• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149650
+
-

سرمربی خارجی برای والیبال زنان کافی نیست

فریبا صادقی مربی تیم ذوب‌آهن، صدرنشین لیگ زنان از حضور مربی خارجی در تیم‌ملی استقبال می‌کند اما می‌گوید بازیکنان بیش از هر چیز به رقابت بین‌المللی نیاز دارند

سرمربی خارجی برای والیبال زنان کافی نیست

لیلی خرسند

والیبال زنان با حرفه‌ای‌شدن خیلی فاصله دارد و برای اثبات این حرف کافی است نگاهی به جدول لیگ‌برتر بیندازیم. در جدول 10تیمی، ذوب‌آهن در هفته دوازدهم 12پیروزی دارد ولی تیم بانوان ورامین در همه بازی‌ها بازنده بوده است. از قعر جدول هم یک رده بالاتر بیاییم، تیم جوانان زرتشتی یزد قرار دارد که فقط یک پیروزی ثبت کرده است. با این حال فریبا صادقی، سرمربی ذوب‌آهن در مقایسه لیگ امسال با سال قبل می‎گوید: «وضعیت امسال خیلی بهتر است.» صادقی به بازیکنان جوان امیدوار است و البته به تحولاتی که قرار است با حضور الساندرا کمپدلی ایتالیایی در والیبال زنان ایران بیفتد. کمپدلی در ایران است تا به‌عنوان سرمربی با فدراسیون قرارداد ببندد.

   از شرایط تیم و لیگ راضی هستید؟
دور رفت که بدون مشکل و با نظم برگزار شد. در دور برگشت هم فعلا همه‌‌چیز خوب پیش رفته است. ما دور رفت بازی‌های خوبی انجام دادیم. دور برگشت را هم خوب شروع کرده‌ایم. به‌جز یک بازیکن آسیب‌دیده هم مشکلی نداریم. شرایط و کیفیت لیگ هم راضی‌کننده است.

  می‌گویید کیفیت لیگ خوب است اما به‌جز تیم شما، سایپا، باریج‌اسانس و تا حدودی پیکان که در حد رقابت با هم هستند، 6تیم بعدی توان زیادی ندارند.
من این‌طور فکر نمی‌کنم. پیکان، ورامین را 3 بر یک شکست داد یا مثلا ما مقابل مس‌رفسنجان در ست اول 26-24 به پیروزی رسیدیم. شاید سطح این تیم‌ها متوسط باشد ولی پتانسیل خوبی دارند و در میانه‌های جدول بازی‌های خوبی به نمایش می‌گذارند. بازیکنان جوان و بلندقامت زیاد داریم. این بازیکنان بیشتر در رده سنی امید بازی می‌کنند و آینده‌دار هستند و باانگیزه کار می‌کنند. شاید سال گذشته بازی‌ها یک‌طرفه بود اما لیگ امسال با سال قبل خیلی متفاوت است.

  در این یک‌سال اتفاق خاصی افتاده است؟
بازیکنان زیر 23سال به‌خوبی در تیم‌های شهرستانی پخش شده‌اند و تعادل ایجاد کرده‌اند. امسال تیم باریج‌اسانس هم به لیگ اضافه شده است و بازیکنان قدر در بین تیم‌های بالای جدولی تقسیم شده‌اند، به‌خاطر همین 3، 4تیم مدعی داریم. با این اتفاقات نه‌تنها بازی‌های صدر جدول که بازی‌های میانه جدول هم جذاب شده است.

  قرار است مرحله پلی‌آف لیگ متمرکز برگزار شود ولی از ویدئوچک استفاده کنند. بعضی از تیم‌ها در لیگ مردان به متمرکز بودن پلی‌آف معترضند. شما دوست نداشتید در این مرحله میزبان باشید؟
هنوز به ما خبر نداده‌اند که نحوه برگزاری به چه شکلی است. بهتر بود در مرحله مقدماتی هم ویدئوچک باشد. هر چند در همه بازی‌ها نیازی نبود اما در بعضی از بازی‌های حساس اگر ویدئوچک بود، بهتر بود. مسئله این است که در همه شهرستان‌ها امکانات نیست و نمی‌شود از ویدئوچک استفاده کرد. اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند، باید بازی‌ها متمرکز برگزار می‌شد. اینکه فقط پلی‌‌آف متمرکز باشد و از ویدئوچک استفاده شود، قابل‌قبول‌تر است تا اینکه مرحله مقدماتی هم متمرکز باشد. ما بازی‌های رفت و برگشت را ترجیح می‌دهیم.

  در دور برگشت حضور الساندرا کمپدلی، مربی خارجی در سالن مسابقات به بازیکنان انگیزه بیشتری داده است...
بله این اتفاق افتاده است. او این هفته در بازی باریج‌اسانس و سایپا حضور داشت و روز شنبه هم قرار است از تمرینات ذوب‌آهن بازدید کند. همین حضور برای بهتر شدن به بازیکنان انگیزه می‌دهد.

  در یک‌دهه اخیر همیشه این انتقاد به فدراسیون وارد بود که تمرکزش روی والیبال مردان است و به زنان توجهی نمی‌کند. با آمدن کمپدلی می‌شود به آینده والیبال زنان امیدوار بود؟
فدراسیون به قولی که 2سال پیش ‌داده بود، امسال عمل کرد. البته در 2سال گذشته اعزام‌های ما به مسابقات آسیایی هم به‌خاطر کرونا متوقف شد. اما به‌هر حال فدراسیون به وعده‌اش عمل کرد و آمدن کمپدلی نوید این را می‌دهد که فدراسیون نگاه خوش‌بینانه‌تری به والیبال زنان دارد.

  صرف آمدن مربی خارجی می‌تواند والیبال زنان را متحول کند؟ به‌نظر می‌رسد مشکل جای دیگر است. به‌هر حال مربیان ایرانی در این چند سال خودشان را به‌روز کرده‌اند اما والیبال زنان چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی همیشه روی یک خط حرکت کرده است.
نکته مهم، داشتن تجربه بین‌المللی است که ما نداریم. تیم‌ملی سالی یک‌بار در مسابقات آسیایی شرکت می‌کند. تیم باشگاهی هم اگر باشگاه‌ها مشکل مالی نداشته باشند در جام باشگاه‌های آسیا حاضر می‌شود. بیشترین چیزی که بازیکن را می‌سازد مسابقه بین‌المللی است. در جلسه‌‌ای که کمپدلی با مربیان ملی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان داشت گفت که از همین حالا رایزنی را برای بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های خارجی آغاز کرده است. برای ما مهم است که بازی‌ با تیم‌های خارجی در برنامه‌های این مربی هست.

  مهم‌ترین ابزار مربی بازیکن است. آیا در این چندساله بازیکنی در سطح تیم‌ملی ساخته شده است؟
بازیکن داریم. از یک طرف باید بازیکنان باسابقه را حفظ کنیم و از  طرف دیگر باید استعدادهای جدید را شناسایی کنیم. ترکیب این دو گروه می‌تواند تیم خوبی را بسازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید