: اینکه هر سال فروش و صادرات سیب با مشکل مواجه است پذیرفتنی نیست و انتظار می‌رود دولت سیزدهم دغدغه‌های کشاورزان را مورد توجه قرار دهد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی دپو شده است، اظهار می‎کند: وزارت جهادکشاورزی علاوه‌بر اختصاص تسهیلات بانکی و رفع موانع ایجاد‌شده برای صادرات محصولات کشاورزی از محل تعهدسپاری ارزی، باید تجهیز و تکمیل ناوگان حمل‌ونقل با اولویت کامیون‌های یخچال‌دار جاده‌ای را نیز فراهم کند.

   کمیته ویژه می‌تواند راهگشا باشد  
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی هم با بیان اینکه تشکیل این کمیته برای بررسی مشکلات باغداران و صادرکنندگان سیب ایده بسیار خوبی است، به همشهری می‌گوید: اصلی‌ترین کار کمیته بررسی موانع و مشکلات، ارائه راهکارهای کارشناسی و کمک‎گرفتن از مجموع نظرات جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی و وزارت صمت است. با توجه به اینکه این کار با همراهی نمایندگان مجلس انجام می‎شود می‎توان از همین طریق نظرات را در مجلس و حتی دولت هم مطرح کرد تا راه‌حل مناسبی برای مشکل سیب آذربایجان‌غربی پیدا شود.
بهنام تاج‌الدینی با تأکید بر اینکه محصول کشاورزی به‌ویژه محصول فسادپذیری مانند سیب به فروش نیاز دارد، می‎افزاید: مشکل اصلی سیب آذربایجان‌غربی تولید مازاد بر نیاز بازار و صادرات است. برای رفع این مشکل در کنار تولید ارقام خوب و میزان مناسب سیب، باید صادرات را به بیش از یک‌میلیون تن رساند که این کار نیازمند دیپلماسی‎ اقتصادی است.
وی با بیان اینکه کشاورزی عامل پایداری یک کشور و ‌ امنیت غذایی مردم است، می‎گوید: اگر در رفع موانع صادراتی سستی نمی‎کردیم و به‌موقع اقدام و رایزنی می‌شد این مشکلات برای صادرات سیب به‌وجود نمی‌آمد.
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی درباره مشکلاتی که در زمینه فروش سیب صنعتی وجود دارد هم اظهار می‌کند: متأسفانه صنایع تبدیلی به‌موقع سیب را از باغداران خریداری نمی‎کنند. از سوی دیگر تعاونی‎های روستایی وارد عمل شدند، اما هنوز بهای سیب خریداری‌شده از باغداران را پرداخت نکرده‌اند که این مشکلات کشاورزان را دوچندان کرده است. صنایع تبدیلی به به‎روزرسانی و تعیین قیمت واحد نیاز دارند و اگر در این بخش سرمایه‎گذاری بیشتری انجام شود، نتیجه‌بخش خواهد بود.
  
برای تولید هر کیلوگرم سیب ۱۵۰لیتر آب نیاز است و امسال ۲میلیارد مترمکعب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرف تولید سیب شده است؛ آبی که می‎توانست به‌جای تولید این همه سیب فاسدشده صرف نیازهای دیگری شود. سیب آذربایجان‌غربی در حالی تولید می‎شود که حوزه دریاچه ارومیه به آب نیازی حیاتی دارد؛ در این شرایط امکان صادرات مهیا نیست؛ خرید تضمینی ثمری ندارد و صنایع تبدیلی آنقدر سیب صنعتی را نمی‎خرند تا استرس واردشده به بازار قیمت خرید سیب را از ۱۴۵۰تومان به نصف تقلیل دهد. کمیته ویژه جهادکشاورزی در این میان راهی دشوار در پیش دارد تا بتواند برای همه این مشکلات سامانی بیابد. 

 60هزار هکتار
۶۰ هزار هکتار از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار باغ های استان به درختان سیب اختصاص دارد که ۵۴ هزار هکتار سطح باغ‌های مثمر سیب و ۶ هزار هکتار باغ نهال سیب است

ارومیه 45 درصدی
ارومیه با اختصاص حدود 45 درصد از باغ‎های سیب استان در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه‎های بعدی قرار دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید